sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:15

אם הספרות החדשה כולה היתה ילידת השפעות חוץ , תוצאה של נפילת חומות הגטו וחשיפת חלקים גדלים והולכים של המעמד הבינוני היהודי להשפעת התרבות האירופית בת הזמן , או שהיה בה גם יסוד פנימאי שמקורו בהתפתחויות , במסורות ובזעזועים היסטוריים תרבותיים פנימיים . למה שכבר נאמר בעניין זה יש להוסיף כי ההנחה שהספרות התחדשה בעיקר בזכות ההגדרה העצמית שלה כזירת פעולה לאומית , כ'צופה לבית ישראל , ' מחייבת את הבנת הצירוף של ה'חיצוני' וה'פנימי' בספרות החדשה בדרך שונה במקצת מזו שהיתה מקובלת על ההולכים בעקבות גרשום שלום . בין שהאנטינומיזם השבתאי והפרנקיסטי הוליך בדרך עקיפין אל ההשכלה וה'ארציות' שלה , כפי שטען שלום , ובעקבותיו הלכו ח"נ שפירא ושמעון הלקין , ובין שהתרומה שתרם אנטינומיזם זה להתחדשות התרבותית שהולידה את הספרות החדשה היתה שולית , הרי החיבור בין החוץ לפנים שימש בכל מקרה ביסודה של הספרות החדשה . ההשכלה קלטה את השפעת ההומניזם האירופי וביקשה לשנות את אורחות החיים של העם היהודי על פיו . בין השאר , היא קלטה מן המחשבה האירופית בת הזמן את הקטגוריה של הלאומיות במובן המודרני של המושג ( אמנם , קטגוריה זו בנוסח ובהקשר אחרים היתה מוכרת היטב להגות היהודית של ימי הביניים והרנסאנס , כגון בחיבורים כהכוזרי של יהודה הלוי ונצח ישראל של המהר"ל מפראג . ( המשכילים העבריים הזדהו עם קטגוריה זו וביקשו לבטא אותה בספרות לאומית בעלת סמכות רוחנית מנהיגותית כגון הספרויות הלאומיות הנוכריות שהכירו , ובייחוד הספרות הגרמנית החדשה , שנטלה על עצמה באותה תקופה עצמה את תפקיד איחודה של האומה הגרמנית ( שעדיין היתה מפוצלת ומפולגת מבחינה פוליטית . ( המשכילים הבחינו שמימוש רצונם זה כרוך בעימות עם ההנהגה הרוחנית הלאומית הקיימת ( הרבנית–ההלכתית . ( בה בעת הם גם שאפו לנכס לעצמם ולספרותם את מושג המנהיגות הרוחנית הלאומית כפי שהוא נבע מן המסורת ההלכתית–הדתית . ברוחה של מסורת זו הם ביקשו לכונן הנהגה רוחנית–ספרותית 'נבואית , ' שתירש את ההנהגה הרבנית–ההלכתית ותביא לשינויים בחיי העם . משום כך כרוכה היתה התפתחותה של הספרות החדשה הן בעימות מתמשך עם נציגיה הממסדיים של הדת ( עימות שאינו אופייני לשום ספרות אירופית בשלמותה , אלא רק ליוצרים יחידים או לקבוצות יוצרים מסוימות בתוכה ) והן בזיקה לא פוסקת למקורות הדתיים , ובעיקר למקרא , לא רק לצרכים בלשניים וסגנוניים . הספרות פיתחה , כאמור , את אופייה המיוחד , הפסבדו–תיאולוגי , כספרות של דת חילונית או של חילוניות דתית . הספרות העברית החדשה נעשתה ממילא לספרות לאומית , במובן מודגש מאוד של המושג . היא אמנם ש"י עגנון בחברת אשר ברש – ( 1925 ) הגישה הנורמטיבית נטתה למקסימליזם סגונני

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help