sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:17

משברים וחורבנות , שההשגחה העליונה לא כיוונה אותו ושלעם עצמו היה בו חלק מכריע . כאן , בעצם , הונחו היסודות האסתטיים והנפשיים של הספרות כפי שאנו מכירים אותה בשיא עידן התחייה שלה , בימי ביאליק , ברדיצ'בסקי וברנר . לעומת זאת , לתפנית הפואטית והאידיאית שהתחוללה בספרות עם הופעת תנועת חיבת ציון בשנות ה80– היתה משמעות פחותה בהרבה ממה שהניחה ההיסטוריוגרפיה הרשמית של הספרות . משום כך אין כל הצדקה תיאורטית ופרקטית לכתיבת תולדות השירה העברית מימי תנועת חיבת ציון וראשית הופעתו של ביאליק ואילך . שום היסטוריה של השירה במפנה המאה ה20– שלא תצא מנקודת מוצא של הבנת הפואטיקה הז'אנרית והאידיאולוגיה המצדיקה אותה בכתבי יל"ג ( דמות אדירת חשיבות בתולדות הספרות ) לא תציג נכונה את הרצפים הדיאלקטיים שקידמו שירה זו במהלכיה המורכבים . ביאליק עיצב את האידיאולוגיה הפואטית שלו במסגרת דיאלוג מתוח ( וגם מלא הערצה ) עם יל"ג . הוא הדין בהיסטוריה של הסיפורת שתתחיל במנדלי המאוחר ולא במאפו , סמולנסקין ומנדלי המוקדם . כל הבעיות האסתטיות והרוחניות שמצאו את ביטוין ביצירתו הבשלה כבר עובדו עיבודים ראשוניים בכתבי הפרוזאיקונים הגדולים של שנות ה , 50– ה60– וה70– של המאה ה19– ( לרבות מנדלי המוקדם עצמו ;( ואילו החדשן העיקרי , ששינה את פני הפרוזה הסיפורית העברית במפנה המאה ה , 20– מיכה יוסף ברדיצ'בסקי , לא יובן הבנה היסטורית בלי שיובא בחשבון הדיאלוג המתוח ( ומלא ההערצה ) שלו עם מספרי ההשכלה , סמולנסקין וברודס . משמע שיש טעם בפיצולה התקופתי של הספרות לארבעה עידנים כוללים : א . העידן של ההשכלה ההומניסטית הדתית , שהוא , מבחינה ז'אנרית , עידן האפוס המקראי הדידקטי , המחזה המקראי והאלגורי והסאטירה הלוקיאנית ( משלהי המאה ה18– ועד אמצע המאה ה ;( 19– ב . העידן של הפרובלמטיזציה של הקיום היהודי ההיסטורי ( מיל"ג ועד ביאליק הצעיר וברדיצ'בסקי ועד בכלל , ( שהיא גם עידן הרומן , הפואמה , הפובליציסטיקה ההגותית ( סמולנסקין , ליליינבלום , אחד העם ) והביקורת הספרותית ; ג . העידן של הפרימאט הלירי והסיפורת הפסיכולוגית ( בעיקר הסיפור הקצר והנובלה ) על רקע הפרובלמטיקה של הקיום הלאומי בגילומה הציוני ( מביאליק הבשל ועד ראשית ימי מדינת ישראל ;( ד . העידן הישראלי . אשר לזה האחרון , יש להציג את השאלה אם הספרות הישראלית היא חלק אורגני ממה שניתן לכנותו הספרות העברית החדשה . למרות סימנים ברורים של המשכיות וזיקה עמוקה של סופרים מסוימים ליוצרים שמימי ביאליק ואילך ( ברדיצ'בסקי , ברנר , עגנון , יעקב שטיינברג , פוגל , ( כלל לא ברור שהספרות הישראלית מתמידה באחיזתה בארבעת הפרמטרים שקבעו את אופייה של הספרות העברית החדשה . הזיקה ללשון העברית איבדה בעידן הישראלי את אלמנט הבחירה המודעת , בעלת האופי הלאומי המפורש או המרומז , ונעשתה לבחירה ממילאית בשפת אם או בשפת הדיבור ; בחירה שהמשקע האידיאולוגי שבה מידלדל והולך במהירות . אין לקשור תהליך זה רק במהלך הדורי–הכרונולוגי שמסר את הספרות לידי סופרים בני הארץ ( או גידוליה , ( שהעברית היתה לשונם המדוברת והטבעית , והכתיבה בה לא היתה להם מעשה שבא מתוך ברירה לשונית . היו סופרים רבים שהרקע הביוגרפי שלהם היה כזה המתואר כאן ובכל זאת כתיבתם העברית נעשתה מתוך אחיזה בנורמה של השפה והבחירה בה כנורמה מחייבת מבחינה אידיאולוגית ואסתטית . למעשה , אי אפשר כלל להבין את יסודות הפואטיקה ואת נורמות הסגנון של המספרים הידועים כ'דור בארץ' ( ס' יזהר , משה שמיר , נתן שחם ובני דורם ) אלא אם כן אנו מניחים שזיקתם לעברית , ככל שלא נמנעו מהוספת תבלין של סלנג מדובר ללשון הספרות התקנית , נאמנה היתה לנורמה ההיסטורית של הספרות העברית החדשה ועמדה בסימן מקסימליזם ספרותני מובהק . קבלת הלשון המדוברת כבסיס לכתיבה הספרותית , הגם שהיו לה כמה תקדימים חשובים מראשית ימי ההתיישבות הציונית בארץ–ישראל , נעשתה אפשרית רק בעידן מדינת ישראל ועל רקע מפנים אחרים בהתפתחות התרבות העברית . למעשה , עד היום נאבקת הנורמה הסגנונית ה'היסטורית' על מקומה בספרות הישראלית , והיא אף זוכה לניצחון בכתיבתם של יוצרים בולטים אחדים , כגון עמוס עוז , שגישתו לענייני הסגנון היא שמרנית במובהק . ההסתמכות על ההומניזם האירופי בגלגוליו המודרניים ( בייחוד הסוציאליזם והאקזיסטנציאליזם ) עודה מכוונת את הספרות , וכמוה הנטייה לסיגול הספרות לאמצעי הביטוי האסתטיים המקובלים בספרות המערב . לעומת זאת , הבנת ייעודה של הספרות כ'צופה לבית ישראל' נעשתה בראשית ימי המדינה לא רק עניין לוויכוח אלא גם נושא לניגוח הספרות הוותיקה , שהתמסרה כביכול לקולקטיב והעלימה את עיניה מן היחיד . במסגרת הוויכוח הזה גם נעשו ניסיונות להסתמך על סופרי הפריפריה המודעת והמכוונת של ימי התקופה הציונית ( יעקב שטיינברג , פוגל , ( להציגם , מתוך אי הבנת האסטרטגיה הספרותית שלהם , כמין נציגים שכוחים של מסורת דחויה ומודחקת בספרות , ולתבוע את עלבונם מן המסורת הקולקטיביסטית הדומיננטית . עצם חוסר ההבנה המרחיק לכת של המציאות הספרותית ההיסטורית שנתגלה בוויכוח זה נותן מקום לטענה שהספרות הישראלית התנתקה , למעשה , מהנחות היסוד של הספרות העברית החדשה וכבר אין היא מסוגלת

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help