sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:522

ההומניזם , הרציונליזם , הדמוקרטיה והריבונות – יחשוף את הקשרים העמוקים והמסועפים שבין המסלולים הללו לבין הנתיבים שבהם עוצבו מליאותה , חיוניותה ועושרה הרבגוני של החוויה התרבותית החילונית . הוא נועד לסייע בידי מי שחשים מבוכה עמוקה סביב הגדרת זהותם כיהודים חילוניים . אמת : מליאותה של החוויה החילונית אינה נתונה מאליה בתוקף מקורותיה ההיסטוריים גרידא , ובצד יצירתה הגדולה היא גם עמוסת סתירות ומשברים . ואולם התיאור הזה די בו להפריך את הטענה כי החילוניות כשהיא לעצמה והריקנות התרבותית והרוחנית חד הן . שתי מסקנות אין לגזור מהנאמר עד כאן . אין לטעון כי אותה תרבות חילונית , הומניסטית , בת זמננו , יכולה להינתק כליל מהמורשת התרבותית של הדת . מבחנה של התרבות המודרנית הוא , בין השאר , ביכולתה לדלות מן העבר העשיר את מיטב הערכים ההומניים , המוסריים , האסתטיים , כדי לשלבם ביצירה החילונית המתחדשת . גם אין לטעון , כמובן , כי אדם דתי – באשר הוא אדם דתי – אינו יכול להיות הומניסט או דמוקרט או לנהוג בסובלנות , כשם שכל אדם חילוני איננו מיניה וביה , אוטומטית , הומניסט או דמוקרט , רק באשר הוא חילוני . שני דברים ניתן לומר , ודי בכך : ראשית , כי אי אפשר להניח את התפתחות ההומניזם , הרציונליזם והמדע , את קבלת עקרונות הריבונות , הדמוקרטיה , הפלורליזם והסובלנות , ללא התחזקותה והתגברותה של החילוניות . ושנית , כי בשום חברה הנתונה לטוטליות דתית אין לשער את שימורם והתפתחותם של הערכים האלה . אמנם גם בחברה חילונית אין שום ערובה אוטומטית להתפתחותם – והיינו עדים למשטרים חילוניים אשר רמסו ברגל–גאווה ערכים אלה – אלא שבה יש לפחות פוטנציאל וסיכוי למאבק על מימושם . וההבדל בין השניים הוא עולם ומלואו . הציונות כאלטרנטיבה של זהות שאלת הזהות טורדת יהודים הרבה יותר משהיא טורדת בני עמים אחרים . הסיבה לכך נעוצה בתופעה ייחודית מאוד לעם היהודי : היווצרותה של חפיפה מלאה , רבת דורות , דו–סטרית , בין זהות דתית לזהות לאומית . את החפיפה הזאת תופס היהודי הדתי כתופעת נצח , אימננטית לעצם הקיום ולטעם הקיום היהודי . מבחינתו , הקביעה הזאת היא אחד מעיקרי האמונה החשובים ביותר . אלא שבחינה היסטורית ביקורתית מפריכה את הקביעה הזאת . עיון במקרא , לא כל שכן בספרות של חקר המקרא , מלמד עד כמה ארוכה וסבוכה היתה הדרך להתגבשות החפיפה המלאה בין זהות לאומית לזהות דתית . גלויה לעין עוד יותר מופרכותה של הטענה בדבר נצחיות החפיפה האמורה , שעה שעוקבים אחרי תהליכי החילון שפקדו את העם היהודי במאתיים השנים האחרונות , ובייחוד מאז התעוררותה של תנועת ההשכלה . לתהליכי החילון הללו נתלוו שתי התפתחויות היסטוריות עתירות משמעות : האמנסיפציה וההתעוררות הלאומית , ששתיהן היו , במידה רבה , פועל יוצא של תהליכי המודרניזציה והחילון שפקדו את עמי אירופה . רק על רקע התהליכים האלה אפשר להבין נכוחה את הופעתה של הציונות . כשם שאין להבין את השתמרותם של היהודים כעם , ואת שימור זיקתם לארץ–ישראל כמולדת , במנותק מהתפקיד שמילאה הדת בתולדותיהם , כך אין להבין את תופעת הציונות אלא על רקע המפנה המהפכני שהתחולל בעולמה של היהדות . המעבר החד מציפייה לגאולה מידי שמים בדמותו של משיח בן דוד , לגאולה עצמית , מעשה ידי אדם ( אוטו–אמנסיפציה , ( לא יכול היה להתחולל ללא תהליך החילון . הופעת הציונות היתה כרוכה בהתגברות על המורשת הדתית ובמתן ביטוי לא דתי לזיקות העמוקות אל ההיסטוריה היהודית , אל התרבות היהודית ואל אהבת ארץ–ישראל , ועל כן אך טבעי הדבר שהיא עוררה בקרב רבים מראשי הקהל החרדי התנגדות חריפה כל כך , עד כדי פנייה אל שליטיה "הגויים" של אירופה כדי שהללו יאסרו את פעילותה של התנועה הציונית . בצד החרדה מפני חידוש התופעה של "משיחיות שקר , " גברה החרדה מפני הציונות שיש בה כדי לתת לאדם היהודי אופציה חדשה של זהות יהודית , אלטרנטיבית לזו שנתנה לו הדת מדורי–דורות . על תפקידה הייחודי הזה של הציונות יצא קצפו של הממסד הדתי–הרבני בחלקו המכריע . לדוגמה , הנה דבריו של האדמו"ר מליובביץ , ' שלום בר שניאורסון , ראש חסידי חב"ד ברוסיה , שהזהיר כי הציונים גרועים בהרבה מן המשכילים . המשכילים , לדברי האדמו"ר מליובביץ' – יש תקווה כי יבינו שאם רוצים הם לשמור על זהותם היהודית עליהם לחזור בתשובה ליראת שמים ולקיום מצוות . אבל הציוני – אין תקווה כי יעשה זאת : ... " גם אם תכתוש אותו במכתשת , לא ישוב בתשובה , באשר לפי חשבונו הוא יהודי כשר , מאחר שהוא לאומי נאמן . " אכן , הליובביצ'ר חדר אל מהות הניגוד העמוק שבין העמדה החרדית , המחייבת טוטליות דתית של הזהות היהודית כתנאי מוקדם לזהות הלאומית , לבין הציונות , שעל פי עצם מהותה ועל פי תנאי הולדתה לא יכלה להשלים עם טוטליות זו , משום שכרתה ברית היסטורית עם החילוניות . הציונות עזרה ליהודים רבים להתמודד עם משבר זהות עמוק שהתחולל בעקבות האמנסיפציה והתקבלותם כאזרחים שווי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help