sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

התיאוריה של סדן היתה מרהיבה וקוסמת בעיני רבים , ואף שימשה בסיס להקמתה של מחלקה אוניברסיטאית לספרות ישראל ( באוניברסיטת בר–אילן . ( עם זאת היא מעוררת קשיים וקושיות בתחומים אחדים . ראשית , כפרוגנוזה שהושמעה כבר לפני חמישים שנה היא זכתה עד עתה להיפוכה של התממשות , היינו , המציאות היהודית התרבותית בישראל ומחוצה לה מפריכה אותה בקצב מואץ והולך . שום סימן של כוליות תרבותית וספרותית אינו מסתמן ביצירתם של טובי היוצרים היהודיים של המחצית השנייה של המאה ה , 20– לרבות יוצריה של הספרות הישראלית . שנית , כהשקפת עולם ספרותיתביקורתית היא התגלתה כמבוי סתום , שאינו מוליך להערכה נאותה לא של הספרות הישראלית , שהישגיה הבולטים אינם מאשרים את תזת הכוליות , ואף לא של מיטב היצירה היהודית בלשונות לעז . סדן הגדיר יצירה בלשונות האלה , הנשארת בגדר ' ספרות ישראל : ' יצירתם של יהודים למען יהודים . הגדרה זו הותירה מחוץ לספרות ישראל כמעט כל יוצר יהודי בעל כישרון שפעל במסגרת לשונית–ספרותית זרה , מהיינה ועד פול צלאן , מקפקא וברונו שולץ עד סול בלו , ברנרד מלמוד , אלן גינזברג וסינתיה אוזיק ; שכן כל יוצר בעל כישרון ועוצמה יצירתית פנה אל כלל קהל הקוראים בלשון שבה כתב ואף ראה עצמו קשור בדרך זו או אחרת במסורותיה של הספרות שנוצרה בלשון זו . למעשה , התאימה הגדרתו של סדן אך ורק לתופעה האפיגונית של יוצרים משניים , שפעלו בתקופה הקצרה שבין הינתקותה של קהילה יהודית מסוימת ( בגרמניה , ברוסיה , בארצות הברית ) מלשונותיה היהודיות ועד להתערותה התרבותית בסביבתה התרבותית הלא יהודית והיזקקותה לספרות הנכתבת בלשונה של אותה סביבה . בעיקר מקשה את קבלת התזה של סדן האמונה הדיאלקטית שתהליך ההיפרדות של חלקי התרבות היהודית בזמנים החדשים הוא רק אנטיתזה המצפה לסינתזה המתקנת שתבוא . זוהי אמונה המבוססת על יסודות פילוסופיים אסנציאליסטיים–אידיאליסטיים ( ה'גייסט' ההגליאני , או ה'רוחני' בלשונו של נחמן קרוכמאל ) שאינם מקובלים על התרבות בת זמננו . לעין שאינה מזוינת במשקפי הדיאלקטיקה הישנים הללו נראה תהליך הפירוד התרבותי היהודי כתהליך בלתי הפיך . בסיכומו של דבר נראה המצב הספרותי היהודי המודרני מורכב ובלתי ניתן לסכמטיזציה . במרוצת מאתיים השנים האחרונות הופיעו כמה ספרויות יהודיות , שהעיקריות שבהן היו העברית והיידית , אך היו גם ספרויות שנכתבו בלאדינו ( ג'ודזמו , ( בפרסית–יהודית , בערבית–יהודית וכו . ' הספרויות האלה עלו או שקעו בכורח נסיבות היסטוריות אובייקטיביות ( התבוללות , עליית תנועות לאומיות , חורבן יהדות אירופה ומרכזי התרבות היהודית בה והרס התרבות היהודית בברית המועצות , הקמת מדינת ישראל . ( לצדן הופיעו , מכל מקום , גילויי יצירה יהודיים פחות או יותר מובהקים בלשונות שאינן יהודיות – בראשית המאה ה20– בעיקר ברוסית ובגרמנית , ואילו במחצית השנייה של המאה – בעיקר באנגלית , הודות לפעילות התרבותית של הקיבוץ היהודי הגדול באמריקה הצפונית . גילויי היצירה האלה אינם 'שייכים' לספרות יהודית כלשהי . אדרבה , הם ארוגים במסכתות של הספרויות הלאומיות שבמסגרתן נוצרו . עם זאת הם יהודיים הן במובן שהם משקפים במישרין ובעקיפין ניסיון חיים יהודי והן ( במקרים מסוימים ) במובן שהם מבוססים על סדר יום ספרותי יהודי במודע ובמוצהר , כגון במקרה של סינתיה אוזיק , ארתור א' כהן והספרות הניאו–יהודית האמריקנית המתרחבת והולכת בזמננו . אין כל אפשרות להציג קומפלקס מורכב זה כאילו ניתן לל 6 דו באמצעות איזו סכמה בעלת משמעות . משום כך כל ניסיון להציג קאנון יהודי מודרני מסתכם בהוכחת אי אפשרותו של קאנון כזה . ספרות יהודית מודרנית אחת איננה קיימת . גם אין למצות את המצאי הספרותי–היהודי המודרני בהצבעה על כמה ספרויות יהודיות , שכן כמה מן היצירות היהודיות המודרניות החשובות ביותר ( לדוגמה : קרא לזה שינה מאת הנרי רות ) נכתבו במסגרת ספרויות שאינן יהודיות . המציאות התרבותית מסובכת , אבל היא , בכל זאת , המציאות . ספרות עברית חדשה דן מירון ספרות עברית חדשה : מושג שעוצב וגובש במהלך המחצית השנייה של המאה ה19– עם הופעתה וצמיחתה של הביקורת הספרותית העברית . לא במקרה נולד המושג ספרות עברית חדשה בד בבד עם המילה העברית ספר ת במשמעותה העכשווית literature ( בעוד שבמקורות המוקדמים יותר היא משמשת במובן שהיינו מייחסים היום למילה ס % פר ת [ מעשה הכתיבה , . ([ ecriture אחרי שהמילה המחודשת שימשה תחילה בכתבי המשכילים לצד מילת הלעז ליטעראטור והמילה העברית ספ < ה ( על פי תהלים נו , ט : "שימה דמעתי בנא ,: ; הלא בספ < ת ;'" : כך , למשל , בלמדו היטב של ש"י אברמוביץ , ( 1862 , ' היא כבשה לה את מקומה כמילת המפתח בחשיבה של יוצרי הספרות העברית על המסורת הספרותית שבמסגרתה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help