sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:517

רעיונית עניינית עם המציאות של קיום בתנאי שניות תרבותית . אף לא אחת מהן איננה מאפשרת קיום הרמוני בצלן של שתי התרבויות . ומכאן הקושי החווייתי . ממתח למאבק בעבר היתה במדינת ישראל רמת הסכמיות פנים–יהודית גבוהה : השואה , הממלכתיות והביטחון היו חומרי יסוד של הדמוקרטיה ההסדרית ששררה בישראל ב30– השנה הראשונות . על רקע זה ניתן להבין כיצד שלוש האסטרטגיות , על אף דלותן העניינית , אפשרו קיום משותף בין הקהילות החלוקות . ואולם תהליכים מגוונים , פנימיים וחיצוניים , פוררו את מערך ההסכמות המסורתיות וישראל נעשתה זה מכבר דמוקרטיה משברית . השיח הציבורי מתמקד כיום בחשיפה מחודדת של המחלוקות התרבותיות ועקב כך מסתמן לחץ מתמשך על כל אחת משלוש האסטרטגיות . אם בעבר , בתנאי קונסנזוס , היה אפשר לשרוד את השניות התרבותית גם ללא פשר קיומי , כיום , בתנאי משבר , נותרות הקבוצות החשובות בחברה היהודית בישראל מעורטלות מתבניות חשיבה רעיוניות שיסייעו להן להתמודד עם המתח הזהותי שבין שתי התרבויות . התוצאה העגומה היא שהכול נדחקים לתחרות כוחנית בשוק הרעיונות . שתי התרבויות ניצבות זו מול זו כבחזית מלחמתית , וכל צד רואה במימוש עמדתו הכרח דטרמיניסטי . אין מדובר רק באינטרסים , אלא גם ברכיבים שמבחינה סובייקטיבית הם מכונני מציאות ונותני פשר . קנאי האמת הליברלית , הדוגלים במדינה דמוקרטית מנוערת מיהדותה , מעוניינים להגיע להכרעה במלחמת התרבות ורואים בכך טקס התבגרות חיוני שעל המדינה לעבור בדרכה אל הנורמליות . לדידם , נוכחות היהדות , ובייחוד הרכיב הדתי שבה ( ובעיני מקצתם , גם הרכיב הלאומי , ( בחיים הציבוריים משחיתה את הפוליטיקה , פוגעת בזכויות האדם , מרדדת את השיח הרציונלי ומסיטה את ישראל מדרך המלך הציונית . לעומתם , קנאי המורשת היהודית בגרסתה הדתית–החרדית , הדוגלים במדינה יהודית נקייה מהשפעות דמוקרטיות "זרות , " רואים במימוש ערכים של התרבות המערבית בישראל משום אובדן זהות לאומית , בגידה בהיסטוריה היהודית וריקון של התחייה הלאומית ממשמעות . כל צד מתבצר באמת תרבותית אחת . מימוש החלום של האחד בא במחיר מציאות מסויטת לאחר . הקושי המעשי הפנייה למשפט קריסת שלוש האסטרטגיות הוותיקות מעמידה את החברה הישראלית במצוקת זהות שיש לה היבטים בין–אישיים . היא צמצמה את מרחב המחיה המשותף הנדרש לרקימתו של דיאלוג בין הקבוצות היהודיות . מכאן קצרה הדרך לשאיפה להשיג הכרעה תרבותית באמצעים משפטיים . הפנייה למשפט מאפשרת לבעלי הפלוגתא להשיג יעד מורכב : ניהול מלחמת תרבות מתוך שמירה על דימוי טהרני . ההליך השיפוטי נדמה כמתאים למשימה משום שהוא מקרין ניקיון מקצועי ואובייקטיביות סטרילית . כך , הציבור החילוני נזקק לעתים קרובות לעזרת בית המשפט בהכרעה במחלוקות רעיוניותתרבותיות . כבתמונת ראי גם הציבור הדתי והחרדי פונה אל משפט ההלכה , שנתפס כדרך אידיאלית לקבלת החלטות , שאיננה מושפעת , לכאורה , מהערכים האישיים של הפוסק . הקושי החווייתי הכרוך בחיים במדינה שהיא גם יהודית וגם דמוקרטית גורם לניווט השיח שבין התרבויות לשיח שבין שתי מערכות משפטיות : "משפטיזציה" של שוק הרעיונות מכאן , ו"הלכיזציה" שלו מכאן . תרומת המשפט ומגבלותיו עיקר התרומה של המשפטנים ממוקדת במאמץ לקבוע את היחס הראוי שבין "ערכיה של מדינה יהודית" ובין "ערכיה של מדינה דמוקרטית . " הפרשנות הלגיטימית של המונח החוקתי הדו–ראשי אפשר שתתפרש על פני מתחם לגיטימיות נרחב . כל העדפה פרשנית בוררת בין חומרי התשתית הערכית , התרבותית והזהותית של מדינת ישראל . כל הנבטה של משמעות קונקרטית להגדרת המדינה מדינה יהודית ודמוקרטית בוחרת באיזון חברתי מסוים בין הכוחות המתחרים על בכורה בשדה הרעיונות הישראלי . לכן , אף שהסמכות הפרשנית מסורה , כעניין שבעובדה , לרשות השופטת , ברור כי הזירה המשפטית , מקצועית וייצוגית ככל שתהיה , איננה הפורום הנאות לניהול דיון עקרוני – שהוא במהותו אידיאולוגי ופוליטי – בתכנים הערכיים של מדינת ישראל . החברה מפקידה בידי משפטנים מקצועיים את היישום של העדפותיה , לא את בחירתן . בין שיח זכויות לשיח זהות בפועל , התרגום של השניות התרבותית לשניות נורמטיבית יוצר תוצאות מצרפיות קשות . הכרעה שיפוטית מוליכה לבנאליזציה של המחלוקת . יש לה אופי גיליוטיני המחדד את ההכרעה ומעודד שיח של מנצחים ומנוצחים . היא מתנהלת מתוך דרמה של תחרות וגורמת לעתים לדמוניזציה של הזולת בשל עמדותיו . היא מסלימה את חילוקי הדעות ומבצרת את הצדדים מאחורי קווי הגנה המנוסחים בשפה בינארית – זכות שכנגדה חובה , מצווה או עברה . היא מקשה את פיתוחן של אפשרויות חינוכיות ממצעות , מורכבות , תהליכיות וחווייתיות .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help