sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:31

אסתטי–פואטי זה ; אולם המגע היה שטחי . מהלך ההתפתחות המנטלי והפואטי של הספרות , ומידת התפתחותו התרבותית של העולם החברתי והתרבותי שבתוכו נוצרה , עדיין לא אפשרו עיכול אמיתי של הרומנטיקה , והספרות נטלה ממנה רק מה שיכלה ליטול . כמו כן , בפנייתה של הספרות בתקופת גליציה וכן בתקופת ליטא שבאה לאחריה אל העבר הלאומי ההיסטורי והתרבותי לא היה חידוש "רומנטי . " הזיקה אל העבר התרבותי בכלל ואל העבר המקראי בפרט אפיינה את הספרות בעידן הניאו–קלאסי והסנטימנטלי שלה לא פחות מבכל תקופה אחרת . ההבדלים נובעים לא מעצם הזיקה המשותפת אלא מן הביטויים המיוחדים שהיא מקבלת בכל תקופה ותקופה , והביטוי של הזיקה לעבר בתקופה הגליצאית , אף שהיה שונה למדי מזה שקדם לו , לא הצטיין בסממנים רומנטיים דווקא . מה שהכריע בתמורה שהתחוללה הוא העובדה שהספרות נוצרה עתה בלבה של קהילה יהודית מסורתית מזרח אירופית גדולה , נטועה ומושרשת בתרבות הרבנית הלמדנית המסורתית ובעולמה של התנועה החסידית , שנולדה באמצע המאה ה18– באזור הספר שבין גליציה למערב אוקראינה ו"כבשה" בסערה את מרבית קהילות ישראל בגליציה במעבר מן המאה ה18– למאה ה . 19– השפעתו של הקפיטליזם המודרני , שהחל לחדור לגליציה עם ניתוקה ממלכות פולין המתפוררת וצירופה לקיסרות ההאבסבורגית , עדיין היתה רפויה למדי במחצית הראשונה של המאה ה . 19– ניצני השינויים החברתיים בחיים היהודיים אפשרו הופעת קבוצות של משכילים במרכזים אחדים , אולם השפעתם על ההמונים היהודיים היתה אטית וחלקית . כל אלה גרמו להיסט ניכר בנקודת הכובד של הספרות . הפרימאט של השירה לעומת הפרוזה נחלש כאן למדי . היו , כמובן , בין המשכילים משוררים , שעמדו רובם בסימן השפעתו של הזרם הסנטימנטלי וסיגלו לשיריהם מידה מסוימת של רכות ושטף ליריים–ריגושיים , שלא היו אופייניים לליריקה המבוססת על הדגמים של וייזל ושלום הכהן ( האפוס הדידקטי נמצא בשלב של דעיכה ושקיעה , ( כגון בשירי שמואל דוד לוצאטו , הוגה הדעות והמלומד שחי באיטליה , אך עמד בקשר אמיץ עם המרכז הגליצאי ( כינור נעים , , ( 1825 ובייחוד מאיר הלוי לטריס , שחיבר כמה מן השירים הליריים הידועים של התקופה , כגון "הדמעות" ו"יונה הומיה" ואף עשה ניסיונות חדשניים בתחום השירה הסיפורית בספרו העיקרי : תופש כינור ועוגב . ( 1860 ) לטריס המשיך את מסורת הדרמטורגיה הפיוטית העברית בצורת עיבודים של מחזות מקראיים מן הקלאסיקה האירופית ( עתליה ואסתר של ראסין נעשו לגזע ישי , , 1835 ולשלום אסתר , ; 1843 גולת הכותרת של הישגי לטריס בתחום הזה היתה עיבודו של החלק הראשון של פאוסט של גתה כסיפור חייו של הכופר העברי מתקופת המשנה בן אבויה , . ( 1865 העיבודים , שהם שלב חשוב בהתפתחות התרגום האמנותי לעברית , סטו מן המקור לא רק בהבלטת הפרספקטיבה היהודית של סיפור המעשה ופיתוח הדמויות , אלא גם בהעצמת היסוד הריגושיהסנטימנטלי . אכן , מותר לראות בלטריס נציג בולט של המגמה הסנטימנטליסטית בשירת ההשכלה . פריצה באמצעות הסאטירה והפארודיה ואולם השירה בכללה תפסה עתה מקום שני לעומת הפרוזה , שהתעשרה בתחומים אחדים לאין ערוך לעומת מה שקדם לה . מסיבות שיידונו להלן עדיין לא סיגלה לה ספרות ההשכלה את ז'אנר הרומן וכמעט גם לא את זה של הסיפור הקצר – ז'אנרים שפרחו בספרויות אירופה של התקופה . עם זאת היא פרצה עתה לתחום הסיפורת הלא–רומניסטית בעיקר באמצעות הסאטירה והפארודיה , שפריחתן התחייבה עתה מכוח העימות החזיתי של ספרות ההשכלה עם התנועה החסידית ועם ספרותה . עימות זה , שגרם להחרפת יתר של התקפת ההשכלה על החברה היהודית המסורתית , הפנה את הספרות כמעט בעל כורחה לאפיק הפרוזה הבלטריסטית . אמנם נכתבו בגליציה בתקופה זו גם חיבורים אנטי–חסידיים לא בלטריסטיים וחיבורי הוקעה של התרבות הרבנית התלמודית , שידענות ועוקצנות סאטירית חריפה ביותר היו מעורבות בהם , כגון חיבוריו של יהושע השל שור , ועם זאת פנתה הסאטירה האנטי–מסורתית בעיקר לעבר האפיק הבלטריסטי . היו לכך סיבות רבות , כגון הצורך בתיאור חי ומפורט של הווי החיים החסידי , שהספרות הציגה אותו כהווי כאוטי של אמונות תפלות , הערצה אלילית של הצדיק , פעילות קרימינלית לקידום ענייני חצרו , ובעיקר ניצול גס של המוני העם התמימים בידי ממסד צדיקי ציני ותאב בצע . ואולם הסיבה החשובה ביותר , כנראה , היתה העובדה שהשפעתה המתרחבת והולכת של החסידות נישאה על גלי הסיפר החסידי המהלך קסם , בין שהתגלם בספרות ה"שבחים" ובין שהתגלם באגדות האלגוריות המופלאות של ר' נחמן מברסלב , אדם בעל כישרון ספרותי כמעט גאוני . כדי שתוכל "לעמוד בפרץ" הוכרחה ספרות ההשכלה לסגל לה כמה מתכונות הסיפר הזה , ובמהלך הסיגול הזה נוצרו שתיים מיצירות המופת הספרותיות של התקופה . יצחק ארטר פרסם ( החל בשנת ( 1822 סדרת סאטירות , שהגיעה לשיאה בשנת 1845 בסיפור הסאטירי הפנטסטי "גלגול נפש" ( הסדרה כולה כונסה אחר מות המחבר בספר הצופה לבית ישראל , . ( 1858 יוסף פרל , משכיל ומחנך רב פעלים מטרנופול , תקף את התנועה החסידית באמצעות מעין טרילוגיה , שחלקה הראשון , ( 1816-1814 ) שנכתב גרמנית והיה מיועד בעיקר לשלטונות האוסטריים ולאצולה , הוקיע את החסידות , את תורתה ( שפרל גילה בה בקיאות יתרה ) ואת

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help