sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:526

מדרשי הלכה ומדרשי אגדה – ייצגו גישות חברתיות , מעמדיות , לאומיות , מוסריות ואמונתיות שונות , או מנוגדות , בכל הנוגע ליחס שבין אדם לאלוהיו , ליחס שבין האדם לחברו ולקהילתו , ליחס שבין היהודי למי שאינו יהודי . המחלוקות המרצפות את שביליה הנפתלים של היהדות באות ללמדנו כי הדיבור השגור בנוסח "היהדות אומרת , " או "היהדות גורסת , " אין לו שחר . מעולם לא דיברה היהדות בקול אחד , בשפה אחת ובדברים אחדים . יהודים אלה אומרים כך – ויהודים אחרים אומרים דברים מנוגדים . וככל שהנושא חשוב יותר , המחלוקת קשה יותר . ואין פטור מלבחור . האדם היהודי החילוני , בן זמננו , זה הרואה בעצמו בן בית לא רק בתרבותו החדשה , אלא גם בתרבות האנושית הכללית של תקופתנו , ניצב נוכח מורשתו התרבותית העתיקה – בסקרנות עצומה , באמפתיה סלקטיבית , בלב פתוח ובעין ביקורתית . הוא דוחה בתוקף את השאלה המוטחת בפניו " מי H מ K לברור ולבחור "? הוא אינו מוכן לקבל דין שונה והפוך מזה שחל על דומים לו בתרבויות אחרות . הוא מודע לכך שכל תנועה לאומית מודרנית בעת התהוותה וצמיחתה פונה אל נבכי עברו של עמה , כדי לדלות ממנו מקורות להשראה ולגאווה לאומית , שיזינו אותה במאבק על חירותו של העם ועצמאותו . התנועה הלאומית היוונית , למשל , לעת צמיחתה בשנות ה20– של המאה ה , 19– החלה בדרך הטבע להעלות בגאווה את תרומתה הגדולה של התרבות היוונית העתיקה להתפתחות התרבות האנושית הכללית ולבטא ערגה וכיסופים לימי גדולתה של יוון בימי קדם . הסופר היווני קוראיס אדמנטיוס נמנה עם ראשי תנועת התחייה התרבותית–הלאומית של עמו . הוא תרגם ליוונית מודרנית את כתבי הרודוטוס , והוציא לאור מהדורה חדשה של ארבעת ספרי האיליאדה . והנה , הכול יודעים כי יצירותיו של הומרוס , כמו יצירותיהם של שאר הקלאסיקונים היווניים , רוויות וספוגות באווירה מיתולוגית , ופנתיאון האלים שהיוונים הקדומים האמינו בו וקיימו את פולחניו משמש רקע קבוע בהן . באיליאדה נחתכות תוצאות הקרב ונגזר גורל הגיבורים באספות האלים . האם צריך היה אדמנטיוס " לחזור בתשובה " אל מקורות האמונה המיתולוגית היוונית כדי שיהא זכאי לעסוק בחומריה של המורשת התרבותית העתיקה של עמו ? כך גם החייאת המורשת התרבותית העתיקה של העם היהודי אינה מחייבת קבלת נורמות דתיות ואימוץ אמונות דתיות . דוגמה מובהקת לתרבות דתית שעברה תהליך של חילון היא המוזיקה הכנסייתית–הפולחנית , שחלקים ניכרים ממנה הם כיום מרכיב מרכזי בעולמם התרבותי של בני אדם חילוניים , אף לא רק בארצות בעלות עבר נוצרי , אלא גם בקרב חברות שהרקע הדתי הקודם שלהן הוא יהודי , מוסלמי , בודהיסטי או שינטואי . תהליך ארוך ונפתל התחדשותה של התרבות , השואבת השראה מכל הטוב והיפה שבמורשת התרבותית העתיקה אבל נפתחת גם להשפעותיה של התרבות האנושית הכללית , אינה מתמצית בלימוד , בהשכלה ובידיעה , גם אם הידיעה היא בסיס לכל פעולה יצירתית . תרבות הרי אינה גדורה רק בתחומיהן של הספרות והאמנויות – כלולים בה מגוון רחב של פעילויות אנושיות וחברתיות , אורחות חיים , ולהם ביטוי עשיר בסמלים , במנהגים , בחגים . שפת הסמלים אינה שפה רציונלית . גם במנהג ובחג יש מיסוד הסמל , וגם בהם אין ההסבר הרציונליסטי ממצה את הכול , ולעתים אף לא את העיקר . כיצד עומד היהודי החילוני המודרני מול מערכת מסועפת של סמלים , מנהגים וחגים , המעוגנים במורשת הדתית , והספוגים בסימבוליקה שלה , בתכניה , בניגון דתי ? השאלה אינה נעוצה בעיקרה במישור הרציונליסטי , וממילא גם אין לה תשובה פשטנית , המתנסחת בהגיונה של מחשבה מסקנית , אופרטיבית . השאלה היא מורכבת ויש לה היבטים תרבותיים , היסטוריים , חברתיים , רוחניים ואישיים , והתשובה לה תינתן בתהליך ארוך ורב נפתולים ולא בלי מאבק . העיקרון הוא , מצד אחד , שהסמלים ההיסטוריים נחוצים , אבל מן הצד האחר על כל סמל להיות פתוח לריבוי משמעויות , שייצקו לתוכו המשתמשים בו , ברוחם . ביטול המונופול האורתודוקסי על היהדות , לא רק בזירה הציבורית–הפוליטית , ולא רק בהקשרים תחיקתיים , אלא גם ובעיקר בתחומי החינוך , ההשכלה והתרבות , ותרגומו לא רק לביקורת האורתודוקסיה , אלא לא פחות מכך לטיפוח האלטרנטיבה של תרבות חיים יהודית–חילונית , שהיא גם פלורליסטית והומניסטית , הם תנאי הכרחי ל"דיאלוג בגובה העיניים , " בין הציבור החילוני לציבור הדתי , שייסוב בעיקר על מודוס ויוונדי דמוקרטי בין ציבורים המחזיקים בהשקפות עולם ובאמונות כה שונות . רבים בישראל תופסים את השסע בין דתיים לחילונים כשסע המדאיג ביותר בחברתנו , גם מכוח עצמו וגם מכוח היותו חופף שסעים אחרים , ובהם השסע הפוליטי . יחד עם זאת ראוי להדגיש כי ברבות מהשאלות הגורליות – שלום ומלחמה , דמות החברה , דמוקרטיה – מצויים חילונים ודתיים , אלה בצד אלה , משני עברי המתרס של המאבק – אם כי בשיעורים יחסיים שונים . גם המאבק נגד גילוייה הקיצוניים של הכפייה הדתית אי אפשר להגדיר אותו הגדרה פשטנית כמאבק בין דתיים לחילונים . במערכה על דמותה של החברה הישראלית ותרבותה הולכות ונרקמות הבנות , שותפויות ואף בריתות , בין יהודים חילוניים , שאינם מנוכרים למורשת עמם , ליהודים דתיים , הדבקים בערכיה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help