sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:25

ספרות ההשכלה בעברית דן מירון תנועת ההשכלה היהודית נזקקה כמעט מראשיתה באמצע המאה ה18– ללשון העברית , ומשנות ה80– של המאה נרתמה ליצירתה של ספרות עברית , שראתה בעצמה "חדשה . " הטעם לזיקה זו אל העברית היה גם מעשי וגם אידיאולוגי ואסתטי . אשר לטעם המעשי : העברית היתה הלשון שבה יכלו דוברי ההשכלה לפנות לציבור היהודי המסורתי , שבחייו ביקשו לחולל שינויים ברוח הנאורות האירופית בת הזמן . ציבור זה בארצות הדוברות גרמנית ( שבהן התעוררה תנועת ההשכלה היהודית ) דיבר יידיש מערבית וספג את הלשון העברית בעיקר ברובד המקראי שלה במהלך חינוכו . אפילו נזקק לדיאלקט גרמני זה או אחר בדיבור היומיומי , הוא לא קרא גרמנית ספרותית . משה מנדלסון , אביה הרוחני של תנועת ההשכלה היהודית , סבר כבר בשנות ה50– של המאה שיש צורך בייסודו של כתב עת עברי ברוח כתבי העת החינוכיים שהופיעו באירופה במאה ה . 18– העברית לרבדיה השונים היתה חוליה הכרחית בשלשלת החינוכית הזאת . אכן , בראשיתה היתה ספרות ההשכלה העברית צמודה בעיקר לרעיון התמורה בחינוך היהודי . לא במקרה היה פרסום הפמפלט הידוע "דברי שלום ואמת" , ( 1782 ) שנכתב בידי הבלשן והמתרגם , ולימים המשורר , נ"ה וייזל , אחד המאורעות שהביאו לייסודה של הספרות החדשה . לאור "כתב הסובלנות" של הקיסר האוסטרי יוזף השני , ( 1871 ) טען וייזל , הגיעה העת להשתית את החינוך היהודי על בסיס אידיאולוגי חדש ועל תוכנית לימודים מהפכנית , המקצה מקום נרחב בצד לימודי הדת גם ל"לימודי האדם . " אילו לא נכתב המאמר בעברית , לא היה מחולל אותה סערה שחולל בעולם הרבני ולא היה פועל את פעולתו ההיסטורית כמסמך יסוד בחילון החיים היהודיים . השפה העברית היא שעשתה אותו לנגיש , מעורר ו"מסוכן , " מבחינתם של יריבי ההשכלה . ואולם מתוך העיסוק בענייני החינוך הגיעו משכילים כותבי עברית למסקנה שמה שדרוש הוא כתב עת ספרותי עברי , שבו יופיעו לצד פירושי מקראות והבהרת קשיים בתלמוד גם מאמרים בענייני חוכמה ומדע , דיונים בהתפתחויות החדשות במצבם של היהודים במדינות אירופה , תמציות וביקורות ספרים העוסקים בעניינים יהודיים , ביוגרפיות של גדולי ישראל לדורותיהם , ובראש ובראשונה שירי לשון הקודש ממשוררים מובחרים . בזיקתם זו אל השירה הסתמן היסוד הלא "פרקטי" של תוכניתם הספרותית . שינוי החיים היהודיים צריך היה , לדעתם , להתרחש לא רק בהבאת תמורות מעשיות באורח החיים , בחינוך ובכלכלה של החברה היהודית המסורתית , אלא גם בהפעלת הרגשות ובעידון הטעם , שאליהם יוכלו להביא ההתנסות האסתטית והשימוש בשפה האמוטיבית של השירה ( שנקראה בפיהם "המליצה . ( " כהומניסטים קרובים למחשבה האסתטית שרווחה במאה ה , 18– ראו המשכילים בשירה מכשיר תרבותי ראשון במעלה , שיש בו לא רק לתת מבע מעוצם לרגשות האנושיים , אלא גם לעדן , לרסן ולמתן את הרגש המתפרץ . שלמה לויזון , שפרסם בשנת 1816 ספר חשוב , מליצת ישורון , שבו פירט עקרונות פואטיים בצד הדגמות מפורטות של אופני הלשון השירית ומאפייניה בכתבי הקודש , תיאר את השירה בשיר הפתיחה הידוע של הספר , "המליצה מדברת , " ככוח אלוהי העשוי לשנות את ההתנהגות האנושית , לעדן את היצרים , לגרום אושר ולהרבות שלום . הלשון העברית נחשבה לכלי שירי אידיאלי בהיותה מושרשת בשירת התנ"ך , שבה ראו המשכילים את פסגת השירה העולמית , ובהיותה טבועה בחותם היופי המושלם של מקורה האלוהי . כדי שתוכל למלא את תפקידה בעידון הרגשות של היהודי החדש עליה רק לטהר את עצמה משכבות לשוניות מאוחרות , שעמעמו את יופייה המקורי . השיבה אל לשון שירת המקרא תבטיח הפעלה אסתטית מלאה של השירה העברית . כך נקבע בספרות ההשכלה הפרימאט של הלשון הכמו–מקראית ונעשה בשירה לנורמה שאינה ניתנת לשינוי . הוא הדין – עד לשלב מאוחר למדי בהתפתחות ספרות ההשכלה – גם בפרוזה הבלטריסטית להוציא יצירות שנכתבו בנוסח פארודי ובאו לחקות סגנון " קלוקל" זה או אחר ( כגון סגנון הספרות החסידית . ( רק בסוף שנות ה , 50– עם הופעת הרומן העברי האקטואלי , החלו להתגלות שינויים ראשונים בלשון הראויה של ז'אנר זה . בפרוזה הדיונית שלטה הנורמה הכמו–מקראית שליטה חלקית בלבד , ומשלב מוקדם למדי הופיעו בתחום הזה דוגמאות של כתיבה בסגנון "מעורב" או גם "סינתטי , " ששילב את לשון המקרא בלשונות מאוחרות יותר . שיבה ללשון המקרא השיבה אל לשון המקרא נעשתה לעיקרון סגנוני לא רק משום שבהיות לשון זו "כלילת יופי" " ) אדירת הריתמוס" יכנה לימים ברדיצ'בסקי ) היא תוכל לסייע במילוי שליחותה האסתטית של הספרות העברית , אלא גם משום שלשון המקרא הובנה עכשיו כבעלת ערך לאומי ממדרגה ראשונה . לחשיבה התיאולוגית על הלשון נוספו אלמנטים שנשאבו מן החשיבה הלאומית של שלהי המאה ה18– וראשית המאה ה . 19– הלשון הוצגה כ"שרידה היחידה" מן העצמאות העברית העתיקה , כנכס

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help