sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

ולצדם גם חיצוניים ואף עוינים ( כגון האנטישמיות התרבותית , שזיהתה יהודיות במוזיקה של פליקס מנדלסון ואחר כך בזו של גוסטב מאהלר או בשירת היינריך היינה ילידת הרומנטיקה וברטוריקה של לודוויג ברנה . ( בקרב הקהל העצום של הוגים , מדענים , אמנים ואנשי רוח יהודיים , שתרמו בשלוש מאות השנים האחרונות תרומות שאין להן שיעור לתרבות המערבית , מצויים יחידים רבים ואף קבוצות שבתרומתם התרבותית האינדיווידואלית והקולקטיבית התמחש ( אף כי בדרך כלל לא הוגדר בבירור ) איזה אלמנט יהודי . אף כי תיאורו המדויק של האלמנט הזה קשה ביותר ואולי גם לא אפשרי , אין כל צורך או אפשרות להדיר את אנשי התרבות והיצירה האלה מתחומה מטושטש הגבולות של התרבות היהודית החדשה , ולא יתואר , למשל , תיאורה של התרבות הזאת והתפתחותה במאה ה20– בלא שיובאו בחשבון תרומותיהם של יוצרים כפרנץ קפקא , פול צלאן , גוסטב מאהלר , ארנולד שנברג , אוטו ויינינגר , ואלטר בנימין ואולי גם זיגמונד פרויד , לודוויג ויטגנשטיין וז'אק דרידה ; זאת אף על פי שכל אחד מן היוצרים הללו פעל בתוך מסורות תרבותיות לא יהודיות , ורובם אף היו מתנגדים בתקיפות לתיאור מפעליהם כבעלי אופי יהודי . גיוון התופעות הנכללות , בדרך זו , במושג התרבות היהודית החדשה פוסל מראש כל אפשרות של הגדרה נורמטיבית שלה . משום כך מוטב אולי לדבר על תרבויות יהודיות חדשות כמו שצריך לדבר גם על ספרויות יהודיות מודרניות . ואף המושגים תרבויות או ספרויות יהודיות אינם יכולים לשמש במובן קבוע , כאילו הם מתארים תופעות ניתנות להגדרה באותה מידה של תוקף . ברור שאין דין ספרות הנכתבת בלשון העברית או בלשון יידיש , שהן ספרויות יהודיות הנכתבות בלשונות יהודיות ועל בסיס של אידיאולוגיה לאומית מסוג זה או אחר , כדין ה'רצפים' היהודיים בספרות הרוסית או הגרמנית או הצרפתית או האמריקנית . הן רצפים אלה , למרות ייחודם היהודי , המובהק פחות או יותר , משולבים בספרויות הלאומיות השונות , אם כחלקים אורגניים של הזרם המרכזי של הספרויות האלה ואם כחטיבות של ספרות מינורית ( במובן ששיוו למושג הזה ז'יל דלז ופליקס גואטארי . ( ה'ערבוביה' הנוצרת מכל הצירופים הללו היא ביטוי אותנטי של המצב היהודי המודרני , ובשום פנים ואופן אין לחמוק ממנה על ידי התעלמות , הדרה , פסילה ופישוט , ואף לא על ידי ניסיונות לעצב מושג של 'ספרות ישראל' מודרנית . כוללני ככל שיהיה , יביא מושג כזה לצמצום שאין לקבלו . כך אירע שמושג 'ספרות ישראל' הכוללני שעיצב דב סדן ( ספרות שנוצרה בידי יהודים בלשונות יהודיות ושאינן יהודיות לקהל קוראים יהודי ) קבע , בכל זאת , הגדרה שהותירה מחוץ לתחומיה לא רק את היינה , ברנה , אלזה לאסקר–שילר , צלאן , אייזיק רוזנברג ויוזף רות , אלא גם את הסופרים היהודיים האמריקנים המובהקים – הנרי רות , סול בלו , פיליפ רות , אלן גינזברג וכו' – שנתפסו כמעט מרגע הופעתם כיהודיים , אף כי יצרו בשביל כל קהל קוראי השפות שבהן כתבו . בה בעת שיירה ההגדרה בתוך תחומיה חטיבות ורצפים , כגון שו"ת רבניות , שאינם מוחשים לנו כלל כספרות , היינו כקורפוס של טקסטים המבוססים על שימוש אמנותי–אמוטיבי בשפה ( כלומר , שימוש המעורר באמצעות הארגון הלשוני של המבע הלשוני את רגשותיו של הקורא או המאזין . ( ניתן לומר שהתרבות היהודית , שאולי מעולם לא היתה אחדותית לגמרי , עברה בזמנים המודרניים תהליך שראשיתו מעין מפץ והמשכו – התפשטות גלקטית , שהפרידה את חלקיה השונים זה מזה הן בבסיסם האידיאולוגי והן בתוכני החיים וההגות שלהם . אמנם ההתפשטות הבלתי נפסקת הזאת מופעלת לא רק על ידי כוחות צנטריפוגליים , הפועלים מבפנים החוצה , אלא גם על ידי כוחות צנטריפטאליים , הפועלים מן החוץ פנימה . הראשונים חיזקו והאיצו את התהליך שאחד העם סימנו כ'היפרדות . ' הבולטים שבהם – הזהויות הלשוניות והתרבויות הייחודיות שנתהוו מכוח ההשתרשות בתרבויות לאומיות שונות , יהודיות ולא יהודיות , הזיקה של אנשי תרבות יהודיים לאידיאולוגיות אוניברסליסטיות ואנטי–פרטיקולריסטיות ( כגון הסוציאליזם המארקסיסטי , ( וכן מה שנהוג לכנות התבוללות ( מושג שכשהוא לעצמו הוא עמום עד מאוד , ובתור שכזה הוא מ חל על תופעות וקבוצות שונות ומגוונות , שמעצמן לא היו רואות קשרים של ממש ביניהן . ( בין הגורמים הצנטריפטאליים בלטו בייחוד ההזדהות עם הסבל היהודי והדאגה לחלקים מן העם היהודי שקיומם נראה נתון בסכנה , ובצדם התעצמות הרגש הלאומי היהודי לרגל התפתחויות היסטוריות חיוביות ושליליות . כך הואצה ההיפרדות של גלקסיית התרבות היהודית במאה ה20– על ידי ההתבוללות , ההשתרשות של יהודים בתרבויות לאומיות שונות , הזיקה של אנשי תרבות יהודיים לאידיאולוגיות אוניברסליסטיות וכו , ' אך היא גם נבלמה , ולפחות עוכבה , על ידי מאורעות כגון חורבן יהדות מזרח אירופה במלחמת העולם הראשונה ובמלחמות האזרחים שבאו בעקבותיה , עליית הנאציזם , השואה , הרס התרבות היהודית בברית המועצות , הקמת מדינת ישראל וההזדהות עם מאבקי הקיום שלה וכו . ' אבל בלימת תהליכי ההיפרדות היתה תמיד חלקית וזמנית , ובצורה זו ניתן לתאר את תהליך ההתפשטות של הגלקסיה המרוסקת כתהליך מתמיד ( אף כי פועלות בו גם מגמות ריכוזיות , לצד הביזוריות , ( שאינו ניתן לעצירה . קיימות , כמובן , תיאוריות של ריכוז ואיחוד מחדש של נפוצות התרבות היהודית . הן מביעות תמיד משאלות לב אידיאולוגיות ' קולוניאליסטיות ; ' היינו , רצון לראות בחטיבה או בחטיבות מסוימות שבפסיפס התרבות היהודית עיקר ושורש , אשר

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help