sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

ספרות / יות יהודית / ות מודרנית / ות – מבוא דן מירון השאלה אם בתקופה שלאחר דעיכתה וחתימתה של הספרות המקראית בסוף ימי הבית השני התקיימה – מעולם – ספרות יהודית רצופה , אחת , היא שאלה פתוחה . במידה רבה התשובה עליה תלויה בתשובה על השאלה הגדולה יותר , אם בכלל קיימת תרבות יהודית אחדותית–המשכית לאורך ההיסטוריה של עם ישראל , או שמא קיימות רק תרבויות של קיבוצי יהודים מסוימים במקומות ובזמנים שונים . ההיסטוריונים הגדולים של המאה ה19– וראשית המאה ה20– היו בטוחים בקיום המשכי של תרבות יהודית מתפתחת ומשתנה , אך גם מודרכת בידי עקרונות אינהרנטיים וקבועים הטבועים בה , ואלה הוגדרו בניסוחים שונים ובהדגשות שונות , לפי השקפת העולם של כל אחד מהם . אבל בזמננו גוברת והולכת הנטייה לפקפק בעצם קיומה של האחדות הזאת , וממילא גם בעצם קיומה של ספרות יהודית אחדותית ורצופה . ואם הנטייה הזאת מתבלטת בדיון בספרויות יהודיות עתיקות , על אחת כמה וכמה היא מתחזקת בנוגע למה שניתן לכנות הקומפלקס הספרותי היהודי בזמנים החדשים , כלומר : מאמצע המאה ה18– לערך . לעיצומו של דבר , האמונה באפשרות קיומה של ספרות יהודית מודרנית אחדותית , הנמצאת מעבר להבדלים של לשון , מקום וזיקה בינה ובין תרבות וספרות לאומית לא יהודית מסוימת , לא היתה קיימת כלל עד לראשית המאה ה . 20– ליוצרים הספרותיים היהודיים , הן אלה שפעלו בשפות היהודיות ( עברית , יידיש , ג'ודזמו וכו ( ' והן אלה שפעלו בשפות לעז ( גרמנית , רוסית , צרפתית , אנגלית , ערבית וכו , ( ' היה ברור שהם פועלים במסגרות ספרותיות נפרדות . יוצרים עבריים האמינו בקיומה של 'ספרות עברית חדשה' ( ר' ערך נפרד במדור זה ) מיוחדת ותחומה לעצמה . יוצרים שנאבקו על ביסוס הסטטוס התרבותי של שפת היידיש עמלו על יצירת ספרות יידיש חדשה , בעלת היסטוריה ואופי לעצמה . ספר ראשון על תולדות ספרות היידיש החדשה ראה אור ( באנגלית ) כבר בשנת 1899 ( ארבע שנים לפני שהופיע , בצרפתית , הספר הראשון על קורות הספרות העברית החדשה . ( יוצרים יהודיים שכתבו בלשונות האירופיות ראו עצמם כאילו הם נתונים בתוך הרצף של הספרויות הלאומיות שנוצרו בלשון היצירה שלהם . הערכה זו החלה להשתנות בראשית המאה ה , 20– עם עליית היידישיזם כתנועה תרבותית וכאידיאולוגיה יהודית לאומית לא ציונית . היידישיסטים שאפו ( ואף הכריזו על שאיפתם זו בוועידתם בצ'רנוביץ בשנת ( 1908 להשיג הכרה ביידיש כבשפה יהודית לאומית ובספרותה כבספרות לאום יהודית . השאיפה הזאת העמידה בפניהם בחריפות את בעיית היריבות בין יידיש לעברית ובין ספרות יידיש לספרות העברית . מקצתם ניסו לגבור על יריבות זו , בטענה שהספרות היהודית המודרנית אחת היא , אם כי לשונותיה שתיים ; טענה שמצאה את ביטויה הברור במסה של המבקר היידי–העברי הבולט איזידור אלישיב ( הידוע בכינויו הספרותי 'בעל מחשבות ( ' "צוויי שפראכן – איינאונאיינציקע ליטעראטור" " ) שתי לשונות – ספרות אחת ויחידה . ( 1916 , " התזה של אחדות הספרות הדו–לשונית קנתה לה מהלכים . היא התבססה לכאורה על הראיה החותכת : מרבית יצליחו , בסופו של דבר , 'ליישב , ' לביית ולספח את החטיבות האחרות , או לפחות חלק מהן , ולקבוע להן מעמד משני בהייררכיה תרבותית יציבה , שהחטיבה או החטיבות המומלצות תקבענה את נקודת השיא הדומיננטית שלה . תיאוריות כאלה , למן תורת המרכז הרוחני הציוני–העברי החילוני של אחד העם בראשית המאה ה20– ועד לחזון ההתלכדות המחודשת של תרבות ישראל במסגרת דתית–ציונית של דב סדן באמצע המאה ( התלכדות אשר , כביכול , תהפוך את תקופת ההיפרדות התרבותית היהודית לאפיזודה חולפת , ( התבדו עובדתית ואף איבדו את תוקפן האידיאולוגי הערכי בתקופה , שבה גבר עד מאוד היחס החשדני לכל ניסיון לתעל ולרכז את הפעילות התרבותית בערוצים מלכדים , לסמנה במתארים חד–משמעיים ולשוות לה משמעות קוהרנטית אחדותית . באווירתה התרבותית של תקופה זו גברה הנטייה להכרה בייחוד ובריבוי של הקולות התרבותיים השונים . בסימנה של נטייה זו יינתן במדור הזה תיאורן של חטיבות שונות בתרבות היהודית החדשה . אמנם , ריבוי התופעות וגיוונן ימנע בהכרח תיאור מלא שלהן . ואין ספק שהפרצות בתיאור יהיו לא מעטות ולא קטנות . כמו כן יתאפיין התיאור בדיספרופורציה המתחייבת מן הפרספקטיבה שלנו כאן . מה שקרוב יותר למציאות הרוחנית שמתוכה היא נולדה – בעיקר התרבות העברית המודרנית וההוויה התרבותית הישראלית שצמחה מתוכה אך נעשתה לישות בפני עצמה – יוצג בממדים ובמידת הפירוט הנובעים מעצם ה / רבה . מה שרחוק יותר יקטן באורח פרופורציוני . עם זאת יעמוד תיאור התרבות היהדות המודרנית על ההכרה העקרונית בריבוי פניה ובלגיטימיות המלאה של כל חלק מחלקיה בפני עצמו . תרבות יהודית חדשה היא כל תרבות שמעצביה או צרכניה או אף חלק מהם חווים אותה כיהודית .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help