sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:513

להעביר שטח ארצישראלי לשלטון או לריבונות זרים , וכי עליו לעודד עלייה יהודית והתיישבות יהודית צפופה על הקרקע . זכויות אלה של היהודים בארצם לא התבטלו עם הפסקת פעולתו של ארגון חבר הלאומים , ובסעיף 80 של מגילת האו"ם – הארגון שהחליף את חבר הלאומים – אף נקבע כי כל הזכויות של עמים שהוכר בהם במסגרת שיטת המנדטים של חבר הלאומים שרירות וקיימות , גם אם שיטה זו עברה מן העולם . חשוב לציין כי הנאמנות לעקרונות מגילת האו"ם היא מעקרונותיה של הכרזת העצמאות . מששוחררו שטחי ארץ–ישראל המערבית במלחמת ששת הימים מידי הכובש הערבי , נותרו בעינן כל המחויבויות שעל פי המשפט הבינלאומי , שתכליתן להכשיר שטחים אלה להתיישבות יהודית , כחלק ממדינתו של העם היהודי ( מה שהוגדר בכתב המנדט "הבית הלאומי . ( " מדינת ישראל , שפעלה ופועלת ליישובם של שטחים אלה , אינה נוהגת כמדינה כובשת אלא כמדינה המחויבת לחזון הציוני ולכללי המשפט הבינלאומי כאחד . כל בחינה של חוקתיות ההתיישבות היהודית בשטחי ארץ–ישראל המערבית חייבת להתייחס למחויבותה של המדינה להגשמת החזון הציוני , ולמילוי אחר הוראות המשפט הבינלאומי , כאמור . השבת ומועדי ישראל סממן אחר המבטא את הווייתה הלאומית של המדינה כמדינה יהודית הוא דמותם של השבת ומועדי ישראל . מדינת ישראל קבעה את השבת ומועדי ישראל לימי המנוחה הרשמיים שלה , וקבעה בחוק מגבלות שונות בהקשר הזה . המדינה לא ביקשה לחדור לתחום חיי הפרט ולכפות עליו את שמירת השבת מנימוקים דתיים . "אף שמקורה של השבת במצוות הדת ... היתה השבת במרוצת הדורות לאחד מסמליו הלאומיים של עם ישראל" – נאמר באחד מפסקי הדין . המגמה המונחת ביסוד קביעת ימי המנוחה של המדינה בהתאם לימי המנוחה שעל פי מסורת ישראל היתה לשוות לפרהסיה של החברה בישראל חזות יהודית , וזאת משיקולים לאומיים , כביטוי להווייתה של המדינה כמדינה יהודית . על חשיבות שמירת השבת בחיים הציבוריים של ארצנו עמד בשעתו משוררנו הלאומי , חיים נחמן ביאליק : "ארץישראל בלי שבת לא תבנה , אלא תחרב , וכל עמלכם יהיה לתוהו . עם ישראל לא יוותר לעולם על השבת , שהיא לא רק יסוד קיומו הישראלי , אלא גם יסוד קיומו האנושי ... השבת , ולא התרבות של תפוחי–זהב או תפוחי–אדמה היא ששמרה על קיום עמנו בכל ימי נדודיו . ועתה , בשובנו לארץ–אבות , הנשליכנה אחר גוונו ככלי אין חפץ בו ... ? בלי שבת אין ישראל , אין ארץישראל ואין תרבות ישראל . " במחותו כנגד התגברות חילולי השבת בפרהסיה בתל–אביב , כתב ביאליק : "השבת היא המתנה הטובה והנעלה ביותר , שהנחילה אומתנו לבני האדם כולם . בלעדי השבת אינני מצייר לי תרבות אנושית אמיתית וקומה שלמה של צלם–אלהים בעולם . כל מי שבא לארץ–ישראל מצפה למצוא כאן את השבת בתפארתה ובשלמותה , וחלולשבת כל–שהוא ברבים פוצע כל לב יהודי נאמן פצע אנוש לאין מרפא . השבת היא ששמרה על קיומנו בכל ימי הגלות , וכפיות–טובה מאין כמוה היא לחללה בזדון ולפגוע בה כאן בארץ–אבות , במקום יצירתה וגידולה הראשונים . חטא לאומי הוא שאין לו כפרה . אין אני מצייר לי בשום פנים חיים לאומיים שלמים בלי שבת שלמה . " האם מדינת ישראל , המאפשרת פתיחת מקומות מסחר וקניונים , ומתירה חילולי שבת אחרים תחת הכותרת של "מופעי תרבות ובידור , " מקיימת את חובתה כמדינה יהודית ? האם ראוי הדבר שבמדינה יהודית יימצאו עובדים יהודיים שייאלצו לעבוד בשבת כדי לא לאבד את מקור פרנסתם ? תורת ישראל והמשפט העברי סממן אחר שראוי היה שיהיה אחד ממרכיביה של הזהות היהודית של מדינת ישראל הוא תורת ישראל בכלל , והמשפט העברי בפרט , כגורם בעל השפעה במערכות החוק והמשפט של המדינה . תורת ישראל היא ששמרה על אחדותו של עם ישראל בשנות הגלות הארוכות . עם ישראל שמר אמונים לדין הלאומי שלו , המשפט העברי , וחתר בכל ארצות פזורותיו לאוטונומיה שיפוטית שתאפשר התדיינות בפני בתי דין הדנים על פי הדין היהודי . בדרך זו היה המשפט העברי למערכת משפטית חיה ומתפתחת , שהניבה במרוצת הדורות אוצרות ספרותיים בלתי נדלים של המחשבה המשפטית היהודית לדורותיה . כשקמה מדינת ישראל , היא בחרה – על אף הגדרתה מדינה יהודית – שלא לאמץ את המשפט העברי כמשפט המדינה באופן כולל , אלא ייחדה למשפט העברי תחולה מצומצמת בתחום של דיני המעמד האישי בלבד . במרוצת השנים נוספו אמנם דברי חקיקה נוספים המושתתים על עקרונות המשפט העברי , כמו חוק לא תעמוד על דם רעך , המבטא ערך יהודי מובהק של החובה להושיט עזרה לאדם השרוי בסכנה . ברם רובה המכריע של החקיקה במדינת ישראל אינו מבוסס על עקרונות המשפט העברי . במישור הפסיקה , נפתח פתח רחב להגברת מידת ההיזקקות של שופטי ישראל למשפט העברי , עם חקיקת חוק יסודות המשפט , התש"ם . 1980 – ברם ניסיון השנים שעברו מאז

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help