sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:511

קבוע , בחרדה מתמדת , כאשר הערבים ממשיכים להיחשב איום . זו המסגרת של הדיון . אפשר בהחלט להבין את החרדות , אבל הדרך הנכונה להתמודד עמן אינה טשטוש והצדקה של העוול , אלא פנייה אל היסודות המוכחשים . ההגדרות הנוכחיות רק מנציחות את תחושת החורבן המתמדת . למושג דו–לאומיות יש עוד היבט בעל חשיבות מכרעת לדיון שלפנינו , כמסגרת היחידה המאפשרת חילון : מההיבטים שהוזכרו בקצרה כאן ברור גם שהשאלה המרכזית העומדת לפנינו איננה הפרדת הדת מהמדינה , משימה שאפשרותה מוגבלת כל עוד נשארת הגדרת המדינה כמות שהיא , כמשימה גאולתית מתמדת , מתוך זיהוי מלא בין המדינה ובין הלאומיות . השאלה העומדת לפנינו היא לא הפרדת הדת מהמדינה , אלא הפרדת הלאומיות מהמדינה – יצירת מרווח בין ההגדרה הלאומית ובין הגדרת המדינה , באופן שהמדינה תוכל לכלול את רעיון האזרחות השווה . היבט זה נכון גם כאשר מתייחסים בנפרד אל ישראל המדומיינת בגבולות . ' 67 לכן אולי גם לא מפתיע שמרבית מי שתמכו במהלך ההיסטוריה בחזון הציוני ( כמו אנשי " ברית שלום (" היו לא חילוניים , אישים בעלי מודעות תיאולוגית ולפיכך מודעות לסכנות שמגלמת בתוכה הגישה שעומדת מאחורי הגדרת המדינה . ובאותו מישור , אולי לא מפתיע הוא שדווקא הוגים דתיים , אנטי–ציוניים וציוניים כאחד , הביעו בעבר גישות שניתן להגדירן בסיס לחילון , שכן יחסם אל המדינה עצמה היה אינסטרומנטלי , כאל מדינה ככל המדינות , מתוך הבחנה מפורשת בין המדינה ובין הזהות היהודית . גישה זו פותחת את הדרך לדמוקרטיזציה שאיננה באה על חשבון הזהויות הלאומיות , גם היהודית וגם הפלסטינית . . 4 אליאב שוחטמן : מדינת ישראל לא הוקמה כעוד מדינה על פני כדור הארץ ; גם לא כעוד מדינה דמוקרטית . מדינת ישראל הוקמה כמדינה יהודית . בהכרזה על הקמת המדינה מדובר על הקשר בין העם היהודי וארצו , " בה עוצבה דמותו הרוחנית , הדתית והמדינית , בה חי חיי קוממיות ממלכתית , בה יצר נכסי תרבות לאומיים וכלל–אנושיים והוריש לעולם כולו את ספר הספרים הנצחי . " ההכרזה מדברת על מדינת ישראל כהתגשמות תקוות כל הדורות של עם ישראל מאז הוגלה מארצו בכוח הזרוע , וכהתגשמות החזון הציוני . בהכרזה מודגשת ההכרה שניתנה מידי אומות העולם בזכותו של העם היהודי לחדש בא " י את עצמאותו הלאומית , ובהקשר הזה מאוזכרים שני מסמכי היסוד : הצהרת בלפור , וכתב המנדט על א " י מטעם חבר הלאומים . המסמכים האלה מבטאים את הכרת המשפט הבינלאומי בזכותו של העם היהודי לריבונות מדינית בארצו . מיותר לציין , שהביטוי " מדינה יהודית " מופיע אף הוא בהכרזת העצמאות . אכן , מהותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית אינה מחייבת שלילת זכויות של אזרחיה הלא יהודיים . היפוכו של דבר : הכרזת העצמאות קובעת במפורש שהמדינה תהא מושתתת על יסודות החירות , הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל , תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני לכל אזרחיה ותבטיח את חופש הדת והמצפון . ישראל , כמדינה יהודית , בחרה בצורת המשטר הדמוקרטי , ונתינת זכויות אזרח למיעוטים היא נגזרת של צורת המשטר הזאת . אין , ולא צריכה להיות , כל סתירה בין אופייה ומהותה של המדינה כמדינה יהודית ובין צורת המשטר שהיא בחרה לה . חוק יסוד : כבוד האדם וחירותו ג C רה של מדינת ישראל כמדינה יהודית מעוגן בחוק יסוד : כבוד האדם וחירותו . בסעיף 1 א לחוק , שהוא "סעיף המטרה , " נאמר שמטרת החוק "להגן על כבוד האדם וחירותו , כדי לעגן בחוק יסוד את ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית . " הצירוף של "יהודית ודמוקרטית" עורר אצל חכמי המשפט את השאלה : מה היחס בין שני המרכיבים . דעתו של נשיא בית המשפט העליון , השופט אהרן ברק , היא כי "ערכי היסוד של היהדות ( כמו אהבת האדם , קדושת החיים , צדק חברתי , עשיית הטוב והישר , שמירת כבוד האדם ושלטון החוק על המחוקק ) הם ערכי היסוד של המדינה ... הפנייה לערכים אלה היא ברמת ההפשטה האוניברסלית שלהם , התואמת את אופייה הדמוקרטי של המדינה ... אין לשכוח כי בישראל מצוי מיעוט לא יהודי ניכר . אכן ערכיה של מדינת ישראל כמדינה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help