sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:523

זכויות בחברה הכללית שהותנתה בניתוק זיקתם אל הכלל היהודי . הציונות הציעה ליהודים אופציה חדשה – זהות יהודית לאומית העומדת ברשות עצמה , משוחררת מתלות בזהות הדתית . ובעשותה זאת אף זירזה את תהליך החילון בפעולת גומלין מחזורית : החילון מאפשר את הופעת הציונות , אך יוצר משבר בשאלת הזהות היהודית , שהיתה כרוכה עד כה לבלי הפרד בזהות הדתית ; באה הציונות וחילצה יהודים ממשבר זהות זה : בהציבה לפניהם מטרה עליונה – לגבש להם זהות לאומית משלהם במדינה ריבונית משלהם , היא העמידה את זהותם על המרכיב הלאומי , הנבדל מהמרכיב הדתי , ובעשותה כן סייעה להאצתו של תהליך החילון . הציונות לא היתה הגורם היחיד שהציע ליהודים חלופה של זהות יהודית חילונית . תנועת הפועלים היהודית המהפכנית , ה / = " נד , " מילאה תפקיד דומה , והשפעתה על החיים היהודיים במזרח אירופה בתקופות מסוימות עלתה אף על זו של הציונות . אלא שפירוקו של הבונד על ידי השלטונות הסובייטיים , ( 1921 ) והשואה , שהכריתה את התנועה הענפה בפולין , יחד עם כל בית ישראל , שמו קץ למרכזיותו של הבונד בחיים היהודיים . להיחלץ מהמלכוד אופייה החילוני–מעיקרו של התנועה הציונית הוטבע ביציר כפיה , מדינת ישראל . לכן אך טבעי היה שמגילת העצמאות , התעודה המכוננת של המדינה , נוסחה במונחים היסטורייםחילוניים מובהקים . ואולם אותה פשרה סמנטית שעשה בןגוריון , שעה שכלל בסיומה של המגילה את המילים "מתוך ביטחון בצור ישראל , " כדי להפיס את דעתם של המנהיגים הדתיים , לא רק שיקפה את נכונותם של מנהיגי הרוב החילוני להגיע למודוס ויוונדי עם המיעוט הדתי , אלא מתברר שהיו לה מניעים נוספים . פשרות דומות , מהותיות ועקרוניות , ליוו מאז ועד היום את יחסי הגומלין שבין חילונים לדתיים , ואת מערכת היחסים שבין המדינה לממסד הדתי . הנסיגה הבולטת ביותר היתה דווקא בתחום העקרוני ביותר – בניסוחו של "חוק השבות , " שנועד מלכתחילה להטביע במדינה הצעירה , שעתה זה קמה , את חותם ייחודה כמדינתו של העם היהודי . שהרי ברור היה בכ"ט בנובמבר , 1947 הן לתומכים והן למתנגדים , כי אין מדובר בהחלת העיקרון של זכות ההגדרה העצמית של האומות אך ורק על 650 , 000 היהודים שחיו אז בארץ . יותר מאירוניה של ההיסטוריה היה בעצם הדבר שדווקא אנדריי גרומיקו , נציג המעצמה שניהלה עשרות שנים מאבק רעיוני ומעשי נחוש נגד הציונות , קבע , בנאומו ההיסטורי בעצרת האו"ם ( במאי : ( 1947 " העובדה ששום מדינה באירופה המערבית לא יכלה להבטיח את הגנת הזכויות האלמנטריות של העם היהודי מסבירה את שאיפת היהודים להקמת מדינה משלהם . היה זה בלתי צודק אלמלא התחשבנו בכך ואילו שללנו את זכות העם היהודי להגשמת שאיפה זו . " יש להניח שכל המעורבים בנושא היו ערים לעובדה שנקבע כאן מתווה אנומלי , החורג מהנורמה המקובלת של חלות ההגדרה העצמית על אוכלוסייה החיה בתחום טריטוריאלי מוגדר . היתה כאן הבנה שמציאות אנומלית של העם היהודי מחייבת פתרונות לא שגרתיים , גם אם הם אינם נטולי בעייתיות . חוק השבות , שהקנה את הנוסח המשפטי לעיקרון הציוני שהונח כאבן פינה למדינת ישראל , עוצב מלכתחילה כחוק לאומי–חילוני מובהק . אלא שבמהלך השנים הצליחו הגורמים הדתיים לערער במידה מסוימת את מובהקותו החילונית של החוק , והם ממשיכים במאמציהם בכיוון זה גם היום , הן בניסיונם לשנות את החוק עצמו , והן בנוגע לפרשנותו ולדרכי יישומו . אחת הסיבות שלא מעטים בציבור החילוני מקבלים את העמדה הדתית כמובנת מאליה נעוצה בעובדה שרבים נלכדו בתעלות הוויכוח שנכרו על ידי בני הפלוגתא מהמחנה הדתי . השאלה " מיהו יהודי "? מנוסחת כשאלה הנוגעת לזהותו של היחיד כיחיד . באשר ליהודי הדתי אין כאן קושי . יש בידו הגדרת זהות אינדיווידואלית , מוכתבת בבירור מן ההלכה : לדידו , יהודי הוא מי שנולד לאם יהודייה או מי שהתגייר כהלכה . לכן כל ניסיון להשיב על שאלת " מיהו יהודי "? במעגלו הסגור של היחיד ממלכדת אותנו במלכוד האורתודוקסי . יש הגדרות זהות שאין להגדירן אלא בזיקה לקבוצה , לכלל , לקולקטיב כלשהו – הגדרת זהות שיוכית . למשל , אין שום הגדרה אינדיווידואלית , שתענה על השאלה " מיהו הולנדי , "? אשר בהיותה סגורה במעגל ההגדרה של היחיד כיחיד תהא מסוגלת לכנוס תחת כנפיה את ההולנדים כולם . לשאלה " מיהו הולנדי – "? כשהיא נשאלת בהקשר הלאומי , ולא בהקשר האזרחי – יש רק תשובה מגדירה אחת : הולנדי הוא אדם החבר ( הרואה בעצמו חבר או שסביבתו רואה בו חבר ) בקבוצה הקרויה " העם ההולנדי , " ובקיצור : בן או בת לעם ההולנדי . והרוצה להעשיר את הבנת הזהות ההולנדית יתאר את העם ההולנדי ואת תרבותו . הוא הדין בהגדרת זהותו הלאומית של היהודי . לשאלה " מיהו יהודי "? יש רק תשובה אחת המתאימה לקריטריונים שהובאו כאן : יהודי הוא אדם החבר בקבוצה הקרויה " העם היהודי , " ובקיצור : בן או בת לעם היהודי . והרוצה להעשיר את הבנת הזהות היהודית יתאר את העם היהודי ואת תרבותו . ודאי : שום תיאור של מהותו וייחודו של העם היהודי לא יהיה שלם אם לא יכלול גם אזכור לתופעה שייחדה אותו דורות רבים , והיא חפיפה דו–סטרית ומלאה בין זהותו הלאומית לזהותו הדתית . חפיפת זהויות זו הטביעה חותם עמוק על

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help