sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:20

קווי מתאר מלכדים לתנועת ההשכלה , שהתקיימה לא פחות ממאה ועשרים שנה , משנת 1778 ועד לשנים האחרונות של המאה ה , 19– היו קווי מתאר מלכדים המאפשרים להציגה כתנועה היסטורית בעלת אחידות ורציפות ולשחזר את הפרקים בתולדותיה . פרק המבוא של תנועת ההשכלה הוא פרק המפנה התרבותי של " ההשכלה המוקדמת . " ראשיתו בסקרנות ובתשוקה למדע ולפילוסופיה שהתעוררו בכמה גברים צעירים באירופה במרוצת המאה ה , 18– שלא מצאו את סיפוקם האינטלקטואלי בגבולותיהם של המוסדות , הידע וארון הספרים של האליטה התורנית שבתוכה התחנכו . כמה מהם אף היו חדורים בתחושת נחיתות ומוגבלות תרבותית בלתי נסבלת של היהודים לעומת התפתחות המדעים והתרחבות גבולות הידע בתרבות הסובבת . אלו היו נקודות הגירוי שהביאו למוטציה ראשונה באליטה האינטלקטואלית היהודית בקהילות מרכז אירופה ומזרחה . לצד ומתוך האליטה הלמדנית האשכנזית , ששמרה על דומיננטיות בשיח הציבורי ותבעה מונופול על הדרכת הכלל ועל עיצוב עולם הרוח , צמחה אליטה חדשה של משכילים שוחרי אותו הידע שמעמדו ה " חיצוני " היה עד כה נחות , מודר לשוליים כ " אחר , " לא נחשב ומשולל לגיטימיות . יחסית למה שנתפס בהשכלה המוקדמת כהזנחה של המסורת המדעית והפילוסופית היהודית לטובת התמקדות בלעדית במסורת התלמודית ובקבלה , היתה , למשל , הדפסתו של חיבורו של הרמב " ם מורה נבוכים מחדש בשנת , 1742 כמאתיים שנה לאחר ההדפסה הקודמת , בבחינת סמל למפנה התרבותי . עם המשכילים המוקדמים , שרובם ככולם תרמו לספרייה היהודית בראשית ימי התחדשותה חיבורים שנכתבו עברית במדע , בפילוסופיה , בלשון עברית ובמקרא , אפשר למנות את הרופאים טוביה כהן , אנשל וורמס , אהרן גומפרץ ויהודה הורוויץ , את הרבנים יהודה לייב מרגליות ושמשון בן–מרדכי מסלונים , הדיין ברוך שיק משקלוב , חוקר הלשון העברית שלמה הנאו , הסוחר תאב הידע יצחק וצלר ואנשי המדע והפילוסופיה ישראל מזמושץ , ' רפאל לוי מהנובר , שלמה אולמן והמפורסם ורב ההשפעה מכולם , משה מנדלסון מדסאו . בכל הנוגע למגמתו של מנדלסון לחדש את פני התרבות היהודית ובייחוד את מסורת העיון הפילוסופי ופרשנות המקרא השתייך מנדלסון ( ר ' גם מדור ההגות היהודית המודרנית ) להשכלה המוקדמת , אך חיבוריו בהגות פילוסופית כללית ובביקורת ספרותית הזניקו אותו למעמד של אחד מבכירי אליטת הנאורים בגרמניה . פרסומו , קשריו החברתיים הענפים , ההוקרה הרבה שזכה לה ומעמדו היוצא דופן בברלין חייבו אותו גם להביע עמדה בדיון שנפתח בזמנו בשאלה כיצד , אם בכלל , ישתלבו היהודים במדינה המודרנית ובתרבות האירופית . כהומניסט מובהק המצדד בסובלנות דתית ובחירות האדם וכהוגה דעות של הנאורות , דרש מנדלסון מן המדינה ומן החברה הנוצרית לנהוג בסובלנות כלפי המיעוט היהודי , לעקור מן השורש דעות קדומות ולממש מדיניות שאין בה עוד אפליה . אל המנהיגות היהודית , ובייחוד אל הרבנים , הוא פנה בקריאה לגלות סובלנות מבית , ולוותר מרצון על סמכות הפיקוח והכפייה בכל הנוגע לאמונות ודעות ואופני התנהגות של בני הקהילות היהודיות . קשריו ההדוקים עם האליטה התרבותית הגרמנית והשקפותיו הליברליות התקיימו בד בבד עם אורח חיים של יהודי שהיה מראשי קהילת ברלין ושמר מתוך שכנוע ואמונה על קיום המצוות המעשיות . יתרה מזו , בכתביו תקף מנדלסון את האתיאיסטים , התאמץ להוכיח בהוכחות פילוסופיות את קיומו של אלוהים ואת הישארות הנפש , ובספרו ירושלים ( 1783 ) טען , שללא התגלות אלוהית נוספת ליהודים , מחויבים הכול בשמירת מצוות התורה שניתנו בהתגלות האלוהית במעמד הר סיני . אך ראשיתה של תנועת ההשכלה לא היתה תלויה במשה מנדלסון , וטעות לראות בו את מחוללה או את מנהיגה . חוגי המשכילים הראשונים התארגנו בקהילות פרוסיה , קניגסברג וברלין , בידי יהודים צעירים שביקשו להקים מסגרות חדשות משה מנדלסון , תחריט מאת י"ג מילר , – 1787 גם קשרים הדוקים עם האליטה התרבותית הגרמנית , גם אורח חיים יהודי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help