sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:518

היא תוחמת מחנות וחותרת תחת האפשרות לכונן מכנה משותף בין הקהילות . היא משתקת את שוק הרעיונות ומדללת את החשיבות החברתית של ההליך הפוליטי . הכרעה נורמטיבית לא תרפא את החברה ולא תרפה את ידי הניצים . בשני העשורים האחרונים זלג תהליך קבלת ההכרעות בחברה הישראלית מהמערכות האידיאולוגיות אל המערכות המשפטיות . עתה נדרש היפוך בכיוון הזליגה . את שיח הזכויות בעל האופי המונולוגי , המוחק את פניו של האחר ומבקש להכריע אותו , צריך להחליף שיח זהות בעל אופי דיאלוגי , שבו כל אחד מהצדדים מכיר בקיום המלא של הזולת התרבותי ומבקש לפגוש בו , להעשיר אותו ולהתעשר ממנו . איזונים אפשריים איזו פרשנות של התיבות " מדינה יהודית ודמוקרטית " עשויה לעמוד במבחן המושגי , להתמודד בהצלחה עם הקושי החווייתי ולהציע פתרון מעשי שניתן לגבש לו הסכמה רחבה יחסית ? דת : מהטמעה להשראה הציבור הדתי בישראל מנסה מאז קום המדינה להטמיע את משפט ההלכה אל תוך המשפט הישראלי הנוהג . המניעים המרכזיים לרצון הכפייה של הדת באמצעות החוק הם האתוס ההלכתי הרואה בעצמו בעל תחולה על כל היהודים , כפרטים , והשאיפה לחזק את האופי היהודי של הספירה הציבורית באמצעות מתן תוקף ממלכתי למשפט הדתי . לניסיון ההטמעה תוצאות קשות : חקיקה של חוק דתי על ידי מוסד חילוני ופרשנותו על ידי בית משפט חילוני , שלא מתוך דיון על הנעשה בכבשונה של ההלכה , גורמות לחילונה הפורמלי של ההלכה . הבולט / ת הציבורית הרבה של המאבק סביב חקיקה דתית מעמעמת את ערכה התרבותי של החוויה הדתית לגווניה – מצע עשיר של הגות ומחשבה , שירה ואמנות , מיסטיקה ואגדה שממנו ומתוכו ניתן לארוג את הישראליות היהודית . רבים מזהים את הדת עצמה עם הממסד הפוליטי והרבני המנסה לאכוף עליהם את אמונתו . הכוחניות והערמומיות המובנות בשאיפה האימפריאליסטית של מיעוט מזעזעות את אמות הס E ים הדמוקרטיות בישראל . מכל מקום , העובדות מלמדות שהחקיקה הדתית כשלה ב"ביצור חומות ההלכה" במדינת ישראל . את מודל ההטמעה של הדת יש להחליף במודל ההשראה . כידוע , כל מערכת משפט משקפת אידיאלים חברתיים וחותרת להשתתת סדרי עדיפויות ערכיים ותרבותיים מסוימים . המחוקק הישראלי , כאשר הוא שואב את מימיו מהמשפט האמריקני , משמש מתווך תרבותי שמבצע הגברת קול מחרישת אוזניים של האתוס ושל עולם הערכים האמריקני בשוק הרעיונות הישראלי . על רקע זה ברורה התביעה של רבים לפתוח את שיטת המשפט המקומית להשפעות של קולות תרבותיים מגוונים . אחד מהם – שלטעמי , הוא המרכזי – הוא הקול הדתי היהודי . תפקידה של ההלכה בחברה הישראלית איננו זה של מכשיר כפייה , אלא של דגם ביקורתי – הצעה ל"חיים טובים" ול"חברה טובה . " ההלכה יכולה לעזור לחברה הישראלית בעיצוב אתוס אזרחי–חברתי הראוי לה ולשמש נקודת ביקורת של מערכת אידיאלית–דתית מול מערכת מעשית–ארצית . המשפט הדתי כך ישמש רפלקסיה למשפט הנוהג ויאפשר "עליית מדרגה" של המשפט הישראלי באותם המקרים שרוב הישראלים יחשבו שהדבר ראוי . ההלכה , שבשביל הדתיים תמשיך להיות נורמה מחייבת , תשמש לשאר האוכלוסייה מקור השראה אינטימי אופציונלי . בהעדר כפייה יש לצפות שתתפתח דינמיקה חברתית של שיח בין תרבותי בחברה הישראלית . ההלכה תחשוף עצמה לאפשרויות החדשות שקיימות בשיטת המשפט הקיימת , ומנגד , המשפט הישראלי ייפתח לאפשרות הסבירה שיש בעולם ההלכה , אשר פרנס את העם היהודי כל השנים , משהו הראוי לחיקוי ולהפנמה . ההאזנה ההדדית , לבד מהיותה ערך פניםדתי ופנים–דמוקרטי , תפרה את החברה הישראלית כולה . כאשר המודל הביקורתי יפעל לשני הכיוונים , יינתן תוכן ממשי לביטוי " ערכיה של מדינה יהודית ודמוקרטית . " לאום : בין מדינה לקהילה המנדט , עצרת האומות המאוחדות והכרזת העצמאות נתנו תוקף לקשר ההיסטורי שבין העם היהודי ובין ארץ–ישראל וקבעו את זכותו של העם היהודי להקים לו בית לאומי . ואולם במדינת ישראל קיים מיעוט ניכר של אזרחים לא יהודיים , מרביתם בעלי זהות לאומית ערבית . הגדרת המדינה מדינה יהודית נושאת בחובה פגיעה ממשית בציבור זה . כיצד ? ראוי להבחין בין הספירה הפרטית לקהילתית . אופייה הדמוקרטי של המדינה מרכך את הפגיעה בפרט הערבי . מגילת זכויות האדם חלה על כל אדם , בלי קשר למוצאו הלאומי ולדתו . האזרח הערבי , כפרט , זכאי לשוויון זכויות מלא במדינה היהודית והדמוקרטית . אין כל מחלוקת שבמדינה יהודית ודמוקרטית יש לאסור אפליה מטעמי גזע , דת ולאום . ואולם האזרח הערבי , כחבר בקהילת מיעוט לאומי , עלול להרגיש ניכור כלפי המדינה בשל היותה יהודית . במישור הסמלי – המדינה מגדירה את עצמה באופן המוציא אותו ממנה ; במישור המעשי – היא מייחסת חשיבות מיוחדת לערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ( למשל , כהצדקה לפגיעה בזכות יסוד של אדם על ידי הסדר שהרציונל שלו

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help