sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

ובהקדמות של וייזל לאפוס שירי תפארת ושל שלום הכהן לאסופת שיריו מטעי קדם על אדמת צפון , וכלה בכתיבתם של המבקרים הראשונים בשנות ה50– וה60– של המאה ה . 19– התחושה הוצדקה בעיקרה לא בהגות ההומניסטית של יוצרי הספרות ואף לא בהסתמכות על מודלים ספרותיים אירופיים עדכניים , אלא בעיקר בהבנה החדשה של מהות הספרות ותפקידה הלאומי . בפעם הראשונה בעידן הבתר–מקראי ראתה עצמה ספרות , הממזגת כתיבה ריגושית–בלטריסטית עם כתיבה דיונית ועיונית , כאילו הוטל עליה תפקיד ההדרכה של הקולקטיב הלאומי במבוכי הזמנים החדשים . הספרות הציגה את עצמה כזירה המרכזית אשר בה יהיו נידונים ונחתכים העניינים החיוניים להתוויית דרכו של הקולקטיב הלאומי ולשיפור ועידון חייו של היחיד היהודי . וזאת לעומת הספרות ההלכתית ( שבסמכותה בתחומה המיוחד לה היא לא כפרה אפילו בימי אורחות התלמוד של מ"ל ליליינבלום , ( לעומת ספרות המוסר ארוכת המסורת ( ספרים כגון חובות הלבבות , מסילת ישרים וכו , ( ' לעומת ספרות ההגות הפילוסופית ( אשר על שיאיה הרציונליסטיים , כגון ספר מורה נבוכים של הרמב"ם היא הסתמכה לעתים קרובות ) ולעומת הספרות הקבלית–המיסטית . הספרות העברית החדשה קיבלה עליה , כאמור , את תפקידו של 'הצופה לבית ישראל , ' כביטויו של הסאטיריקן יצחק ארטר , או של 'מורה נבוכי הזמן , ' כביטויו של הפילוסוף נחמן קרוכמאל . היא נטלה על עצמה תפקיד של ' מוסד' הנהגתי–לאומי , שבמשך הזמן הוגדר : תפקיד נבואי . מכאן ההתנגדות החריפה של העולם המסורתי לספרות החדשה . מקורה של זו לא בקריאתה של הספרות כביכול לביטולה של ההלכה או להדחת המנהיגות הרבנית – דבר שהספרות לא עשתה במשך כל המאה ה , 19– חרף מאבקה בשנות ה60– וה70– של המאה ה19– על עדכון ההלכה ועל רענון ההנהגה הרבנית – אלא בהבנה שהספרות החדשה מבטאת תרבות לאומית אלטרנטיבית , המנסה ליטול לעצמה את תפקיד ההנהגה הרוחנית של היחיד ושל הקולקטיב היהודיים . אגב , ההזדהות עם תפקיד 'הצופה לבית ישראל' היא המסבירה גם את עיקר יחסה של הספרות החדשה ללשון העברית . כאמור , עיקרו של יחס זה אינו גלום בעצם מגמת החילון של השפה , שהיתה קיימת כבר בימי הביניים , אלא בהבנת השפה כ'שרידה קבוצת סופרים עברים . למעלה : ביאליק , בן-עמי ; למטה : אחד העם , רבניצקי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help