sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:520

מדינת ישראל נוצרה כדי להיות מדינת העם היהודי כולו , והגדרתה מדינה יהודית כללה את כל יהודי העולם מלכתחילה . עצם הגדרתה ( וכלל פעולותיה ) של מדינת ישראל כמדינה יהודית יש בה , מהותית , כדי לשייכה לקבוצת המדינות המתקדמות ביותר במה שנוגע לערכי מוסר מובהקים בכל יסודות הדמוקרטיה הידועים , הנכספים , והמקובלים בעולם התרבות . הערעור על התשתית הדמוקרטית של מדינת ישראל מכוון , למעשה , לערער על התשתית היהודית שלה . אויביה של מדינת ישראל מייצגים קשת רחבה של עמדות , החל ברצחנות טרוריסטית ישירה , דרך התנגדות פוליטית גלויה או סמויה , דרך תככנות דיפלומטית דחופת אינטרסים כלכליים – קולוניאליים ביסודם – ועד צדקנות יפת נפש , אנטי–ציונית בעיקרה . כל אלה שללו ושוללים את עצם קיומה של מדינה יהודית , או ישות יהודית כלשהי , בלב העולם הערבי–מוסלמי . האופן שבו הם גם מפעילים את תוקפנותם האנטי–ישראלית ו / או מסבירים אותה , נשען על התביעה לדמוקרטיה ולהומניזם , כהסוואה על הדחף להשמדתה הטוטלית של אותה ישות יהודית , בלתי נסבלת בשל יהדותה ובשל היותה מכשול על דרכו של האיסלאם הערבי להשתלטות על עולם התרבות . כל שלוש הדתות המונותיאיסטיות שורשן בדת היהודית . ממנה ינקו את ערכי המוסר האנושי – מן הדת היהודית , מתורת משה ומפיתוחה בידי הנביאים , ממש כמו תנועת התחייה היהודית–הלאומית , הציונות . אחיזתה של הדת היהודית בחיי מאמיניה ונאמניה חזקה יותר מזו של מאמיני יתר הדתות המונותיאיסטיות מסיבה פשוטה : הדת היהודית היא אורח חיים , היא גדושה ומלאה במצוות מעשיות , היא מחויבת ללוחות שנה מסורתיים , בתוכם מועדים מקודשים ובראשם יום מנוחה שבועי ( שבת , ( שהוא תמצית ה"זכור ושמור" הלאומי . התלונות על העדר דמוקרטיה במדינת ישראל , במצבה היום , לא זו בלבד שהן מתעלמות ממצב המצור שבו המדינה נתונה מיום שנוסדה , אלא הן משמשות נשק נוסף בידי אויבי המדינה , כדי להכחידה . האוכלוסייה הערבית במדינת ישראל שואפת , בדרך כלל , להמשיך בחיי השפע והחופש הנתונים לה כחלק מהאוכלוסייה הכללית , אך נציגיה ודובריה בכל מוסדות הדמוקרטיה הישראלית ( ובכנסת , מעל לכול ) מפרשים את החופש הזה כמרחב פעולה להסתה אנטי–ישראלית ואנטייהודית , ולמעשה לשיתוף פעולה עם הטרור הערבי הנפשע בכל גילוייו . מבלי השאיפה לחורבנה של מדינת היהודים אין להבין את עמדת המנהיגות הערבית במדינת ישראל . שלילת עצם קיומה של מדינת ישראל קדמה הרבה לטענות האנטי–ישראליות המשמשות בשנים האחרונות בלקסיקון השנאה הערבית . החל בסירובה של המנהיגות הערבית להקים מדינה ערבית "בצד מדינת ישראל" בעקבות החלטת האו"ם על חלוקת הארץ בכ"ט בנובמבר , 1947 דרך מלחמות כוללות של תוקפנות אנטיישראלית ואינסוף מהלומות טרור על אזרחי ישראל , בכל אזור ובכל גבול – יש לדמוקרטיה הישראלית כל הצדק שבעולם לשים מחסום ולבצר קו מגן נגד ההשתוללות הפרמננטית של המתקפה הערבית , שרק במחיר קורבנות דמים לאלפים הצליחו יהודי ארץ–ישראל להגן על קיומם מפניה . עמדה זו עשויה להצטייר כאילו היא מסנגרת על שאין דמוקרטיה בישראל , או למצער שאין בה די . תהא זו הבנה לא נכונה של דברי . טענת היסוד שלי היא כי יש דמוקרטיה בישראל , וכי אין סתירה בין מדינה דמוקרטית לבין מדינה יהודית . מושג "מדינת כל אזרחיה" עשוי להישמע נאה ביותר , אך למעשה פירושו חיסול היעד הראשי של מדינת ישראל כמדינת העם היהודי כולו . התביעה ל"מדינת כל אזרחיה , " האמורה כביכול להיות ביטוי אקטואלי לצורך במימוש הדמוקרטיה בישראל – מבוססת אף היא על עיוות של אמת המציאות . היסוד היציב ביותר באמת המציאות של ערביי ישראל מצוי בפטור הגורף של כל צעירי האוכלוסייה הערבית בישראל מכל שירות חובה שהוא , בצבא , בשירות לאומי , במשטרה או בכל דרך אחרת . במשך שנים , בעת שהייתי חבר כנסת וגם אחר כך , נלחמתי למען שירות לאומי חובה לכל אזרחי ישראל , ללא יוצא מהכלל , לרבות , כמובן , בחורי ישיבות . העובדה שמעולם לא היה דיון רציני אפילו על יסוד–מוסד זה של שוויון אזרחי ודמוקרטיה נבעה משני מקורות : מהססנות נמוכת רוח של ממשלות ישראל – ומסירובם העיקש של ערביי ישראל לקחת חלק במעמסה החיונית של שירות לאומי , לרבות שירות ביטחוני . רק אם נגשים במלואה את חובתו של כל אזרח ישראלי לתת שנות שירות בשווה עם כל דומיו – נוכל לומר בפה מלא כי מדינתנו היא מדינה יהודית–דמוקרטית . מדינת ישראל תהיה בו בזמן מדינה יהודית במלוא משמעות המושג רק אם תחדל להתיירא מפני עצמה , מפני כבודה בעיניה ובעיני זולתה . שוויון מלא , גם לנוכח השתמטות ממילוי חובות המדינה האלמנטריות , הוא תנאי בל יעבור לדמוקרטיה אמיתית . יותר יהודית – יותר דמוקרטית – זו הדרך , אין בלתה .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help