sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:33

שעדיין לא באה על חשבון המגע ההדוק עם התרבות הגרמנית וספרותה . הפעילות במסגרת החברה היהודית ה"מתנגדית" הליטאית הביאה , לפחות בשלב מוקדם זה של התפתחות המרכז הליטאי , לריכוך מסוים בעמדותיה של ספרות ההשכלה . תנועת ההשכלה וספרותה , אשר בשום פנים ואופן לא ראו בעצמן יוצאות נגד דת ישראל וההלכה הרבנית , נטו מראשיתן לראות ביהדות הרבנית בעלת ברית אפשרית . שעה שהחסידות על מורשתה הקבלית–המיסטית לא עלתה בקנה אחד עם הרציונליזם המשכילי והוגדרה מראש , בספרות ההשכלה , אויב שאין להתפשר עמו , היהדות התורנית השכלתנית לא הוגדרה – עד לשנות ה60– של המאה ה – 19– אויב כזה . חבורת ה"ברלינאים" שהתלקטה בווילנה עסקה במחקרי לשון ובפירושי מקראות , השתעשעה באיסוף מליצות , וכתבה ספרים שהיו יכולים להתקבל גם על לבם של מי שלא היו משכילים מובהקים , כגון ספריו של מרדכי אהרן גינצבורג על גילוי אמריקה ( 1824 ) ועל מלחמות נפוליון ברוסיה והמשכן במלחמת " ברית הקודש" בצרפת עד לחיסולו של משטר נפוליון ( 1846 , 1843 ) וספריו של קלמן שולמן על ארץ–ישראל ( הליכות קדם , ; 1854 שולמית , . ( 1854 רבים בקרבם , כגון שמואל יוסף פין , עורך הכרמל , פעלו ללא ליאות למציאת שביל הביניים המאחד את ההשכלה עם המסורת . הדמות הבולטת בקרב החבורה הזאת היה המשורר אד"ם הכהן לבנזון , ושירתו חושפת את הנסיגה המסוימת שנסוגה ספרות ההשכלה העברית בשלב הזה לעומת הספרות בגליציה . אד"ם הכהן החזיר את השירה במידה מסוימת לכובד הניאו–קלאסי של ימי וייזל . הוא אמנם לא ניסה את כוחו ביצירת אפוס מקראי דידקטי ( אך ביקש , לעומת זאת , להמשיך את מסורת הדרמה האלגורית , כגון באמת ואמונה , . ( 1867 עיקר תרומתו ( בספרו העיקרי : שירי שפת קודש , ( 1842 היה ביצירת ליריקה עברית ניאו–קלאסית כבדה , עמוסת הכללות , עוסקת בנושאים אוניברסליים על–אישיים ועלזמניים : החמלה , התמורה , הנעורים , הזיקנה , המוות , אך לא נעדרת הדר ויכולת הבעה . אם מצויות בשירה העברית אודות ואלגיות ניאו–קלאסיות אופייניות הרי אלו של אד"ם הכהן הן מן הבולטות בהן . ואולם מתחת לפני השטח המכובדים–האפרוריים והמשוממים כלשהו של הספרות העברית ה"ליטאית" הזאת , שמצאה את ביטויה הציבורי העיקרי בשירי הזדמנות וחנופה שנכתבו לכבוד מבקרים נכבדים ומאורעות חגיגיים או פטירות של ידועי שם ( המומחה העיקרי בז'אנר זה היה אד"ם הכהן , אך כמעט כל משוררי הזמן שלחו ידם בו , ( התרחשו התפתחויות חיוניות , שהבטיחו את רענון הספרות . מרדכי אהרן גינצבורג פרסם במאסף ספרותי ושמו דביר ( 1844 ) פרקים מתוך אוטוביוגרפיה ושמה אביעזר . היה זה חיבור ראשון בעברית שנכתב במסורת הוידויים של ז'אן–ז'אק רוסו , שהמשכה העיקרי עד כה בתרבות היהודית היה האוטוביוגרפיה של הפילוסוף היהודי שלמה מיימון . שום דבר שפורסם עד אז במסגרת ספרות ההשכלה העברית אינו מכין אותנו לישירות ולכנות המדהימות של חיבור זה . גינצבורג העלה כאן לא רק חוויות ילדות ותיאור ביקורתי של החינוך המסורתי שקיבל , אלא גם סיפור מזעזע , אך לא בלתי אופייני , על חייו כנער חלש ולא מפותח שהושלך בבת אחת מן הביטחון של בית הוריו למיטת כלולות שבה ציפתה נערה בשלה לגבר כהלכתו . החיים בין הגיהינום של מיטת הכלולות והאימפוטנציה המבישה שהתגלתה בה לבין הורי האישה המצותתים מאחורי הכותל בציפייה חסרת סבלנות להיריון ולנכדים , נמסרים כאן באמינות ובפירוט ללא כל בושה . כמוהם גם פרשת הדיכאון הניהיליסטי שבו שקע הנער , ושממנו ניצל רק בזכות החסות האבהית של רופא משכיל , שהחזירו בהדרגה לשיווי משקל נפשי וגופני . חשיפה כזו של חיי הגוף והנפש לא נמצא פעם נוספת בספרות ההשכלה . לאביעזר נודעה השפעה רבה על ספרות זו לא רק בתחום הז'אנר האוטוביוגרפי ( שפותח על ידי שד"ל , מ"ל ליליינבלום , יל"ג ואחרים , ( אלא אד"ם הכהן לבנזון – הדמות הבולטת בחבורת הסופרים העברים בווילנה . החזיר את השירה העברית לכובד הניאו-קלאסי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help