sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:28

הבורגנות היהודית בעידן הקפיטליזם והמדינה המודרנית הריכוזית הופיעה באורח טבעי במערב אירופה ונדדה מזרחה . ספרות ההשכלה פרחה לשעה בגרמניה ובהולנד , שבהן התקיימו במחצית השנייה של המאה ה18– שני התנאים – בורגנות יהודית מן הסוג ה"חדש" וקהילה הנזקקת עדיין לשפות יהודיות ( יידיש מערבית כשפת הדיבור ועברית כשפת הספר . ( כשנתבטל התנאי השני , הן בהולנד הן בגרמניה , נעלמה מהן במהרה גם הספרות העברית החדשה . בתחומי הקיסרות ההאבסבורגית התקיימו זו לצד זו קהילות יהודיות שעברו במהירות את תהליך האקולטורציה ונזקקו לשפות המקום ( בעיקר גרמנית , אך גם הונגרית ופולנית , ( וקהילות גדולות , שעדיין קיימו אורח חיים יהודי מסורתי ונזקקו לשפות יהודיות . חדירת הקפיטליזם לתחומיה השונים של הממלכה אפשרה בהן קיום ספרויות יהודיות ( עברית ויידיש . ( חדירת הקפיטליזם לתחומי הקיסרות הרוסית והשתתפותם של קבלנים ובנקאים יהודיים בפיתוחו החלו , למעשה , בתקופת המלחמות הנפוליוניות ואמנם כבר בתקופת שלטונו של אלכסנדר הראשון , שצבאו הניס את נפוליון , ובעיקר בתקופת שלטונו של יורשו , ניקולאי הראשון , הופיעו בתחומי הקיסרות ניצני הספרות המשכילית הן בעברית והן ביידיש . תחילה התבצרה ספרות ההשכלה העברית בעיקר בצפון ה"ליטאי , " בווילנה , קובנה , שקלוב וערים אחרות . גרמו לכך גם קרבתה של ליטא היהודית לפרוסיה המזרחית ולחוג התרבות של יהודי גרמניה , גם סמיכותה לסנט פטרבורג הבירה , שבה התרכזו ראשי הקפיטליסטים היהודיים , וגם העובדה שהעברית היתה מושרשת עמוק בתרבותם בין יהודי הצפון , לעומת הבורות היחסית של יהודי אוקראינה . אבל בסופו של דבר נקבע המרכז הספרותי בעיקר באוקראינה , שבה שכנה הקהילה היהודית הגדולה והדינמית ביותר בתחומי המדינה הרוסית , ובה עמדה המחצית השנייה של המאה ה19– בסימן המודרניזציה המהירה של הכלכלה , שיהודים רבים נטלו בה חלק . גידולה המהיר של הקהילה היהודית של עיר הנמל החדשה אודסה , שנטלה חלק נמרץ בחיים הכלכליים הסואנים שלה , ופיתחה אורח חיים יהודי מודרני יחסית , שניכרה בו השפעה ברורה של קהילת המשכילים היהודיים של גליציה ( ברודי ) ושל תנועת הרפורמה היהודית שפרחה במדינות הדוברות גרמנית , תרם תרומה מכרעת להפיכתה של עיר דרומית זו למרכז הספרותי העברי הבולט כבר בשנות ה60– וה , 70– אך בעיקר בשנות ה80– וה90– של המאה ה19– ( שבהן נעשתה אודסה גם למרכז הפעילות הציונית בתחומי הקיסרות הרוסית . ( חשיבותה של ורשה , שגם היא החלה להסתמן בשנות ה60– וה , 70– נקנתה לה – בספרות העברית ( להבדיל מן הספרות היידית ) – בעיקר בזכות היות העיר לבירת הדפוס היהודי בתחומי הקיסרות הרומאנובית . עובדה זו העניקה לעיר כוח משיכה לגבי הוצאות ספרים ומערכות עיתונים , אך קהילה חזקה של קוראי וכותבי עברית כמעט לא היתה קיימת בוורשה בתקופת ההשכלה . שלושה מקורות תמורה במהלך נדודיה עברה הספרות תמורות ניכרות שנבעו משלושה מקורות : א . התהליך הפנימי של צמיחה והתבגרות . תכונות היסוד של המודרניות ( הנאורות והלאומיות , ( שהיו טבועות בה מראשיתה , עברו רדיקליזציה והביאו אותה במהלך של מאה שנים אל סף הרומנטיקה והלאומיות הפוליטית הציונית . ב . המגע עם ספרויות אירופה שהתרחב בשל נדודיה הגיאוגרפיים , שהוליכו אותה מקשר עמוק ומתמשך עם הספרות הגרמנית לקשר עמוק לא פחות עם הספרות הרוסית . מעבר זה , בדומה לתמורות שהתחוללו בתוך כל אחת מן הספרויות הללו ( מן הספרות הניאו–קלאסית הגרמנית לספרות "הסער והפרץ" הסנטימנטלית של סוף המאה ה18– ולרומנטיקה של ראשית המאה ה , ( 19– חולל תמורות רבות בספרות העברית . ג . המגע הישיר עם הציבורים היהודיים בכל אתר שאליו הגיעה הספרות . המצב הקונקרטי של הקהילה היהודית המסוימת , שבתוכה התפתחה הספרות , חייב בשלב זה או אחר עימות או נסיגה . כך למשל , המרכז הראשון של ספרות ההשכלה בארצות הדוברות גרמנית היה נוח יחסית , אף שלא מנע חיכוך בין ספרות ההשכלה לתרבות הרבנית המסורתית ( כפי שיעיד , למשל , הפולמוס הסוער שהתלקח סביב דברי שלום ואמת של וייזל , ( ואפשר פיתוחה של ספרות שעמדה בעיקרה על החיוב ועל הרצוי ולא על השלילה ועל המצוי . הדינמיקה ההיסטורית הפנתה ממילא חלקים נרחבים של היהדות הגרמנית בכיוון שנראה רצוי למייצגי ההשכלה . הפנייה המהירה לכיוון זה גרמה אמנם גם לחיסולה המהיר יחסית של ספרות ההשכלה העברית והיידית שם , שכן יהדות גרמניה פנתה מהן והלאה – תחילה אל ספרות יהודית בלשון הגרמנית , ואחר כך , יותר ויותר , אל הספרות הגרמנית הקאנונית , שהיהודים אימצו אותה אל לבם הן כקוראים והן כיוצרים . אמנם , כבר מראשיתה חשה ספרות ההשכלה העברית והיידית שחייה במזרח יהיו קשים לאין ערוך יותר . כיוון שנוצרה תכופות בערים ששכנו על "קו התפר" בין מזרח למערב ( קניגסברג , ברסלאו , ( היא נעשתה רגישה לנוכחות התרבותית העוינת של אורח החיים היהודי המזרח אירופי ( שיוצג בעיקר על ידי המלמד היהודי ה"פולני , " שיובא מן המזרח , משום שיהודי גרמניה כבר החלו להינתק ממקורות הידע היהודיים המסורתיים , ( וראתה עצמה חייבת לחסום את השפעתו בביתו של הסוחר היהודי ; דבר שהביא אותה כבר בשנות ה90– של המאה ה18– לכתיבה "שלילית" – סאטירית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help