sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:515

. 5 ידידיה צ' שטרן : הכרזת העצמאות מדברת "על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל , היא מדינת ישראל . " התיבה "מדינה דמוקרטית" אמנם נעדרת , אך עקרונות ההכרזה מלמדים על כוונה להקמתה של מדינה דמוקרטית . כעבור 44 שנים , בעת חקיקת חוקי היסוד : כבוד האדם וחירותו וחופש העיסוק , הכתירה הכנסת את ישראל בתואר "מדינה יהודית ודמוקרטית . " השימוש במונח הדו–ראשי " מדינה יהודית" ו"מדינה דמוקרטית" פרץ זה מכבר את גבולות שיח הזכויות המשפטי והתקבל גם בשיח הזהות . רשות הרבים הישראלית מזהה את המדינה כיהודית ודמוקרטית . ההתמודדות עם הגדרה זו של מדינת ישראל מחייבת בירור של קשיים מושגיים , חווייתיים ומעשיים שעולים ממנה , והצעה למערכת איזונים שתאפשר את יישובם . הקושי המושגי " מדינה דמוקרטית" – מהי ? הפרשן של מושג זה יכול להיעזר במטען אינטלקטואלי ובניסיון אנושי שאינם עומדים , במידה שווה , לרשות הפרשן של מושג המדינה היהודית . מדינה דמוקרטית היא חזון נפרץ למדי בעת החדשה ודרך תפקודה עומדת במרכז תשומת הלב של החוויה האנושית במאות השנים האחרונות . קיימות מחלוקות בנוגע לעושר התוכני של הדמוקרטיה : המצמצמים רואים בה צורת משטר , מסגרת של כללי משחק לקבלת החלטות בידי ציבור . זוהי הדמוקרטיה הפורמלית . המרחיבים , המצדדים בדמוקרטיה מהותית , רואים בה רעיון ואף אידיאל . הם סוברים שמדינה איננה דמוקרטית אם אינה E ל D / לית וסובלנית . עליה להיות מחויבת למשנה פוליטית קונקרטית ( למשל , ליברלית ) ולמערכות הסדרים ספציפיות ( למשל , מגילת זכויות אדם . ( כך , למשל , מערכת היחסים שבין המדינה ובין דת או לאום נתפסת בעיני המרחיבים כשאלת מבחן לעצם הסיווג של המדינה כדמוקרטית , מה שאין כן בנוגע למצמצמים , שכאמור , אינם תולים את הדמוקרטיות של המדינה בשאלות אלו . כבחוק כלים שלובים , כל בחירה בנוגע לרמת העושר התוכני ולממד העומק של המדינה הדמוקרטית משפיעה על נפחו של המרחב הפנוי להשפעה של ערכיה של מדינה יהודית . על כל פנים , האתגר של הבנת משמעויותיה התיאורטיות והמעשיות של המדינה הדמוקרטית אינו ייחודי לישראל . קהילות רבות ברחבי העולם חוות את המתח שבין ההבטחה המוצעת בידי המדינה הדמוקרטית ובין האיום הגלום בה כלפיהן . זהו סיפור ידוע , לא פתור , במורשת הפוליטית המערבית . " מדינה יהודית" – מהי ? מנגד , מדינה יהודית היא תופעה יחידאית , צעירה , שהדיון בה עודנו בבתוליו . אף ששורשיה של התרבות היהודית עמוקים משורשיה של התרבות הדמוקרטית , וכך גם גזעה ונופה , היא התקיימה אלפיים שנה בהעדר ריבונות . הגלות רוקנה את הזיכרון היהודי מהחוויה המדינית והותירה לאקונה הגותית ומשפטית עצומת ממדים בדבר E שרה , דרכי התנהגותה וערכיה של מדינה כזו . בעוד הדרך המוליכה מהתרבות הדמוקרטית אל המדינה הדמוקרטית היא מישור כבוש יחסית , הרי היישום של התרבות היהודית , כחומר מעצב של ריבונות יהודית , הוא נעדר תקדימים , ולכן – עקוב ולא נודע . " יהדות" נתפסה מאז ומעולם כציון של עם ( קריטריון דמוגרפי , ( של לאום ( קריטריון לאומי ) ושל דת ( קריטריון דתי . ( ההתקיימות הפיזית , הרוחנית והתודעתית של הציוויליזציה היהודית לגלגוליה ניזונה תמיד מהמקור המשולש הזה . סביר להניח אפוא כי המונח מדינה יהודית אמור לשקף את ריבוי הפנים של היהדות עצמה : מדינה שרוב אזרחיה יהודים , שהיא מדינת הלאום של היהודים ושיש לה שיוך דתי יהודי . בחירה בין המרכיבים הללו , הכרוכה בהשתקה ניכרת ושיטתית של תרומתו הסגולית של מי מהם , מרדדת את אופייה היהודי של המדינה . במהלך ההיסטוריה כולה ראו רוב היהודים בשלושת המרכיבים מהות אינטגרטיבית אחת . כיום , עקב החילון ובגלל הקמתה של מדינת ישראל , נתפרדה החבילה הזהותית . לרבים אין מעגלי העם , הלאום והדת חופפים , והם אף חווים , לעתים , חיכוך ביניהם . מתעוררת , לפיכך , השאלה של המשקל היחסי שיש לתת לכל אחד מהמרכיבים בהקשרים הנושאיים שנדרש בהם בירור בדבר ערכיה של מדינה יהודית . מדינה יהודית מול מדינה דמוקרטית פרשנויות פונדמנטליסטיות למדינה יהודית או למדינה דמוקרטית מסכלות אפשרות לדו–קיום מושגי ( ומעשי . ( אם ,

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help