sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:516

למשל , מדינה יהודית חייבת להיות תיאוקרטיה , השואבת את מקור סמכותה מריבונות האל , היא איננה יכולה להתיישב עם היותה דמוקרטית , אפילו בהגדרתה הפורמלית , שמקור סמכותה בריבונות אנושית ומשפטה הוא תוצר של מערכת פוליטית . ומנגד , אם מדינה דמוקרטית היא בהכרח מדינת "כל אזרחיה" ועליה להיות ניטרלית מבחינה תרבותית , אין היא מתיישבת עם התפיסה הקלאסית של מדינת הלאום , ובמקרה שלנו – היהודי . גם פרשנויות מתונות יותר , הנשמעות תדיר בחלל הציבורי שלנו , מלבות מתח מושגי בין המדינה היהודית למדינה הדמוקרטית : כך , למשל , הקריטריון הדמוגרפי למושג המדינה היהודית , אם רמוזה בו מחויבות של המדינה לפעולה מתוכננת לשימור הרוב היהודי , על ידי חוקי הגירה ואזרוח שנותנים עדיפות ליהודים ; הקריטריון הלאומי , אם עולה ממנו שלצורך מימוש ההגדרה העצמית על המדינה לנקוט מדיניות של הקצאת זכויות ומשאבים בדרך שמעדיפה את בני הלאום היהודי על פני אחרים ; והקריטריון הדתי , ככל שהוא מחייב מתן יחס שונה לשאינם יהודים ולנשים או שהוא כופה חובות דתיות על היהודי – מעוררים אי נחת דמוקרטית , בלשון המעטה . ומנגד , מי שסוברים כי במדינה דמוקרטית מתחייבת הפרדה מלאה בין דת למדינה או השקפה ליברלית ( להבדיל מרפובליקנית ) המדגישה את האתוס האינדיווידואלי ( מתוך דחיקת מקומה של הקהילה ) – מגמדים את האפשרות למתן תוכן יהודי למדינה דמוקרטית . הנה כי כן , קיים מתח בין שני האפיונים של המדינה , ויש להודות בו בגלוי . אך , כאמור , כל אחד מחלקיה של ההגדרה הדו–ראשית הוא מהות מושגית פתוחה . ההיסטוריה האינטלקטואלית והעובדתית של המושגים האלה מותירה לנו ולדורות הבאים אפשרויות פרשניות מגוונות – משפטיות , חברתיות ותרבותיות – בנוגע לשילוב אפשרי בין השתיים . אין לצפות לפריצת דרך מחשבתית , ל"אבחת פתרון" במישור העיוני , אלא נדרש תהליך מתמשך , של הבשלה דו–צדדית , שתחזר אחר פרשנויות שאינן מחדדות ומתנצחות , אלא מעגלות ומשלימות . אין בכך כדי לרפות ידיים : במובן עמוק , החיים בסתירה , בדיסוננס ערכי ומושגי , הם נר התמיד של "המצב האנושי . " הקושי התודעתי–חווייתי השניות התרבותית הגדרת המדינה מדינה יהודית ודמוקרטית משקפת שניות תרבותית המאפיינת את החברה היהודית בישראל . כל הקבוצות – חילונים , מסורתיים , דתיים וחרדיים – מזדהות , ברמות שונות של הפנמה ושל מודעות , עם שתי תרבויות : היהודית–המסורתית והמערבית–הליברלית . זו גם זו משמשות מרכיב זהותי , מעצבות את אורחות חייהם ואת התנהגותם . כך , למשל , חלק גדול מהחילונים ומהמסורתיים צורכים מוצרים סמליים וחומריים נבחרים של התרבות היהודית ואף של המרכיב הדתי בה ( למשל : ברית מילה , מזוזה , צום ביום כיפור , אמונה באלוקים . ( חלק גדול מהדתיים ומהחרדיים אימצו ערכים מרכזיים של התרבות הליברלית ( למשל : שוויון , מימוש עצמי , חירות , שלטון החוק . ( אכן , רוב מניינו של העם היהודי המתגורר בישראל חוצב את חייו מהמכרות העשירים של שתי התרבויות גם יחד . לשניות התרבותית יכול היה להיות פוטנציאל המפרה את החברה הישראלית . בפועל אנו חווים את האפשרות ההפוכה – עימות משתק . תחת הפנים השוחקות של הברכה שבגיוון , אנו סובלים מקללת הריבוי . סוכני ההשפעה של שתי התרבויות נוטים לעמעם את נקודות הקרבה וההשקה שבין השתיים . הם מעדיפים להציג אותן כחלופות , צרות זו לזו , הערוכות למאבק בלתי נמנע – מלחמת תרבות . הם משווקים את כל אחת מהשתיים כמוצר תרבותי–חברתי בלעדי , ה"שייך" לאחת מן הקבוצות , ואינם חושפים את הממד האינקלוסיבי של השניות התרבותית . הם מטים את מערכת היחסים שבין שתי התרבויות מנתיב תהליכי לנתיב הכרעתי . הם דוחים מעליהם תפיסת מציאות מורכבת לטובת תפיסת מציאות פשטנית . הם מסרבים לנהל את המחלוקת התרבותית על בסיס פלורליסטי ובוחרים בבסיס מוניסטי . דרכי התמודדות מהן אסטרטגיות ההתנהגות שנוקטות הקבוצות השונות נוכח השניות המאיימת ? הקהילה הדתית–הלאומית מתחמקת מהכרעה באמצעות טכניקה של מידור . הדתי מתפקד בהקשר תרבותי שונה בהתאם לנסיבות : בבית , בבית הכנסת , במוסדות החינוך – הוא יהודי מסורתי ; בעבודה , בצריכה ובשוק החיים – הוא ישראלי מודרני . הוא מקים מחיצות בין שני העולמות ונזהר מפני עירוב רשויות בין שני רכיבי הזהות . הקהילה החרדית בוחרת בהתבדלות וניכור . היא מוכנה לשיתוף פעולה אזרחי בעל אופי מכשירי , אך איננה מוכנה לשיתוף ערכי , ולכן אין היא מקדמת אחריות משותפת . הציבור החילוני , בהכללה גסה , בוחר להתרחק מאינטימיות עם המורשת שלו . ניכר ויתור על השימוש החי , העכשווי , החווייתי שניתן היה לעשות באוצרות של הניסיון , הזיכרון והמשמעות של הקיום היהודי לדורותיו , כפי שנשתמרו במורשת התרבותית . אכן , התרבות הישראלית הכללית מרוששת מעקבות בעלי–משמעות של התרבות היהודית . לשלוש האסטרטגיות – מידור , ניכור / ויתור – צד שווה : אף לא אחת מהן איננה מקפלת בחובה אופציה של התמודדות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help