sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

היחידה' מן העצמאות העברית הקדמונית ולכן גם כתמצית העצמאות היהודית הלאומית בהווה . משום כך הכתיבה בה מקנה לסופר מעמד של מורה דרך לאומי , מחברת את כתיבתו עם הסמכות של הנבואה המקראית ומפקידה אותו על בדיקת האופציות של העתיד הלאומי ; כל זאת הרבה לפני הופעת הציונות וללא קשר ישיר עמה . תפיסה עצמית זאת של הספרות לא הוצדקה , כמובן , בהשפעה האמיתית שהיתה לה על המוני העם , אשר רובם לא קראוה ולא שמעו את לשונה . מלכתחילה היה הבסיס האנושי של הספרות מצומצם ביותר ( כמה אלפי קוראים , ( ועיקרו גויס מקרב יוצאי החינוך היהודי המסורתי בשלב הראשון שבין חריגה מעולם המסורת להתאקלמות מלאה בתרבות הסביבה הלא יהודית . מסיבה זו קמלו , על פי התזה של שמעון הלקין , מרכזי היצירה העברית באותם קיבוצים יהודיים ( כגון אלה שבגרמניה ובאוסטריה ) שבהם המעבר מעולמה של המסורת להתאקלמות בדרגות ובמידות שונות בשפת המדינה ובתרבותה היה מהיר יחסית . לעומת זאת הם השתרשו לתקופה ממושכת במרכזים ( כגון ליטא ואוקראינה ) שבהם נתקל מעבר זה בקשיים מתמשכים . לאחר מכן , בשנות ה50– של המאה ה , 19– גדל מספר קוראיה של הספרות והגיע לכמאה אלף ; זאת בעקבות ההתמשכלות החלקית או המתונה של חוגים גדלים והולכים בקרב יהדות מזרח אירופה ובעיקר בזכות עלייתה של הלאומיות היהודית המודרנית בכללה ושל תנועות חיבת ציון והציונות המדינית בפרט . למשך ארבעים או חמישים שנה נקבע קשר בין גורלה הציבורי של הציונות לבין רוחב הבסיס האנושי של הספרות העברית . בראשית המאה ה20– שב בסיס זה והצטמצם – בעקבות ההתבוללות , הנהירה של הנוער היהודי לתנועות הסוציאליסטיות ופריחתן של תרבות וספרות מודרניות בלשון יידיש . בעיצומו של עידן התחייה הביאליקאי הצטמק מספר הקוראים העבריים לאלפים אחדים , ואפילו כתב העת העיקרי של התקופה , הירחון השילוח מיסודו של אחד העם , עמד בפני סגירה . אחר כך , בעקבות מלחמת העולם הראשונה , הצהרת בלפור , העלייה השלישית וייסוד מרכז של חיים יהודיים מודרניים בארץ–ישראל בחסות המנדט הבריטי , התרבו קוראי הספרות העברית במהירות . עם זאת , במשך כל תולדותיה של הספרות החדשה , לפחות עד לעידן הישראלי שלה , לא מנע מיעוט הקוראים ממנה את ההסתמכות על ההנחה שהיא–היא המבטאת את האינטרס של הקולקטיב הלאומי והמשמשת מעבדה לבחינת ענייניו וכיווני התפתחותו הרצויים והלא רצויים . לעובדה זו היתה השפעה מכרעת על עיצובה של הספרות , על נושאיה , הז ' אנרים שבהם היא מצאה את ביטוייה העיקריים , וכן , כאמור , על דרך השימוש שלה בשפה העברית . מאבק בין נורמות על פי הבנה זו ניתן לתאר את הספרות העברית החדשה , כפי שהגיעה למודעותה העצמית בסוף המאה ה18– וגיבשה מודעות זו במהלך המאה ה19– עד שהביאה אותה לגילוייה המובהקים ביותר במחצית הראשונה של המאה ה , 20– כאילו היתה מכוונת ומעוצבת בידי ארבעה מכוונים או נורמות , שלא תמיד עלו בקנה אחד ולעתים תכופות קיימו ביניהם כעין תחרות או מאבק על הגמוניה מלאה או חלקית , בלי שמאבק או תחרות אלה הגיעו , לפחות עד לעידן הישראלי , להכרעה . את הנורמה האחת ניתן לתאר נורמה הומניסטית–אקזיסטנציאליסטית . כאמור , נורמה זו לא חייבה כפירה דתית ואף לא 'חילוניות' מוצהרת ; אבל היא העמידה במרכז הספרות את ענייני האדם היהודי ואת האיכות של קיומו האישי והקולקטיבי . בלי שתכפור באמונה באל או גם בעקרון השגחתו , היא תבעה התרכזות בכוחות המשפיעים בפועל על הקיום האנושי המוחשי – ענייני חינוך , כלכלה וביטחון קיומי ברובד הקולקטיבי , וענייני איזון בין חלקי האישיות – השכל , הרגש והיצר – ברובד הקיום האישי . נורמה זו עודדה את הספרות לתת ביטוי להתנסויות המוחשיות של האדם היהודי כפי שהיו בעת ההיא , ואף עודדה את חינוכו של האדם למימוש מלא של הפוטנציאל האנושי והיהודי הגלום בו . היא תיארה התנסויות שאירעו , אך בתוך כך גם הטיפה להתנסויות 'חיוביות' שהאדם היהודי עדיין לא התנסה בהן . כך שימשו בה בערבוביה נטיות לביטוי המציאות ולשינויה , מבע ותעמולה , חיקוי מציאות וביטוי הרגש , אמת החיים ואמת החינוך . הנורמה השנייה שכיוונה את הספרות היתה הנורמה האסתטית . התרבות החדשה , שמצאה את ביטויה בספרות , הניחה כי השינוי בעולם המנטלי היהודי לא יבוא ללא תיווכן של הקטגוריות של היפה והמרגש . על פי הנחה זו הצטוותה הספרות לסגל לה את התכונות האסתטיות והריגושיות של הספרות היפה האירופית ההומניסטית , לפתח בתוכה את ' מכשירי' היופי , ההינוי והעוררות הרגשית , לרבות ז'אנרים בלטריסטיים שלא ידעה עד כה , לשון פיגורטיבית מעוררת , רטוריקה המסוגלת לחולל מפנים ריגושיים בלב הקורא וכו . ' ברציונליזציות הארס–פואטיות שלה לא הכירה הספרות באפשרות שתיווצר סתירה בין הנורמה האסתטית הזאת לנורמה ההומניסטית הדידקטית . ברוח התיאוריה הניאו–קלאסית האמינה הספרות עד לשלב מסוים בהתפתחותה באפשרות השילוב ההרמוני של היפה והמועיל , המענג והמחנך . אבל בפרקטיקה של הספרות התבלטה לעתים תכופות הסתירה בין הדידקטי לאסתטי , ומסוף המאה ה19– ואילך הסתמנה חתירה להעדפת 'היפה' על 'המועיל ; ' אלא שחתירה זו לא הביאה את

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help