sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:519

. 6 משה שמיר : בנושא שלפנינו מדובר בשאיפה , או במקרה הטוב ביעד , שעוד יש להשיגו . כיום אין מחסור בטענות שמדינת ישראל איננה יהודית במידת הצורך , ועוד פחות מכך דמוקרטית . את הטענה הנגדית , החיובית , הכרח לבסס על הנחת יסוד אחת , כי אמנם קיים עם יהודי , העם המעניק למדינת ישראל את החותם היהודי שלה . לפיכך , נידרש מיד להגדרת מושג העם בדרך כלל , ובעיקר במה שנוגע למקרהו המיוחד של העם היהודי . אם כן , מה הוא עם ? ההגדרה ההיסטורית ( התנ"כית בשורשה ) היא התופסת במקרה שלנו . היא כוללת שייכות אתנית ( בעבר ובהווה , ( וכן ייחוד דתי ברמה של אורחות חיים , מולדת טריטוריאלית משותפת ( גם כאן בעבר ובהווה , ( לשון משותפת ( בפועל או בתודעה , ( מצוקת גורל משותפת ( ליחידים בעם או לכללותו , ( ועל רקע המצוקה – התארגנות מקיפה לקראת השגת יעד לאומי של שחרור מן המצוקה , ולבסוף רצון עז ומלוכד להביא לידי הגשמת היעד הלאומי . ארבע הנחות יסוד אפוא : שייכות , מצוקה , יעד , רצון . בראשי תיבות : נוסחת שמי"ר . פרק י"ז בספר דברי הימים א , ' מפסוק ז' עד סוף הפרק , הוא מגילת היסוד של העם היהודי לדורותיו , וחשיבות יתרה נודעת לפסוקים האלה : "ושמתי מקום לעמי ישראל ונטעתיהו , ושכן תחתיו ולא ירגז עוד , ולא יוסיפו בני עולה לבלותו כאשר בראשונה , " וכן : "ותתן את עמך ישראל לך לעם עד עולם , ואתה ד' היית להם לאלוהים . " בצימודם של שני התארים ( יהודית ודמוקרטית ) טמון יסוד הסתירה הפנימית , שבעטייה נזקקים אנו לדיון הנוכחי , כמו לאלפי דיונים ועימותים וטענות ומענות , מאז קום המדינה . בין יש אומרים , כי סתירה זו אינה ניתנת לפשרה , בין יש אומרים , כי אם כך אין ולא יהיה קיום למדינה , חייב אני להציג מיד את עמדתי , ללא היסוס : מדינה יהודית , בעדיפות עליונה . נעוץ באופי היהודי של המדינה , ובכך "מכשיר" את הפגיעה , ( היא קובעת חוק שבות שמיועד רק ליהודים ועוד . על הרוב היהודי מוטלת החובה היהודית והדמוקרטית לפעול למען שמירה על זכויותיו של המיעוט הלאומי . יש להגן בחוק על זכותו של כל אדם המשתייך למיעוט לאומי לשמר ולפתח את תרבותו , דתו , לשונו ומורשתו הייחודיות , יחד עם שאר חברי קבוצת המיעוט . הגנה דומה מוענקת למיעוטים על ידי האמנה האירופית להגנה על מיעוטים לאומיים . על פי האמנה , אין חובה לתת זכויות קולקטיביות לקבוצות המיעוט עצמן , אלא לפרטים המשתייכים אליהן . הזכות תאפשר לאזרח ערבי להגן על התרבות , הדת , הלשון והמורשת הייחודיים לו ולפעול , אקטיבית , לקידומם ולהנחלתם לדורות הבאים . נוסף על כך , על המדינה לתת לשפה הערבית מעמד מוכר ומיוחד , באשר זו שפת האם של כחמישית מהאזרחים . יש להסדיר את השימוש בשפה הערבית בפני מוסדות ממלכתיים באמצעות חוק . האיזון המוצע מכיר בייחודה של הקהילה הלאומית הערבית , מבטיח את התנאים לשגשוגה , אך איננו מאפשר את קיומה כאוטונומיה פוליטית או גיאוגרפית – מדינה בתוך מדינה . תרבות : משניות לפלורליזם השניות התרבותית במדינה היהודית והדמוקרטית איננה מחייבת הכרעה . טובה גדולה צפונה לנו מקיומו של הזולת התרבותי : מצד אחד , החברה היהודית החילונית בישראל מחפשת את ייחודה אל נוכח אימפריאליזם תרבותי של המערב ומגמות גלובליות של האחדה ; מצד אחר , החברה היהודית הדתית והחרדית זקוקה להתחדשות כדי שתוכל להתמודד עם תופעות שלא הכירה , דוגמת ריבונות יהודית . מגמות–על אלו מסמנות את היתרונות הטמונים בפיתוחו ובהעמקתו של השיח שבין שתי תרבויות היסוד שהחברה היהודית הכללית בישראל מתעצבת על ידיהן . כל אחת מהן חייבת להפנים כי לא ראוי לה להתקיים כמערכת אוטארקית סגורה , אלא עליה לתפוס את מקומה כשותפה לשיח בין–תרבותי דינמי , שבמסגרתו היא מעצבת את התרבות האחרת ומתעצבת , בו בזמן , על ידיה . ההתמודדות הרעיונית בין התרבות היהודית ובין התרבות הדמוקרטית , והיותה של האחת דגם ביקורתי של האחרת , הם המפתח למיזוג אופקים מוצלח בין הזיכרון ההיסטורי היהודי ובין ההווה הישראלי באופן שיצדיק את אפיונה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help