sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:18

להבינן נכונה . על דעתם של א"נ גנסין , אברהם בן–יצחק או גבריאל פרייל לא היתה עולה הטענה ש'דחיקתם' מפני מנדלי , ביאליק , ברנר , אורי צבי גרינברג או אלתרמן היא בבחינת מעשה–עוול ספרותי , ושיש להזיזם מן השוליים למרכז כדי שיוצבו בו 'במקום' היוצרים הנורמטיביים האלה . אדרבה , המשוררים ה'שוליים' שהוזכרו בחרו , כאמור , בכוונת מכוון את המקום השולי שלהם וניצלו אותו במסגרת של אסטרטגיה ספרותית מקובלת או של דינמיקה עימותית רבת תקדימים ובעלת 'הכשר' מלא . חוסר הבנה של עובדה זו הביא לשיבוש בפרשנות החיובית של שירת המשוררים השוליים , שהיה חמור אף יותר מן השיבוש שבפרשנות השלילית של שירת המשוררים הלאומיים . ואולם התפתחות זו , שהסתמנה בעיקר בשני העשורים הראשונים לקיום המדינה , כמו נבלמה בשנות ה – 70– בלימה שגם היה לה ביטוי אסתטי–ז'אנרי מובהק : המרת הפרימאט של הליריקה והביקורת בספרות הישראלית המוקדמת בפרימאט הפרוזה הסיפורית בספרות הישראלית המאוחרת ממנה . זו האחרונה , בכל החידוש שבה , נראתה קרובה לא רק לסיפורת הפסיכולוגית של המחצית הראשונה של המאה ה20– אלא גם לנורמה של 'הצופה לבית ישראל' בקבלתה עליה את הבחינה של מצב הנפש הלאומית שהומחש , כמובן , בבעיות הנפש של הפרט הייצוגי . קשה שלא לראות כיצד נורמה זו השפיעה על הסיפורת המוקדמת של א"ב יהושע , עמוס עוז ויהושע קנז וכיצד השתתפה בעיצובן של יצירות המופת של הסיפורת הישראלית , כגון ימי צקלג מאת ס' יזהר , זכרון דברים מאת יעקב שבתאי ו"חדר" מאת יובל שמעוני . בה בעת פיתחה הספרות דווקא בעידן הישראלי השני שלה ( מאמצע שנות ה ( 70– תכונות אחרות , הקובעות חיץ ברור בינה לבין הספרות העברית של העידן הציוני , ובראשן התכונה של ביזור הסמכות המ F עית או הסיפורית או יצירת מוקדי כוח רבים ושונים של סמכות כאמצעי לוויתור על רציונל מלכד ואחדותי של המבע הספרותי , ובעיקר ויתור על הזיקה הדיאלקטית לנרטיב לאומי מרכזי . עלייתם של נרטיבים אתניים ותרבותיים שונים , יצירת סיפורת ראשומונית , פוליפונית ובה בעת נטולת קול סמכותי מחייב , הקבילה להתפתחויות חברתיות ופוליטיות , שהרחיקו את החברה הישראלית ואת תרבותה מאלו של תקופת היישוב . מבחינה זו נראית הספרות של שנות ה50– וה , 60– למרות כפירתה האקזיסטנציאליסטית בנורמה של מורה דרך לאומי , קרובה לספרות העידן הציוני ( בייחוד בשלבו המודרניסטי ) הרבה יותר משקרובה אליו הספרות המאוחרת יותר , העומדת בסימן הביזור והיחסיות הפוסט–מודרניסטיים . התפתחויות מאוחרות יותר – ובתוכן עלייה מחודשת של פרימאט השירה הלירית לעומת זה של הפרוזה הפסיכולוגית – מסבכות את התמונה ופותחות בה אפשרויות חדשות . בעניין זה מתנהלים בספרות הישראלית מאבקים גלויים וסמויים , נמשכים והולכים , לא רק במסגרת העימות בין הישראליות לתרבות התחייה הציונית , אלא גם בתוך התרבות הישראלית עצמה . עדיין מוקדם מדי לקבוע שהספרות הישראלית התנתקה סופית מן הספרות העברית החדשה שקדמה לה , ונעשתה לתופעה ספרותית מיוחדת לעצמה . ואולם ייתכן כי התנתקות כזאת אכן צפויה . היא תתרחש במידה שהספרות תיטוש לחלוטין את התפיסה שלה את עצמה כגורם פעיל בהכוונה הרוחנית של הקולקטיב הלאומי ובעשיית חשבון הנפש ההיסטורי שלו . ס' יזהר – קבלת הלשון המדוברת כבסיס לכתיבה ספרותית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help