sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

היוצרים הספרותיים הבולטים של התקופה ( עידן 'התחייה' הלאומית ) היו דו)– או תלת(– לשוניים , וכתבו רבות מיצירותיהם בשתי הלשונות גם יחד – ובכל אחת מהן היצירה היא בבחינת מקור . עד מהרה מצאו היידישיסטים את עצמם במאבק לא רק עם הוגי דעות עבריים ( כגון אחד העם , ( שסירבו לקבל את התזה של אחדות הספרות היהודית , אלא גם עם יוצרים והוגים יהודיים שפעלו בלשונות לעז , בעיקר ברוסית ( כגון ש' אנסקי , מחבר הדיבוק , ( שראו בעצמם נכללים בספרות היהודית האחדותית . ויכוחים סוערים התנהלו בעניין הזה בשנים שלפני מלחמת העולם הראשונה בכתבי עת ביידיש ובכתבי עת רוסיים של יהודים . בתקופה שבין שתי מלחמות העולם נדונה שאלת הרציפות או ה'היפרדות' של ספרויות היהודים על רקע המחלוקות הפוליטיות והתרבותיות החריפות של התקופה ( ציונות , בונדיזם , סוציאליזם יהודי בברית המועצות , התפתחותה של תרבות יהודית בלשון הגרמנית והאנגלית . ( באורח אופייני מצאה ההתנגדות העקיבה ביותר לתזה של אחדות הספרות היהודית המודרנית את ביטויה בספרות העברית–הציונית . במשך שלושים השנה שבין הצהרת בלפור להקמת מדינת ישראל לא נכתב בעברית אפילו חיבור אחד על תולדות הספרות היהודית החדשה . לעומת זאת , החל ישראל צינברג במפעל כתיבת ספרו רב הכרכים , שאותו כינה בזהירות מה די געשיכטע פון דער ליטעראטור ביי יידן ( תולדות הספרות שנכתבה בידי יהודים , ולא תולדות ספרות ישראל , כמו שכונה הספר בתרגומו העברי , שבו כותרת התרגום עצמה כבר כופה עליו את קונספציית 'ספרות ישראל' של דב סדן . ( באנגלית נכתב ספרו המקיף של מאיר וקסמן תולדות הספרות היהודית . גם בשלב הזה היידישיסטים בעיקר הם שקידמו את תזת אחדות הספרויות . המבקר היידי הבולט שמואל ניגר טען עתה ל'דולשוניות של ספרותנו' בכל תקופותיה הבתר–מקראיות . דולשוניות , לפי טענה זו , היא המצב הטבעי של הספרות היהודית , שהנסיבות ההיסטוריות גרמו להתפתחותה בהקשרים דיגלוסיים ( הקשרים של מצב שבו משמשות שתי לשונות , בכתב ובדיבור , זו לצד זו ) 2 נים יהודיים , ואף אלה של היהודים לעומת סביבתם הלא יהודית . ואילו הניסיון לדחוק את הספרות בחזרה למסגרת חד–לשונית ( קנאי העברית בארץ–ישראל ; היבסקים בברית המועצות , שהחרימו את העברית ) כמוהו כניסיון לשבש את המשכיותה ההיסטורית הקבועה של הספרות . טענה זו לא הביאה בחשבון את העובדה שדו–לשוניות איננה אלא כינוי כולל למסכת מורכבת של אפשרויות דיגלוסיות , שאחדים מן הווריאנטים שבה מורים על אפשרות של יצירת רציפות תרבותית וספרותית שמעל להבדלי לשון ואילו האחרים מורים על ההפך . ניתן להוכיח שהדו–לשוניות היהודית המודרנית ( עברית / יידיש ) שייכת דווקא לסוג האחרון ( לעומת הרבלשוניות בתרבות יהדות ספרד בימי הביניים , למשל , ( ומבטאת מצב שבו כל אחת מן הלשונות חותרת לתפקוד טוטלי וממילא גם לדחיקתה ומחיקתה של הלשון האחרת . רק במצב כזה תיתכן יצירה של טקסט אחד בשתי לשונות מקור – בתקופה שבה המצב הדו–לשוני עדיין אינו הכרעה סופית בעד לשון אחת ונגד הלשון האחרת , אבל בה בעת מסתמנת כבר האפשרות של ההכרעה הזאת , והיא , האפשרות הזאת , מניעה את הסופר לבצר את מקומו בשתי החזיתות בבת אחת ולנסות לשלב את יצירתו בשתי מסורות העומדות בפני פירוד והדרה הדדית . אילו היו שתי הלשונות מתפקדות במסגרת ספרותית כוללת אחת , היתה המסגרת מועידה לכל אחת מהן את תפקידיה המיוחדים לה . במצב כזה לא היתה קיימת אפשרות של יצירת טקסט אחד ביותר מנוסח מקורי אחד . אחרי מלחמת העולם השנייה ועם הקמת מדינת ישראל פיתח דב סדן את התיאוריה המקיפה שלו על דבר אחדותה של הספרות היהודית המודרנית ( במסתו : "על ספרותנו – מסת מבוא . ( 1950 , " לדברי סדן , התפצלה ספרות ישראל בזמנים החדשים בכיוונים שאפשר לסמנם בשני משולשים : משולש הלשונות – עברית ( שפת האבות , ( לשונות יהודיות ( לשון האמהות ) ולשונות שאינן יהודיות ; ומשולש האמונות והדעות – הומניזם יהודי מודרני ( הספרויות ה'חדשות' בעברית וביידיש , והרבה מכתיבתם של יהודים בשפות לעז , ( חסידות ( שהיא תופעה מודרנית לא פחות מן ההומניזם המודרני ) ומסורת ההלכה . הפיצול , לדברי סדן , הוא זמני בלבד . במהלך התפתחותה תחזור ספרות ישראל אל ה 6 ' לי ת' שאפיינה אותה לפני המשבר של הזמנים החדשים , אלא שתהיה זו , כמובן , כוליות חדשה , רחבה ומקיפה הרבה יותר מזו הישנה , ובמסגרתה ההומניזם המודרני ויריבותיו , החסידות ומסורת ההלכה , ישלימו אלה עם אלה . הספרות והתרבות יעמדו בסימן ההמשכיות ההיסטורית הכוללת של האמונה היהודית ; אך האמונה הזאת תפנים את לקחי ההומניזם והלאומיות המודרניים . באותה מידה העברית , שהיא שפת היצירה הבסיסית והקבועה של הספרות היהודית , 'תשלים' עם יריבותיה ותקצה להן מקום בתוך מבנה תרבותי–ספרותי רב–רובדי , אם בצורת עידוד המשך קיומה של היצירה ביידיש ואם בצורת כינוס מיטב היצירה היהודית בלשונות נכר בדרך התרגום , בבחינת "ושבו בנים לגבולם . " סדן הסמיך את אמונתו זו בחידוש הכוליות הספרותית היהודית הן על ניתוח מעמיק של יצירות ספרות מופתיות , שבהן הכוליות כבר קיימת או שהדרך לקראתה כבר הותוותה ( בעיקר יצירות של ש"י עגנון וח"נ ביאליק , ( והן על שיקול היסטוריוסופידיאלקטי , שראה בפיצול המודרני רק אנטיתזה לאחדות שקדמה לו , שכאנטיתזה הכין את הרקע לסינתזה שתבוא .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help