sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:514

חקיקת החוק מראה שההיזקקות למשפט העברי תלויה במידה רבה באישיותו של השופט , וברצונו להיזקק למקורות משפטיים יהודיים . אוצרות המחשבה המשפטית היהודית לדורותיה ראוי היה שיטביעו חותם ממשי הרבה יותר על הפסיקה של בתי המשפט של מדינת ישראל . אין לשכוח שאחד מעקרונותיה של ההכרזה על הקמת מדינת ישראל הוא היותה של המדינה " מושתתת על יסודות החירות , הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל . " יישומם של היסודות האלה בחיי המעשה מצוי בספרות הפסיקה ההלכתית לדורותיה . האין זה דבר מובן מאליו , שבתשתית הפסיקה של מדינתנו היהודית תתפוס ספרות עשירה זו מקום מרכזי ? מובן מאליו , ואין צריך לומר , שבדברנו על החשיבות שבמתן מקום מרכזי ליצירה המשפטית היהודית לדורותיה בחקיקה ובפסיקה בת זמננו , אין הכוונה לכפייתן של נורמות דתיות שאינן מקובלות על הציבור שאינו רואה בעצמו מחויב לתורה ומצוות . ממהותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית אין לגזור את המסקנה כאילו יש הצדקה לכפייתן של נורמות דתיות על מי שאינו מקבל אותן . פוסקי ההלכה עצמם שוללים , מטעמים הלכתיים , דבר זה . הטעם לכך הוא שכפייה כזו אין בה כל תועלת במציאות ימינו , ולא זו בלבד שהיא לא תשרת שום מטרה הלכתית , היא אף עלולה להרחיק , ולכן יש לאוסרה . בדברנו על הצורך במתן מקום מרכזי ליצירה המשפטית היהודית בחקיקה ובפסיקה של מדינת ישראל , כוונתנו לאותו חלק של המקורות המשפטיים היהודיים התואמים את מהותה של ישראל כמדינה יהודית , ובראש ובראשונה לענפי המשפט הפרטי והציבורי של המשפט העברי , שדבר אין להם עם כפיית נורמות דתיות – דבר שנתפס כפסול בעיני ההלכה עצמה , כאמור . אכן , כשם שבמדינה יהודית אין מקום לכפייה של דין דתי על מי שאינו מקבל אותו , כך גם לא תיתכן כפייה של יהודי לפעול בניגוד לאמונתו הדתית , ולו בעקיפין . כך , למשל , על המדינה למנוע היווצרות מצבים המכריחים יהודי לעבוד בשבת . כמו כן על המדינה לדאוג שהפרסומת בחוצות לא תכפה על יהודי צפייה במראות האסורים עליו . שימור אופייה היהודי של המדינה אכן , אין פסול בחקיקה שיש בה יסודות דתיים , או יסודות המקנים מעמד מיוחד ליהודים דווקא , כשתכליתה של חקיקה זו היא שמירת עצם קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית , או שמירה על אופייה היהודי ושימור אחדותה של החברה היהודית במדינת ישראל . לפיכך יש הצדקה לחוק השבות , המקנה זכות עלייה לכל יהודי המבקש לעלות לישראל , ואינו מקנה זכות זו למי שאינו יהודי . ביטולו של חוק זה עלול להביא לכך שמדינת ישראל תחדל להיות מדינה יהודית – דבר העומד בניגוד לכוונת המחוקק , שנתן למדינה מעמד של מדינה יהודית בראש ובראשונה , לצד היותה מדינה דמוקרטית . לפיכך יש הצדקה גם לחוק שיפוט בתי הדין הרבניים , המטיל על כלל האוכלוסייה היהודית במדינה את מרותם של חוקי ההלכה בתחומי הנישואים והגירושים . מטרתו של חוק זה לא היתה להטיל על אזרחי המדינה היהודיים את שמירת האיסורים הדתיים , אלא למנוע קרע חמור בחברה היהודית בישראל – קרע שעלול להתרחש אם תונהג בישראל שיטה של נישואים וגירושים אזרחיים , דבר שיגרום להיווצרותן של שתי קבוצות בחברה היהודית בישראל שלא יבואו בקשרי נישואים האחת עם רעותה . סוף דבר באמור לעיל אין כדי למצות את המתחייב ממהותה של המדינה כמדינה יהודית . ייאמר עוד בקצרה , שמדינה יהודית היא מדינה שערכי הנצח של עם ישראל הם שמתווים את סדר היום שלה בכל התחומים : התרבותי , הכלכלי , החברתי , המדיני והביטחוני . מדינה יהודית היא מדינה שהשיקול העליון המדריך אותה הוא הגורל היהודי והבטחת המשך קיומו ורווחתו של העם היהודי . מדינה יהודית היא מדינה המסורה לחלוטין לעניין היהודי , ושעקרון הערבות ההדדית הוא נר לרגליה . מדינה יהודית היא מדינה המושיטה יד תומכת לחלשים , ובה מתקיימים דברי הנביא ישעיהו : "הלא פרוס לרעב לחמך ועניים מרודים תביא בית כי תראה ערום וכיסיתו ומבשרך לא תתעלם" ( נח , ז . ( מדינה יהודית היא מדינה שצדק ילין בה , ואשר חרתה על דגלה את האידיאל של עשיית חסד , צדקה ומשפט בארץ . מדינה יהודית היא מדינה השומרת אמונים לבניה , ומקיימת את דברתה גם ביחס לבני בריתה שלא מקרב בני ברית . מדינה יהודית היא מדינה שהנהגתה מושרשת בהוויה ובהיסטוריה היהודיות , והיא בעלת יכולת לצפות את פני העתיד ולכלכל את מעשיה מתוך הפקה נכונה של לקחי העבר – הנהגה הפועלת על פי הנתונים המציאותיים ולא על פי מאוויי לב וצורכי שעה חולפים , והמודרכת בכל אורחותיה בידי הערכים היהודיים הבסיסיים , שהם ערכי היסוד של המדינה . מדינה יהודית , בעלת צורת משטר דמוקרטי , שזו דרכה , תהיה אור ליהודים וגם לגויים , כחזונם של נביאי ישראל .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help