sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:27

התפתחותה . בהדגשות שונות ( כגון בנוגע לעקרון ההשכלה הלימודית כפשוטה – הדגשה יתרה בכתב העת הצפירה ; הדגשה פחותה כלשהו בכתב העת ה " מתחרה , " המליץ ) הם היו יסוד התוכנית הקבועה של הספרות ושל כתבי העת המרכזיים , ששימשו במשך מאה שנות התפתחותה של ספרות ההשכלה זירות התפתחותה העיקריות : המאסף ( קניגסברג , ברלין , ברסלאו , ( ביכורי העתים ( וינה , ( כרם חמד ( וינה , פראג , ( כוכבי יצחק ( וינה , ( החלוץ ( למברג , פראג , וינה ומקומות אחרים , ( המגיד ( ליק , ברלין , ( המליץ ( אודסה , סנט פטרבורג , ( הכרמל ( וילנה , ( הצפירה ( ורשה , ( השחר ( וינה , ( הבוקר אור ( למברג . ( עיון ברשימת כתבי העת האלה ובמקומות הידפסם יכול ללמד גם על השינויים שעברו על ספרות ההשכלה העברית במהלך התפתחותה . בולט לעין מסעה הגיאוגרפי מן המערב למזרח וכן מן הצפון לדרום . אמנם , מקום הופעתם של כתבי העת אינו מלמד בכל מקרה על מרכז הפעילות הספרותי של תקופת הופעתו . למשל , כתבי עת עבריים המשיכו להידפס בווינה גם לאחר שכבר לא היתה בעיר זו קהילת קוראים עבריים משום הנוחות של ההדפסה בתנאי החופש היחסיים ששררו בתחומי הקיסרות ההאבסבורגית לעומת האיסורים , הקשיים ואימת הצנזורה שהכבידו על הדפסת כתבי עת בתחומה של הקיסרות הרומאנובית . כך , למשל , השחר של פרץ סמולנסקין נדפס בווינה אך מרבית קוראיו , כמו מרבית המשתתפים בו , חיו בתחומי המדינה הרוסית . עם זאת מספרות העובדות הביבליוגרפיות על תנועה מתמדת של מרכז הפעילות הספרותית העברית במשך המאה ה . 19– תחילה הוא מצוי בעיקר בפרוסיה , בבירתה , ברלין , ובבירת חלקה המזרחי , קניגסברג . אחר כך הוא נודד לאורך הציר צפון-דרום , שהוא גם "קו התפר" בין יהדות גרמניה ליהדות המזרח ( ברסלאו , ( ונקבע בווינה . מכאן הוא פונה לאורך הציר מערב-מזרח לבוהמיה ( פראג ) ובעיקר לגליציה ( למברג , ( שתיהן בתחומי הקיסרות ההאבסבורגית . מן הדרום הגליצאי הוא פונה צפונה , חוצה את גבול הקיסרות הרומאנובית , ומתבצר תחילה בצפון הליטאי ( וילנה , ליק ; העיר האחרונה אמנם שרויה כבר בתחומי פרוסיה המזרחית . ( לאחר מכן הוא יורד מחדש לדרום האוקראיני וכן פונה דרומה–מערבה לבירת פולין . לקראת סוף המאה הוא נקבע בעיקר על גבי הציר אודסה-ורשה , הנותר גם בבחינת האדן שעליו מתבססת הספרות בתקופות "חיבת ציון" ו"התחייה" עד למלחמת העולם הראשונה . שני גורמים המשלימים זה את זה סיפור הנדודים של כתבי העת העבריים ממקום למקום מלמד הרבה על מקורותיה החברתיים של ספרות ההשכלה . שני גורמים היסטוריים–חברתיים שונים ומשלימים זה את זה מסבירים את משמעות הנדודים הללו . האחד הוא פרשת התפתחותה של הבורגנות היהודית במרכז אירופה ובמזרחה . בורגנות זו , שנטלה חלק פעיל בפיתוחה של הכלכלה הקפיטליסטית בחלקים אלה של אירופה , היתה הבסיס החברתי והכלכלי של תנועת ההשכלה וספרותה . כאנשים שבאו במגע מתמיד עם אוכלוסייה לא יהודית ועם השלטונות והרשויות , קשרו קשרים כלכליים וחברתיים עם מייצגי התרבות הרשמית , נחשפו לספרות האירופית בת הזמן , ופעלו לפירוק מדינת הקאסטות הפיאודלית ולחיזוקה של המדינה הבורגנית המודרנית התובעת יחסים ישירים בין השלטון המרכזי לאזרח היחיד , האמינו הסוחרים , הבנקאים והקבלנים היהודיים החדשים בצורך בשינוי דרסטי של החיים היהודיים המסורתיים . השינוי יאפשר שיתוף גובר והולך של היהודים בתהליכים החברתיים והכלכליים ששינו את פני החברה בארצות אירופה : בחינוך , במקצועות ובפרנסה , בלבוש , בידיעת לשונות המדינה , בפירוק הזיקה הבלבדית של הציבור היהודי אל מסגרות הקהילה ויצירת קשר בינו לבין השלטון המרכזי . כל השינויים הללו יביאו – כך קיוו – לשינוי המעמד החוקי של היהודים במדינות אירופה ולעשייתם לאזרחים שווי זכויות של מדינות ליברליות–מודרניות . תנועת ההשכלה ביטאה באורח ישיר את שאיפותיהם והשגותיהם של אנשים אלה , והם תמכו בה ובספרויות שהפיצו את בשורתה – גם כאשר הם עצמם ובני ביתם כבר לא היו בבחינת קוראים של הספרויות העבריות , שכ ונו בעיקר לאלה שעדיין לא עברו את תהליך המודרניזציה . בין השאר נעשתה הבורגנות היהודית לפטרונית העיקרית של ספרות ההשכלה העברית . קבוצת המשכילים , שיסדה את כתב העת המאסף , הזכירה בפמפלט שבישר על הופעתו הקרובה את " גבירי קהילתנו מיקירי רוח המתנדבים בעם לתת סך מסוים לתמוך את החבורה הזאת . זוכרם , אלוה , לטובה . " גם בעתיד יתרמו גבירים כאלה את תרומותיהם ויימצאו תדיר ברשימות המנויים או ה " פרנומראנטים " ( המנויים מראש , ( כלומר , הנדבנים , שנדבותיהם אפשרו הופעת ספר זה או אחר , ומחברו גמל להם בהזכרת שמותיהם בסוף ספרו . התפתחותה של ספרות ההשכלה היתה תלויה אפוא , כלכלית וחברתית , בהופעת הבורגנות היהודית בחלקיה השונים של אירופה – בתנאי שבאותם חלקים קיימת גם קהילה יהודית גדולה יחסית , שלשון המקום עדיין לא שגורה דיה בפיה ושהמסגרת הדתית–העדתית שלה עדיין חזקה דיה להפרדה תרבותית כמעט מלאה של הקהילה מסביבתה הלא יהודית . במקום שבו תנאי זה לא היה קיים , כגון בצרפת , כמעט לא היה צורך ומניע לפיתוחה של ספרות עברית . אפילו נזקקו בני הקהילה היהודית לספרות מיוחדת שנכתבה בשבילם על ידי יהודים , זו נכתבה בלשון המדינה .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help