sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:524

תרבותנו ועל כל הוויית חיינו לא רק בימי קיומה , אלא גם מעבר להם , גם לעת נסיגתה ; אבל אין בכוחה לערער את תקפותה של הגדרת הזהות היהודית כהגדרת זהות לאומית . בשלב הזה יש לצפות לשאלת ההתרסה הזאת : ומי יקבע אם פלוני הוא , אכן , חבר בקבוצה הקרויה עם יהודי , ובקיצור – אם הוא בן לעם היהודי ? השאלה עצמה היא שאלה מלאכותית , פיקטיבית . וכי יעלה אי–מי בדעתו להציג שאלה דומה בנוגע לעשרות מיליוני בניהם של העם ההולנדי או העם הספרדי ? ויש לדייק : אין מדובר באזרחותם במדינותיהם הלאומיות , בהולנד או בספרד , אלא בהיותם בנים לעמיהם . המתריסים מתעלמים מנתון סוציולוגי–היסטורי ברור : מדינה היא מסגרת ארגונית , וככל מסגרת ארגונית יש לה תנאי קבלה ( כללי התאזרחות ) ותנאי חברות ( כללי האזרחות . ( כנסייה דתית אף היא בגדר מסגרת ארגונית : יש לה כללי קבלה ( כללי המרת הדת ) וכללי חברות ( חובות המאמין . ( עם , שום עם , איננו ולא יכול להיות מסגרת ארגונית . אשר על כן לשום עם אין כללי קבלה או כללי חברות . הצטרפותם של יחידים או קבוצות לעם מסוים , כמו היפלטותם ממנו , הם תהליכים תרבותייםדמוגרפיים , ממושכים בדרך כלל , הנגרמים על ידי מלחמות , כיבושים , תהליכי הגירה עקב מלחמות או אסונות טבע , הטמעות תרבותיות או התקשרויות אינדיווידואליות . ואין לערב בין הצטרפות לעם , או היטמעות בו , לבין הצטרפות למדינת הלאום או התאזרחות בה . כל עוד התקיימה חפיפה מלאה בין מעגל הזהות הלאומית למעגל הזהות הדתית , לא היה אפשר להיכנס אל מעגל הזהות הלאומית בלי להיכנס בו בזמן אל מעגל הזהות הדתית , אלא שלמעגל הזה היו גם היו כללי הצטרפות ( גיור ) וכללי חברות ( שמירת מצוות , ( כנהוג בכל עדה דתית , שהיא , כאמור , מסגרת ארגונית . ואולם , משעה שבטל תוקפה של החפיפה המלאה בין שני המעגלים האלה , השתנו כללי ההצטרפות אל הכלל היהודי . כעת יש להבחין הבחנה עקרונית בין שלושה סוגים של הצטרפות אל מעגלי החיים היהודיים השונים והזדהות עמם : המבקש להצטרף אל קהל מאמיניה של דת ישראל – יהיה חייב בכל כללי ההצטרפות המחייבים לפי ההלכה או לפי הפירוש המקובל על הזרם הדתי שאליו הוא רוצה להתקשר ; המבקש להצטרף אל מדינת ישראל כאזרח – יהא חייב בכל כללי ההתאזרחות ; המבקש להצטרף אל העם היהודי – יעשה זאת בדרך שתהיה מקובלת עליו ועל סביבתו , או בתהליך של הזדהות והתקשרות מובהקת ברמה אישית–משפחתית , מתוך החלטה לחיות בקרב קהילה יהודית כלשהי בתפוצות , או בעלייה לארץ ובחיים בה כיהודי . אם החברה היהודית הישראלית תרצה לחזור אל בסיסה הציוני , ההומניסטי , הדמוקרטי , החילוני והפלורליסטי , היא לא תוכל להסתפק עוד בהתנגדות לשילוב של "גיור כהלכה" בחוק השבות , אלא יהא עליה לחזור אל בסיסו החילוני המובהק של חוק השבות . אין להבין את מלוא המשמעות של הפולמוס סביב שאלת הזהות היהודית בלי לבחון את האופן שיהודים רואים את מקומם בעולם ואת שאלת הייחוד הלאומי היהודי . התפיסה היהודית המסורתית גורסת , כידוע , כי קו הפרדה בסיסי חוצה את האנושות ומותיר יהודים מצד אחד של הקו ואת כל מי שאינם יהודים , הקרויים "גויים" או "נוכרים , " מעברו האחר . בדימויו של המדרש , שתפס אחיזה בדמיונם של רבים , נחזה קו החלוקה הזה לנהר : היהודים ניצבים על הגדה האחת , ושאר אומות העולם ניצבות על הגדה שמנגד . בבראשית רבה , ספר מדרשים עתיק , דורש ר' יהודה את הביטוי מספר בראשית "אברהם העברי , " ואומר : "כל העולם כולו מעבר אחד והוא מעבר אחד . " תפיסה מסורתית זו מכירה , כמובן , בקיומן של אומות שונות בעולם , אך זוהי בעיניה חלוקה משנית של ה"גויים" המצויים מן העבר האחר . חומרתה של תפיסה זו נגזרת מהעובדה שהיא נהפכה לעיקר של אמונה , אחד מעיקרי האמונה החשובים ביותר , ותלי–תלים של הלכות נועדו לתרגם עיקר אמונה זה למציאות חיים ממשית . מציאות זו , בסיועם של גורמים אובייקטיביים רבי השפעה , השרישה את התפיסה הזאת עמוקעמוק בתודעה הקולקטיבית היהודית . יהודים האמינו , בדרך כלל , כי למרות הימצאותם בשפל המדרגה של חיי מצוקה , השפלה ורדיפות , הרי לפי "החלוקה האמיתית" של העולם מצויים דווקא הם על אותה גדת נהר שהיא גבוהה מהגדה שמנגד , גדת "העם הנבחר . " אמנם היו פירושים שונים ומנוגדים למושגים האלה , ובהם פירושים נאצלים , שלפיהם עם ישראל נבחר לא לזכויות יתרות , אלא לחובות יתרות , כדברי הנביא עמוס : "רק אתכם ידעתי מכל משפחות האדמה , על כן אפקוד עליכם את כל עוונותיכם" ( ג , ב . ( ואולם היו גם פירושים אחרים , אתנוצנטריים , לעתים לאומניים–קיצוניים , שרווחו בקרב העם . הציונות , בעצם הופעתה , היתה קריאת תיגר על התפיסה הזאת . היא באה לבטל את קו ההפרדה הזה , הן במציאות והן בדמיונם של היהודים , מתוך אמונה כי הוא ייעלם בהדרגה גם מדמיונם של ה"גויים . " היא התיימרה לשאת את עמה עלי שכם ולהעבירו מגדה לגדה , לא כדי שייטמע או יתבולל בקרב יושבי הגדה שמנגד , אלא כדי שיקיים בה את ייחודו הלאומי כדרך שעמים אחרים מקיימים את ייחודם הלאומי – שתהיה לו מולדת משלו , ריבונות משלו , שפה משלו , תרבות לאומית משלו . זה היה התוכן העמוק של התביעה הציונית הבסיסית ( שנוסחה , אגב , בשפה אוניברסלית–חילונית ) – "להיות עם חופשי בארצנו ועם שווה זכויות במשפחת העמים . " ובשתי מילים : חופש ושוויון . ההשקפה הזאת בדבר החתירה לנורמליזציה של הקיום

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help