sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:16

קלטה מן התרבות האירופית בת הזמן לא רק את האידיאלים ההומניסטיים שלה , אלא גם , כאמור , את מושג הלאומיות המודרנית ; אך היא הזינה הן את ההפשטות ההומניסטיות והן את מושג הלאומיות בשלל רגשות , אסוציאציות ומחשבות יהודיות לאומיות , שאותן ליקטה ממרחבי התרבות היהודית של העבר , ובעיקר מן המקרא . הספרות קיבלה את מושג ההנהגה הלאומית המקראי ( מלכים ונביאים ) והבתר–מקראי ( מאן מלכי ? רבנן (! ומילאה אותו בתכנים חדשים . השפה העברית כשפה לאומית הופקדה על שימור הקשר בין הישן לחדש . שינוי הנורמות האסתטיות וההגותיות חשוב ביותר הוא האור שהבנת הפעולה ההדדית של ארבע הנורמות יכולה לשפוך על בעיית התיקוף ( מלשון תקופה , פריודיזציה ) של הספרות החדשה . התקבלה ההשקפה המפצלת את תולדות הספרות לשלוש תקופות עיקריות : תקופת ההשכלה ( משנות ה80– של המאה ה18– עד שנות ה80– של המאה ה , ( 19– התקופה הלאומית–הציונית ( משנות ה80– של המאה ה19– ועד לאמצע המאה ה ( 20– והתקופה הישראלית . חלוקה זו מבוססת על עיקרון אידיאולוגי–פוליטי פשטני , וספק אם היא עומדת במבחן היחסים המורכבים בין ארבע הנורמות . על פי מבחן זה ברור לנו , למשל , שאירעה תפנית בעלת משמעות רבה מאוד בספרות דווקא באמצעה של התקופה הקרויה תקופת ההשכלה , כלומר בשנות ה50– וה60– של המאה ה . 19– בבת אחת השתנו שינוי רב הנורמות האסתטיות , הז'אנריות וההגותיות של הספרות : האפוס הדידקטי שקע ובמקומו הופיעו הרומן המקורי ( מאפו , מנדלי , סמולנסקין , ברודס ) והמתורגם ( אז'ן סי ) והפואמה המודרנית ההיסטורית ( מיכ"ל , יל"ג ) והאקטואלית הסאטירית ( בעיקר יל"ג . ( הופיעה הביקורת הספרותית המקצועית ( קובנר , מנדלי , פפירנא , לרנר , ( וצפה ועלתה בפעם הראשונה תפיסת ההיסטוריה היהודית כרצף של ביאליק ואורי צבי גרינברג – ( 1931 ) הפרובלמטיקה של הקיום הלאומי בגילומה הציוני

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help