sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

הם פעלו בתוך שהם מוסיפים לה תכופות כינוי קניין של גוף ראשון רבים : "ספרותנו , " "שירתנו" ( החל בתקופת חיבת ציון , ובאופן בולט ביותר למן הופעת מאמרו של ביאליק "שירתנו הצעירה" בשנת תרס"ז ) – ציון רב–משמעות לתחושת השייכות של הסופרים והקוראים העבריים כלפי המסורת הספרותית והתרבותית שלהם . השימוש במילה ספרות ( או שירה ) בגוף ראשון רבים עמד בעינו במשך כל המחצית הראשונה של המאה ה , 20– עד לגיבושו הסופי במסות כגון "הנחות רוחניות של ספרותנו החדשה" ( 1948 ) של ברוך קורצווייל ו"על ספרותנו – מסת מבוא" של דב סדן . ( 1950 ) המלה ספרותנו נעלמה פחות או יותר מהשיח הספרותי הישראלי – סימן לשינוי בסיסי ביחס אל המסורת הספרותית . הביקורת העברית החלה בניסיונות לתאר את הספרות העברית החדשה כבר באמצע המאה ה – 19– תחילה במהוסס , בסימון רופף כלשהו ( כגון זה של רש"י פין ) של קווי המשכיות בהתפתחות השירה מזמנו של רמח"ל ועד לשירת ההשכלה בשנות ה40– של המאה ה19– ( כגון שירי שפת קודש של אד"ם הכהן . ( אחר כך , עם התבססותה של הביקורת המקצועית בשנות ה60– של המאה , התעצמו הניסיונות האלה ומצאו את ביטוים במאמרים פרוגרמטיים , שהציעו הגדרות היסטוריות של הספרות החדשה וחלוקה פריודית פנימית שלה . כך א"א קובנר , המבקר העברי המקצועי הראשון , שכפר בקשר המהותי שבין הספרות החדשה לשירת ההומניזם העברי האיטלקי ותיאר את המהפכה התרבותית והספרותית שהתחוללה בגרמניה ב"זמן מענדעלסזאהן" " ) מהאיש הזה הופיע אור חדש על הליטעראטור העברית ולכן בצדק נקרא את הזמן הזה על שמו ( " כמאורע שבו יש לקשור את הופעת הספרות החדשה . קובנר הבחין בין הספרות האידיאליסטית , שנוצרה במאה השנים הראשונות לקיומה של הספרות העברית החדשה , לבין ספרות ריאליסטית חדשה הנוצרת והולכת מראשית שנות ה50– של המאה ה , 19– אשר , לדעת המבקר , נפתחה בה תקופה ספרותית נוספת " ) זמן הליטעראטור היותר חדשה . ( " מבקרים ספרותיים אחרים , מ"ל ליליינבלום בראשם , ייחסו את ראשית הספרות החדשה לתקופת הופעתם של דברי שלום ואמת ( הקריאה לשינוי פני החינוך היהודי ) ושירי תפארת ( האפוס הדידקטי על חיי משה ) מאת נפתלי הרץ וייזל וכרכי כתב העת המאסף ( שנות ה80– וה90– של המאה ה . ( 18– הטעם להיסט זה היה שרק בפנייתם של וייזל ויוצרי המאסף , שהם עצמם היו מקורבי החוג המנדלסוני ושותפיו של משה מנדלסון למפעל הביאור שלו ( ביאור מודרני–רציונליסטי של כתבי הקודש , ( אל השפה העברית כאל שפת יצירה וחינוך הקוראים נוצרה ספרות לאומית בעלת מגמות ותכונות חדשות , המבדילות אותה מן הספרות שקדמה לה . כך החלה כבר בתקופת ההשכלה המאוחרת ובתקופת חיבת ציון שלאחריה המחלוקת על ראשיתה של הספרות החדשה ; מחלוקת עקרונית הנובעת מעצם החידוש שבספרות החדשה , שכן אם באמת חדשה היא , הריהי נבדלת מספרות ישנה שקדמה לה , והבנת מהות החידוש שבה כרוכה בסימון נקודת הראשית שלה , שעל פיה ניתן לקבוע את הגבול שבין הישן לחדש . בתקופת ההשכלה ובתקופת חיבת ציון הסתמנו מעין שלוש גישות במחלוקת זו : הגישה המשכילית הרדיקלית , שראתה את עיקר החידוש במפנה שחוללה בתרבות העברית 'מהפכת הנא % ר ת' האירופית , שאורה חדר גם לחיים היהודיים בעת ש'חומות הגטו' החלו להתמוטט ; הגישה של ההשכלה המתונה , שלא רצתה לראות את הספרות החדשה כאילו היתה מנותקת כליל מן המסורת הפיוטית העברית של עידנים קודמים , והורתה על הקשר שבין שירת ההשכלה לבין שירת רמח"ל ; והגישה הלאומית , שזיהתה את תחילת הספרות החדשה עם הבנה והפעלה חדשות של התוכן הלאומי של הספרות העברית . גישה אחרונה זו התעצמה בימי חיבת ציון , אך שורשיה נטועים עמוק בקרקע ההשכלה המוקדמת יותר ובעצם הבנתה את הלשון העברית כנכס לאומי–פוליטי : 'השרידה היחידה' שנותרה מן העצמאות הלאומית הקדומה . ספר היסטורי ראשון בשנות ה90– של המאה ה19– נעשתה הספרות החדשה נושא לתיאור מחקרי ( במונוגרפיות של ראובן בריינין על אברהם מאפו ופרץ סמולנסקין , ( ובתחילת המאה ה20– כבר נכתב ספר היסטורי ראשון על קורות הספרות העברית החדשה ( את הספר כתב בצרפתית , כדיסרטציה לסורבון , נחום סלושץ והוא ראה אור בשנת 1903 ובמהרה תורגם לעברית ולאנגלית , ( לעומת ספרים על תולדות הספרות העברית בכללה , שהיו קיימים כבר קודם לכן ( בעיקר בגרמנית . ( מאז נוצר רצף מחקרי מתמשך של תיאור היסטורי של תולדות הספרות החדשה או אחד הז'אנרים המרכזיים שלה . רצף זה ביטא במחצית הראשונה של המאה ה20– את עיקר המאמץ המחקרי להבין את הספרות החדשה ( ספריהם של יוסף קלוזנר , פישל לחובר , חיים נחמן שפירא . ( במחצית השנייה של המאה פחתה במידת מה מרכזיותו של רצף תולדי זה במחקר , אך הוא העסיק ועודו מעסיק חוקרים לא מעטים ( אברהם שאנן , שמעון הלקין , יצחק זילברשלג , גרשון שקד , הלל ברזל . ( התיאור ההיסטורי של תולדות הספרות עמד בסימן בעיות יסוד ומחלוקות שונות שהתעוררו סביבן . כבר הוזכרה בעיית הקביעה של תאריך הראשית של הספרות העברית . זו הסתבכה בעת שנחום סלושץ , בספרו הנ"ל , ייחס את האבהות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help