sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:525

היהודי נתפסת היום כטיעון נון–קונפורמיסטי . אנו עדים לסוג חדש של ציונות , מעין ניאו–ציונות , המתרפקת על האנומליה היהודית , מנסה לעצור את גלגלי ההיסטוריה , ומתיימרת לטעון כאילו החפיפה המלאה בין זהות דתית לזהות לאומית בהוויה היהודית עדיין תקפה כבימים עברו . והעיקר – היא בונה על ניגוד נצח בינה לבין שאר האומות ועל נצח האנטישמיות . אכן , פסאודו–ציונות זו היא עיוותה הגמור של רוחה של הציונות המקורית , משום שהיא בנויה כולה על הנחות הקיום היהודי שקדמו לציונות , ושאותן באה הציונות לשנות מן הקצה אל הקצה . את שורש הנסיגה הזאת אפשר להסביר במשקעיה העמוקים של השואה ובהשפעותיו הקשות של הסכסוך המזרחתיכוני המתמשך , אבל אי אפשר להתעלם ממאמציהם של גורמים בתוך המחנה הציוני לנצל השפעות אלו כדי להתנער מהנחות היסוד של הציונות במשמעותה ההומניסטית . לצד הנסיגה מתפיסותיה המקוריות של הציונות , כפי שנתפרשו בזרמיה העיקריים ובייחוד במה שהיה משותף להם , ניכרת התגברותן של שתי תופעות הרות–סכנה נוספות : פונדמנטליזם דתי–חרדי ומשיחיות לאומנית–דתית , המעוררות דאגה וביקורת לא רק בקרב חלקים רחבים של הציבור החילוני , אלא גם בקרב לא מעטים בציבור הדתי והמסורתי . כזמירה לאילן אין אפשרות לבחון את הגישות השונות אל שאלת הזהות היהודית בלי להתמודד עם שאלת היחס אל התרבות הלאומית . לשאלה זו יש חשיבות כפולה ומכופלת שעה שמתמודדים עם האתגר של עיצוב הייחוד הלאומי , על מרכיביו השונים . המושג " יהדות , " שקנה לו מוניטין בעיקר בעקבות מפעלה של " חוכמת ישראל " במאה ה , 19– שהגדירה את עצמה ( בגרמנית ) " מדעי היהדות , " מעורר התנגדות וביקורת מנימוקים שלא ניתן לזלזל בהם . אלא שהסיכוי לעקור את השימוש הרווח במושג הזה קלוש למדי . עדיף אפוא להיאבק על פרשנותו : " יהדות " היא התרבות של עמנו , מכלול היצירה של היהודים בכל דורותיהם , בכל תפוצותיהם , על כל עדותיהם ועל כל זרמיהם . ואגב , במחקרים שנעשו לאחרונה בארץ התברר כי רוב גדול ( גדול יותר מהרוב המגדיר את עצמו חילוני ) מעדיף להגדיר את היהדות תרבות יותר מאשר להגדירה דת . כל תרבות לאומית ניזונה בהתפתחותה משלושה מקורות : רציפות , התחדשות ופתיחות . רציפות – משום שלא תיתכן כלל תרבות ללא רציפות , ללא העברת היצירה התרבותית , החומרית והרוחנית לסוגיה מדור לדור . התחדשות – משום שתרבות שניטל ממנה כוח ההתחדשות דינה ניוון ואולי אף כליה . פתיחות – אין שום תרבות לאומית , ששמרה על "טוהרתה , " שלא הושפעה מתרבויות אחרות ולא השפיעה על תרבויות אחרות . אפילו בימים של גטו השפיעה התרבות היהודית על סביבותיה והושפעה מיצירתם של עמים אחרים . כיצד ניצב האדם היהודי המודרני , החילוני בהשקפתו , נוכח שלושת ההיבטים האלה של תרבותו הלאומית ? מובן מאליו שהקושי העיקרי נעוץ בהתמודדותו עם היבט הרציפות בתרבותנו . היהודי החילוני ניצב נוכח מכלול עצום של היצירה היהודית לדורותיה , ביודעו כי היצירה הזאת נוצרה , במהלך דורות רבים , רובה הגדול , בידי יהודים יראי שמים ושומרי מצוות , שהחותם של אמונתם ושל אורח חייהם טבוע ביצירתם . כיצד יתמודד היהודי החילוני עם מורשת תרבותית שכזאת ? מהו העיקרון שינחה אותו בתחום הזה ? את עיקרה של התשובה לשאלה הזאת נתן ח"נ ביאליק , שהציע לפעול לכינוס מבחר מקיף מיצירתו של העם היהודי לדורותיו . העיקרון המכונן של המבחר הוא עקרון הברירה , הסלקציה . ביאליק היה מודע לכך כי בעקבות תהליכי המודרניזציה , ההשכלה והחילון אין האדם היהודי בן זמננו מסוגל , בדרך כלל , להכיר כראוי את מקורות תרבותו , והדגיש כי לכל כינוס כזה מתלווה בהכרח גם "גניזה , " של מה שלא ייכלל בו : הגניזה "פורקת מעל לב העם משא כבד של אחריות מוסרית המוטלת עליו , בתור שומר חינם של נכסים מתים , " " וכשהיא מכוונת כנגד הריק והפסול בספרות , יפה היא לזו כזמירה לאילן . " ביאליק אינו נרתע , כמובן , מהשאלה הקשה : " ואם תאמר , מי יכריע בדבר ? מי הוא זה הבורר ובוחר ? – דעת העם וטעמו . " אותו עיקרון מכונן תרבות – עקרון הבחירה והברירה על פי "דעת העם וטעמו" – הוא המכונן בפועל בהתפתחותה של כל תרבות . יש כאן הכרה עמוקה בריבונותו של העם לא רק בהקשר המדיני , אלא גם בהקשר התרבותי , ריבונות של עם וריבונות של הפרטים הכלולים בו , המשתתפים בתהליך הבחירה והברירה . מובן ששיקולים איכותיים ואסתטיים אינם השיקולים היחידים המשפיעים על תהליכי הברירה , ולעתים הם אף רחוקים מלהשפיע . תהליך עיצובה של תרבות הוא מורכב ונפתל , ונגזר ממהותה של חברה , כמערכת אנושית עמוסת סתירות , עשירת גוונים ורווית מאבקים , המטביעים חותמם ביצירות החומר והרוח של בניה . אשר על כן לא ייתכנו בתרבות אנושית כלשהי התקיימותן של אחידות או הרמוניה טוטלית . ריבוי גוונים , שפע סתירות , מתח של ניגודים ומאבקים – אלה הם ממאפייניה הבולטים של תרבות חיה ואותנטית . כל עוד התנהלו חיי העם היהודי בשולי ההיסטוריה , כל עוד היה גדור בד' אמות של הלכה ובחומות של גטו , ניתן היה לצמצם את עקרון הברירה בהתפתחותו התרבותית לאופן מימושה של הפרשנות . פרשנויות שונות , מדרשים שונים –

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help