sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

תרבות יהודית מודרנית – מבוא דן מירון זה מושג שאי אפשר להגדיר אותו הגדרה מדויקת , והוא מציין מכלול מג ון ומשתנה של התפתחויות תרבותיות בקרב יהודים בזמנים המודרניים – תחילה בעיקר באירופה , ואחר כך גם בתפוצות שמחוץ לאירופה . היה נהוג לקשור את הופעתה של התרבות היהודית המודרנית בהתפתחויות בקרב יהודי מרכז אירופה ומערבה במחצית השנייה של המאה ה . 18– על רקע השינויים החברתיים והכלכליים שעברו על עמי אירופה המערבית והמרכזית במאה ההיא , וכן על בסיס עלייתה של המדינה המודרנית הריכוזית ( לעומת מדינת ה'שדרות' של ימי הביניים והרנסאנס , ( המקיימת קשר חוקי לא עם קבוצה מוגדרת של אזרחים אלא עם האזרח היחיד , נוצר מגע חברתי בין חלק מן המעמד הבינוני היהודי לבורגנות הלא יהודית , וזה הוליך גם למגעים תרבותיים , לנטילת חלק , מצד יהודים , בתרבות המקומית , ובניסיונות מצד קבוצות של אנשי תרבות יהודיים להגדיר מחדש את המורשת התרבותית הדתית והלאומית שלהם עצמם . דוגמה בולטת לכך נמצאה בפעולתם של משה מנדלסון ( ר' מדור ההגות היהודית המודרנית ) ובני חוגו בפרוסיה בהגדרה מחודשת של מהות היהדות , בתרגום ( לגרמנית ) ופירוש ( בעברית ) מחודשים של המקרא ובקריאה לתמורה ביעדי החינוך היהודי ברוח ההומניזם האירופי של תקופת הנא % ר ת . היסטוריונים בני הדורות האחרונים נוטים להקדים את מועד הופעתו של המפנה בתרבות היהודית , ולתארו כתהליך מדורג שהתמשך מן המחצית השנייה של המאה ה17– ובמשך כל המאה ה18– לא רק במרכז אירופה ובמערבה , אלא גם בחלקים אחרים של הפזורה היהודית , וכן לא רק מכוח התהדקות המגעים בין יהודים לסביבתם הלא יהודית . בהקשר הזה מוזכרות התפתחויות יהודיות רוחניות פנימיות ( כגון משבר השבתאות והופעת החסידות . ( כמו כן מסתמן קשר בין הופעת התרבות היהודית החדשה להתפתחויות היסטוריות במזרח אירופה , כגון התרופפותה של המלכות הפולנית עד לחלוקתה בסוף המאה ה18– ושקיעת המבנה החברתי והחוקי הכמעט אוטונומי של החיים היהודיים המאורגנים במסגרת מלכות פולין . בלי להתעמק בדיון היסטורי בעניין הזה ניתן לקבוע כי הופעת התרבות היהודית החדשה הולידה רצפים של התפתחויות תרבותיות הטרוגניות ביותר , שאי אפשר להגדיר אותם הגדרה נורמטיבית מלכדת . אף שיש מקום לשאלה אם גם התרבות היהודית הישנה , שקדמה להופעת התרבות החדשה ואף הוסיפה והתפתחה לצדה , היתה מונוליטית , כפי שנטו להציגה , ואם לא היו גם בה , למעשה , חטיבות שאינן עולות בקנה אחד זו עם זו ( אם משום מרחקים גיאוגרפיים ולשוניים ואם משום ניגודים רוחניים עקרוניים , כגון הניגוד שהתפתח בין התרבות היהודית ההלכתית–הרבנית לזו שהתרקמה סביב הציר המיסטי–הקבלי , ( הרי בנוגע לתרבות החדשה אין גם מקום לשאלה בדבר קיומה או אי קיומה של רציפות . לשפע התופעות , שבהן מצאה התרבות הזאת את ביטויה , היו מכנים משותפים ' שליליים ' או ריאקטיביים בלבד , דהיינו , התופעות עמדו בסימן של מתח וניגוד – גדולים יותר או פחות – בינה ובין התרבות היהודית הרבנית–הקהילתית המסורתית . כמו כן ניתן למצוא בכל אחת מהן משום תגובה או ניסיון התמודדות עם אתגרים קיומיים ותרבותיים , שהזמנים המודרניים הציבו בפני העם היהודי , ואשר התרבות הרבניתהקהילתית המסורתית נראתה כאילו אינה מסוגלת להיענות להם . המשמעות והעוצמה של המתח או הניגוד וכן תוכני התגובה או אופני ההתמודדות היו שונים מן הקצה אל הקצה . בזמן שהחסידות העמידה אל מול המסורת התרבותית הרבניתהקהילתית תנועה עממית דינמית , שהתבססה על תורת הסוד הקבלית , מזה , ועל הנהגה לאומית–דתית חדשה ( מוסד הצדיקות , ( מזה , חתרה ההשכלה להגברה רבתי של המרכיב הרציונליהביקורתי ( אשר כמו האלמנט המיסטי בחסידות היה קיים גם בתרבות הישנה ) כיסודה של מערכת חינוך יהודית חדשה , מזה , ולהדגשת האינדיווידואליות של היחיד היהודי הן כחבר בעדה הקהילתית , הלאומית והאנושית והן כמי שרשאי לחתור למימוש עצמי מלא ככל האפשר ברוח האידיאלים ההומניסטיים ובמסגרת החוק הדתי והנימוס החברתי , מזה . החסידות ויריבתה המתנגדות במאה ה18– וכן הרפורמה והאורתודוקסיה במאה ה19– יצאו להתמודדות עם משברי הזמנים המודרניים על בסיס של זיקות ( שונות ומנוגדות זו לזו כשלעצמן ) להלכה היהודית ולהגדרה ההלכתית של הזהות היהודית . לעומתן חתרו ההשכלה העברית , וביתר תוקף התנועות הלאומיות שבאו בעקבותיה , להסטת מוקד הזהות מתחומי הדת וההלכה לתחומי הרגש הלאומי והזיקה להמשכיות ההיסטוריה היהודית כהיסטוריה של לאום בהתהוות או לאום בכוח . בה בעת הופיעו תופעות מורכבות ובעייתיות , שניתן בכל זאת לשייך אותן לתרבות היהודית החדשה , אף שנוצרו במרחבים שמעבר לתחומי הדת והלאום , לעתים אף על ידי יהודים שנטשו במוצהר את הקבוצה היהודית ( על ידי התנצרות , ( ועל הרוב בהקשר של השתלבות תרבותית גוברת והולכת בתרבויות לא יהודיות . גם במרחבים האלה ובהקשר הזה , וללא שום אידיאולוגיה תרבותית פרטיקולריסטית מוגדרת , הסתמנה גיאות גוברת והולכת של יצירתיות תרבותית , שאובחנה כ'יהודית' בידי גורמים שונים – יהודיים–פנימיים ,

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help