sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

והראשוניות לא למנדלסון ואף לא ליוצרים העבריים מבני חוגו שפעלו בסוף המאה ה18– בברלין , בקניגסברג ובברסלאו , והחלו בשנת 1783 בפרסום כתב העת המאסף , אלא למשה חיים לוצאטו , המשורר , הפואטיקן , המוראליסטן והמיסטיקן , שפעל במחצית הראשונה של המאה ה18– בצפון איטליה ובהולנד . כאמור , הטענה בדבר 'אבהותו' של רמח"ל נשמעה כבר מפי כמה מן המשכילים המתונים , אבל עתה ניתנו לה נימוקים חדשים . חיים נחמן ביאליק סמך את ידיו על תזת רמח"ל , שאותו תיאר : כ"המשורר הראשון של השירה העברית החדשה" בעיקר בזכות הישגיו כאמן של סגנון פיוטי משוחרר מפואטיקת השיבוץ ( יצירת אמירה שירית מורכבת משברי ציטטות מן המקורות , בעיקר מן המקרא ) ומן המשקל הכמותי ( יתדות ותנועות ) של שירת ימי הביניים , שהומר במשקל ההברות ( טורים בעלי מספר הברות קבוע . ( ואולם ביאליק שיבץ הבחנות ספרותיות–אסתטיות אלו , שאחדות מהן הושמעו כבר קודם לכן , בדפוס מחשבה מקורי לחלוטין , שלפיו מתפתחת הספרות בשני מהלכים שונים זה מזה – מהלך עלי , גלוי לעין , שבו הספרות "הולכת ונמשכת כנהר שאין לו הפסק , " ומהלך נסתר , שבו קיימת הספרות כזרם מעמקים , "שפעמים נגלה ופעמים נבלע וממשיך במעמקי האדמה , זורם ושוטף מתחת הארץ , עד שהוא מתגלה בסוף כמה פרסאות . " במהלכה העלי נפתחת השירה החדשה בפולמוסים ובאפוסים של נ"ה וייזל ושלום הכהן וביצירות המשוררים האחרים של שחר ההשכלה העברית בסוף המאה ה18– ובראשית המאה ה . 19– ואילו במהלכה התחתי , הנסתר , זורמת השירה מימי הביניים בספרד ( יהודה הלוי , שלמה אבן גבירול , ( דרך שירת הרנסאנס באיטליה ועד לשירת 'התחייה' העברית של ראשית המאה ה , 20– שביאליק הוא יוצרה העיקרי . כלפי חוץ שקעה שירת ימי הביניים העברית במאה ה14– ( עמנואל הרומי ) ולא נתעוררה מחדש אלא במאה ה . 18– האמת היא שהיא כאילו ירדה למחתרת ושיקעה שם את עצמה בספרות המיסטית–הקבלית , שהתפתחה לצד ספרות ההלכה והמוסר הרשמית ( וגם בניגוד אליה . ( ואולם במאה ה17– הביאה ההתפרצות השבתאית לזעזוע כולל במערכת התרבותית העברית , למעין טלטלה 'טקטונית' ו"אז נבקע – וזינק לעין כל – מעיין השירה העברית בדמות ר' משה חיים לוצאטו . " משום כך לוצאטו הוא אבי השירה החדשה , והחידוש שבספרות העברית החדשה כולה נעוץ לא רק בשידוד מערכות תרבותי שמחוץ לתחום היהודי ( מהפכת הנא % ר ת , ( אלא גם ובעיקר במהפכה רוחנית פנימית . הדברים נאמרו עדיין ללא ידיעה והבנה מלאות של הממד המיסטי–הקבלי של יצירת רמח"ל ( לרבות חלקה הפיוטי והמחזאי , ( שכן מרבית החיבורים המיסטיים הגנוזים של רמח"ל ראו אור רק באמצע המאה ה . 20– כמו כן נאמרו הדברים ללא ידיעה מספקת של השירה העברית באיטליה ( ולא רק בה , ( שהתפתחה משירת עמנואל הרומי ואילך במרוצת המאות ה15– ( משה דה ריאטי , ( ה16– ( יוסף צרפתי ) ובעיקר ה17– ( מפעלם הפיוטי הגדול של שני האחים פראנשיס , יעקב ועמנואל . ( רמח"ל , אישיות מסעירה ומשורר גדול , לא היה , בכל אופן , אלא ממשיכה ומקדמה של מסורת שירית רבת עוצמה , שגם נמשכה אחריו ביצירותיהם של ממשיכי ההומניזם העברי האיטלקי במאות ה18– וה19– ( כגון אפרים לוצאטו , רחל מורפורגו ושמואל רומנלי ) וקשה לציין אותו כנקודת התחלה לא מבחינה סגנונית ואף לא מבחינת הסיגול של הצורות האמנותיות המקובלות בספרות האירופית ובוודאי לא מבחינה אידיאית–אידיאולוגית . למרות כל אלה הוויכוח בעניין אבהותו הספרותית של רמח"ל נמשך עשרות בשנים , גם בעת שהלכו והתבהרו הן המרחב והעומק של הממד המיסטי וגם כאשר חוקרים מובהקים של ספרות ישראל באיטליה ( בייחוד חיים שירמן ) הביאו לתודעת הקוראים המשכילים את הרציפות של הספרות הזאת מעמנואל הרומי ועד למאה ה . 19– בזמן שהבנת העומק של ההקשר המיסטי ביצירת רמח"ל הביאה להתרחקות של מרבית החוקרים מן התזה המייחסת לו את מעמד "המשורר הראשון של השירה העברית החדשה , " ולהיאחזות בצורות שונות בהגדרת הספרות החדשה ספרות " חילונית" ( י' קלוזנר , ב' קורצווייל , א' שאנן ) או "ארצנית" " ) טיראלית" – ח"נ שפירא , ( היו שדבקו בתזה דווקא משום הזיקה של יצירת רמח"ל למיסטיקה ( אליעזר שטיינמן . ( פישל לחובר , אשר בספרו תולדות הספרות העברית החדשה ( 1928 ) עדיין אחז בתזה משום הנימוקים האסתטיים המקובלים ומתוך הדגשת התכנים ההומניסטיים של מחזות רמח"ל , שינה את גישתו בעבודתו המחקרית המאוחרת ( משנות ה30– וה40– של המאה , ( שהוקדשה בחלקה הגדול להתעמקות במסורת המיסטית ובקירובה לקהל העברי המשכיל ( לחובר השתתף בהכנת הכרך הראשון של משנת הזוהר , הספר שהציג את מאמרי הזוהר לפי נושאים ועניינים . ( בשלב זה האמין החוקר כי לדיכוטומיה בין ישן לחדש בספרות העברית יש להוסיף מעין חוליה מתווכת , השרויה בתחום ביניים היסטורי , שהוא 'בין הישן והחדש' בספרות , ובתחום זה מוצאת את מקומה גם יצירתו של רמח"ל . הוויכוח היה , כאמור , לא ויכוח על תאריכים בלבד אלא על עצם הזהות והמהות החדשה של הספרות . התבלטו בו שני מערכים בינאריים שונים . מצד אחד , היה זה ויכוח בין אלה שראו את החידוש שבספרות כאילו היה נובע בעיקר מהיחשפותה של החברה היהודית לתרבות אירופה ההומניסטית ( כך י' קלוזנר , ברוך קורצווייל ) לבין אלה שסברו שהספרות התחדשה גם , ואולי בעיקר , ממקורות 2 נים ששורשיהם נעוצים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help