sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:26

הלאומי היחיד שבו "יד זרים מאז לא חלה" ( אד"ם הכהן . ( הספרות העברית המשכילית היתה מראשיתה , כפי שקבע ליליינבלום , ספרות לאומית מובהקת , והשימוש בלשון הלאומית זיכה אותה במעמד של "הצופה לבית ישראל" ( כשם סדרת הסאטירות של יצחק ארטר , ( מעין מוסד הבא לתבוע לעצמו מעמד של הנהגה לאומית . בכך באה הספרות לדחות ממעמד ההנהגה את העילית הרבנית לא מתוך כפירה בסמכותה בתחום ההלכה , שעד לאמצע המחצית השנייה של המאה ה19– לא כפרה בה הספרות ( כשם שלא ביטאה עד אז כפירה דתית עקרונית , ( אלא מתוך ההנחה , שסיגול החיים היהודיים למציאות המודרנית מחייב הפרדת ההכרעה בענייני החיים הלאומיים מן ההכרעה הטכנית בתחומה של ההלכה , שרק אותה יש להותיר בידי הרבנים . בענייני חינוך , בריאות , כלכלה , מחשבה בכל תחומי הדעת ומימוש הפוטנציאל הרגשי החיובי הגלום באדם היהודי באשר הוא אדם תדון ותכריע הספרות , שהיא מעין תחליף מודרני לנבואה המקראית . תחליף המבוסס לא על התגלות ומגע ישיר עם האל , אלא על הפעלת ההיגיון בתחומים הראויים לו . גם בתחום הזה של שליחות לאומית נתחייבה הספרות להפעיל לא רק חשיבה ציבורית אלא גם כתיבה אמוטיבית שירית , המסוגלת לעורר את הרגש הלאומי , את הקשר הנפשי עם העבר המקראי , ואת תחושת העצמאות הלאומית המגולמת בלשון העברית השירית בטוהרתה . עם הופעתו של המאסף בשנת 1784 החל למעשה מסעה ההיסטורי של ספרות ההשכלה העברית . מסע זה נמשך כמעט מאה שנים , ובמקרים רבים גם לאחר מכן . במהלכו עברו על הספרות טלטולים רבים והתחוללו בה שינויים מרחיקי לכת . עם זאת היא נשארה נאמנה לחמישה מרכיבי יסוד : א ) הספרות נכתבת בלשון העברית , שנתפסה גם כלשון לאומית , המקשרת את הספרות החדשה עם העבר הלאומי , וגם ככלי קומוניקציה המסוגל לבטא ולשרת את כל צרכיו של האדם היהודי המודרני , לרבות אלה שאינם קשורים בתפקידה של הלשון כ " לשון קודש , " היינו , לשון התורה והתפילה ( המשכילים אינם כופרים בתפקידה זה של השפה , אלא מוסיפים עליו . ( ב ) הספרות באה להפיץ את רעיונות ההומניזם והרציונליזם ולעורר את האדם היהודי למיצוי הפוטנציאל האנושי הגלום בו . זהו הפן האוניברסליסטי שלה , שאינו אמור לעמוד בסתירה לפן הלאומי . ג ) הפן האחרון מתמצה בהגדרת אופייה וייעודה של הספרות כ " הצופה לבית ישראל " הממונה על תקנת האומה ועל הכוונתה בנתיבי החיים החדשים , שהזמנים המודרניים פותחים לפניה . הגדרה עצמית זו מעמידה את הספרות בעמדת עימות עם הנהגות לאומיות מתחרות , כגון ההנהגה הרבנית–ההלכתית ההיסטורית או ההנהגה הרוחנית החסידית , שהיתה במובנים רבים מודרנית ומהפכנית לא פחות מההנהגה של הספרות המבוססת על עקרונות רציונליים . ד ) הספרות נענית לצורך בהקניית השכלה לציבור קורא העברית ולחשיפתו למקצועות הדעת השונים המקובלים בעולם המודרני , החל בגיאוגרפיה ובהיסטוריה , שלהן מייחסת ספרות ההשכלה חשיבות מיוחדת משום שיש בהן כדי להוציא את קוראי הספרות מסתמיות , מיסטיפיקציה ופרובינציאליות ולהורות להם את מקומם הריאלי במרחב ובזמן . הידע ההיסטורי דרוש גם לשם חיזוק הקשר עם העבר הלאומי . לאלה הוסיפה ההשכלה את כל מדעי הטבע ואת הפילוסופיה ולימוד הלשונות והספרויות . ה ) הספרות מצווה על פיתוח עולם הרגש של האדם היהודי באמצעים אסתטיים . לשם כך היא רואה בעצמה מחויבת לפתח בעברית , ובמסגרת מגבלות התרבות היהודית , את המבע השירי האמוטיבי כפי שהוא נהוג בספרויות האירופיות המודרניות , ליצור אקוויוולנטים עבריים לז ' אנרים , לתמ % ת , למבנים ולצורות המקובלים בספרות אירופה . חמישה עקרונות אלה עמדו לעיני כל " נותני הטון " בספרות ההשכלה העברית לאורך כל יצחק ארטר – הספרות המשכילית היתה מראשיתה ספרות לאומית מובהקת וראתה עצמה בתפקיד "הצופה לבית ישראל , " כשם ספרו של ארטר

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help