sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:22

ובהיסטוריה . ביקורת ספרותית ואידיאולוגית חריפה מצדם של משכילים רדיקלים ( בייחוד אברהם אורי קובנר , ( שהושפעו מהאופנות התרבותיות של האינטליגנציה הרוסית , קראה למשכילים לטפל קודם לכול בבעיות החיים הדוחקות ובמצוקות היומיום של המוני היהודים העניים ולגייס את הספרות למטרה הזאת . מתוך המגמה הזאת גם יצאה מחאה חברתית של משכילים בעלי אוריינטציה סוציאליסטית ( יהודה לייב לוין [ יהל"ל , [ משה לייב ליליינבלום [ מל"ל , [ יצחק קמינר ואהרן ליברמן ) בשם ערכי השוויון נגד הפערים המעמדיים . אך הביקורת הזאת נתקלה בממסד משכילי בעל עמדות מתונות שהמשיך לדבוק באידיאל השילוב שבין תורה להשכלה ( שמואל יוסף פין , אברהם בר גוטלובר , קלמן שולמן , אליעזר צווייפל . ( יחד עם כך ניהלו , בשנות ה60– וה70– של המאה ה , 19– משכילים כמו ליליינבלום ויל"ג מערכת תרבות " ) הדת והחיים ( " כנגד הרבנים בתביעה להקל את עול ההלכה העומדת לדעתם לא אחת למכשול בפני היהודים ועורמת קשיים על חיי היומיום . משכילים אחרים , שהבולט שבהם היה עורך כתב העת השחר פרץ סמולנסקין , גילו חרדה מפני התפרקות הד L י הליכוד והסולידריות בעולם היהודי בעידן האמנסיפציה , התריעו מפני ההתבוללות , זיהו את מאפייניה המסוכנים של האנטישמיות המודרנית וטיפחו את הזרם הלאומי בהשכלה . בשני העשורים האחרונים של המאה ה19– גברו הקולות שביקרו מבפנים את דרכה של תנועת ההשכלה . רבים מהנושאים שעמדו על סדר יומה כבר נהפכו לנחלת הרבים ( למשל , ההכרח בהשכלה כללית ובחינוך לרכישת מקצוע המפרנס את בעליו , ( ובעקבות הפוגרומים של שנות ה , 80– וראשיתה של תנועה לאומית יהודית , השתנו הנושאים הבוערים שעל סדר יומה של הציבוריות היהודית . התגברות הספקנות בנוגע ליכולתו של האדם לבנות לעצמו עולם מושלם ומתוקן הנקי מעוול , מרשע ומדיכוי , צמיחת תודעה לאומית מודרנית , הוויכוח סביב ההגירה והציונות , הרדיקליזם החברתי והתעצמות תהליך החילון הפכו את ההשכלה , שסיפקה בעבר את הגשר הרעיוני למעבר ממסורת למודרנה , למיושנת , עד שלקראת תום המאה ה19– העזו גם משכילים לשעבר להכריז בריש גלי על קץ תנועת ההשכלה . בפרספקטיבה היסטורית נראית ההשכלה כדבר שהביא למפנה התרבותי בתולדות היהודים מכמה היבטים בעלי משמעות מכרעת . בהשכלה צמחה לראשונה והתארגנה הרפובליקה הספרותית שהקיפה יוצרים , כתבים , מוציאים לאור , עורכים , מבקרי ספרות וקהל קוראים שגילו עניין עצום בהרחבת אופקי התרבות של היהודים , והתעצבו לראשונה אמצעי התקשורת שטוו , במכתבים , במפגשי חוגים , בכתבי עת ובעיתונים , את הרשת החדשה שבה התנהלו חיי התרבות המודרנית . הרפובליקה הספרותית הזאת ראתה למן ההתחלה את תפקידה גם בגיוס דעת קהל למפעלי המודרניות שיזמו המשכילים . מהבחינה הזאת היו המשכילים סוכני מודרניזציה מובהקים . לא רק שהם השמיעו קולות ומחאה וביקורת כלפי תופעות כגון מוגבלותו של ארון הספרים המסורתי , סמכויות היתר של הרבנים , הערצת המנהיג החסידי , ההתרכזות המופרזת במקצועות המסחר וההסתייגות מנכסי התרבות הלא יהודית , אלא שהרטוריקה המשכילית גם הכניסה שיח מסוג חדש . מתוך ראייה אופטימית , ואולי אף נאיבית , של המציאות ושל ההיסטוריה הציגו המשכילים תמונת עולם החצויה בין חשכת העבר , המתאפיין בבורות ובבערות , בקנאות דתית , בדיכוי ובהסתגרות , לבין ההווה , שבו זורחת השמש לקראת עתיד טוב בהרבה שבו יתוקנו כל קלקלות ועוולות העבר והיהודים יחד עם כלל בני האדם יזכו לקחת חלק באושר שיבטיח עידן מתוקן של סובלנות , הומניזם , / דמה מדעית , חירות ושוויון . מהבחינה הזאת שירו הידוע של יל"ג הפותח בשורות : "הקיצה עמי עד מתי תישנה , הן גז הליל השמש האירה , הקיצה שא עינך אנה ואנה , וזמנך ומקומך אנא הכירה , " הוא תמצית השיח החדש , המדגיש את המפנה , ה / דמה , התקווה וברכות המודרניות . המפנה התרבותי של ההשכלה לא כלל מהפך בתחום חיי הדת , ועל אף עמדותיה הליברליות וההומניסטיות לא נהפכה ההשכלה לזרם דתי ביהדות . קשת העמדות של המשכילים בנוגע לדת היתה מגוונת ביותר . הביקורת על המיסטיקה היהודית , על החסידות , על סמכויות החרם שבידי רבנים ועל התעלמות המנהיגות הדתית מצורכי החיים של ההמון לא נהפכה , לבד ממקרים בודדים , לדרישה לשינוי ההלכה או לוויתור מוחלט עליה . רבים מן המשכילים הלכו בעקבות מנדלסון או וייזל ובאורחות חייהם כמעט לא נבדלו מהיהודים הנאמנים לאורח החיים המסורתי . אך לצדם הופיעו משכילים בעלי עמדות דאיסטיות , כמו דוד פרידלנדר ולאצרוס בן–דוד בתקופה המוקדמת , ומשכילים מאוחרים יותר , שלא ראו בעצמם מחויבים מחויבות מלאה להלכה , כמו ליליינבלום וסמולנסקין . מקרהו המפורסם של הפילוסוף יליד ליטא שלמה מיימון , ששרף מאחוריו מתוך ביקורת רדיקלית את כל הגשרים החברתיים והרעיוניים שקשרו אותו ליהדות ופרש לדבריו מן "המדינה היהודית , " מעיד שההתנכרות ליהדות הובילה גם אל מחוץ לשורות ההשכלה . ולעומת זאת , משכילים רבים הורו על כיוון נכון בעיניהם של הדת היהודית . הם העדיפו את הרציונליזם הדתי בנוסח הרמב"ם ( ללא ספק הגיבור ההיסטורי הנערץ ביותר על המשכילים ) ודחו לרוב את הקבלה ואת הפרקטיקה המאגית , הסתייגו בציניות ובזעם מאמונה תמימה המקבלת עול רבנים וצדיקים , טיפחו את פרשנות התורה על–דרך הפשט וניסו לגייס את תמיכת הרבנים ביוזמות המודרניזציה שלהם . מלבד הניסיון

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help