sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:509

הפרדת הדת מהמדינה , ההיבט השני של שאלת הגדרתה של ישראל , נמצא בעייתי ולא מספק . סמלים ממחישי אידיאולוגיה סמליה של המדינה ותפיסתה העצמית ממחישים ממדים אלה של האידיאולוגיה העומדת מאחוריה . הם מסמנים את המדינה כמהלך של גאולה מתמשכת , ומרחיקים באופן מתמיד את הערבים מתחום השייכות , הרחקה ונישול שהם חלק בלתי נפרד מכינונה של האומה , ומהגדרתה של ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית . לא רק שהערבים אינם נכללים בחזון הגאולה של המדינה , אלא שחזון זה מופנה במפורש נגדם . תהליך כינונה של המדינה כמדינה יהודית מבוסס על הצגתם כאויב , על תביעה בלתי פוסקת שיגלו נאמנות לא רק למדינה אלא גם לאידיאולוגיה שלה , ועל עידודה של מדיניות שנועדה במפורש להגביל אותם ושמונעת את התפתחותם . מטרתה המפורשת היא יישום ייעודיו של העם היהודי , והמטרה הלא המפורשת היא למנוע את גידולם , את פריחתם ואת אפשרות שגשוגם . זה איננו תוצר לוואי או תוצאה של מדיניות כושלת , כפי שטוענים חלק משגרירי הנוסחה "יהודית ודמוקרטית . " אלה אינם מתעלמים מהאפליה רבת השנים של הערבים בישראל , אבל רואים זאת כפועל יוצא של מדיניות , ולא כעניין של מהות . אלא שתהליך ההרחקה והנישול – גם אם מתוך שימור של אפשרות הקיום והתפתחות מסוימת – מובנים לתוך המשטר של המדינה ונגזרים מתוך ראייתה העצמית כ"מדינתו של העם היהודי . " הדבר בא לידי ביטוי במערכת הכפולה של המשטר בישראל : מוסדות המדינה , מכאן , ומוסדות "העם היהודי , " הסוכנות היהודית וההסתדרות הציונית , מכאן . בעוד מוסדות המדינה כפופים לכאורה לעקרונות השוויון בין האזרחים ( אף שבפועל המצב שונה לחלוטין , ( הרי מוסדות העם היהודי שנועדים במפורש לדאוג רק לאינטרסים של היהודים זוכים למעמד משפטי מיוחד , המבטיח את פעולתם למען יהודים בלבד . היחסים בין המדינה לבין הקרן הקיימת לישראל הם הדוגמה המובהקת למבנה מסוג זה . עצם מציאות זו מבטלת את ההתייחסות אל המדינה כ"דמוקרטיה" ומנציחה אי שוויון מבני . במסגרת זו ערבי לא יכול אפילו לרכוש אדמה שבעבר השתייכה למשפחתו והופקעה לצורכי מדיניות הייהוד . למבנה זה יש השלכות בכל תחומי הקיום המגדירים אזרחות במדינה דמוקרטית–ליברלית . אבל גם בתחום המוגבל שנותר לאזרחות במסגרת זו נתונים הערבים למערכת שיטתית המנשלת אותם מזכויותיהם ומונעת כל אפשרות לשוויון ממשי . מלבד נישולם של הערבים מרוב אדמותיהם , נישול הנמשך גם היום , ממשיכה הגדרת המדינה ומטרותיה ליצור אפליה שיטתית נגד ערבים בכל תחומי החיים : חינוך , בינוי , תעסוקה ועוד . כפרים ערביים רבים נותרו "בלתי מוכרים" והם חסרי שירותים מינימליים שאותם מספקת כל מדינה מודרנית . חלק מהם בקרבת מקום לכפרם המקורי , המיושב ביהודים ( כמו הכפר עין חוד , שתושביו משקיפים על כפרם שהפך לכפר אמנים . ( מאז הקמתה של המדינה לא נבנה אף לא ישוב ערבי אחד , למעט יישובים לבדווים בנגב , שמטרת הקמתם המפורשת היתה להרחיק את הבדווים מאדמותיהם אל גטאות שאין בהם שירותים בסיסיים ; המדינה ממשיכה במדיניות של הריסת בתים , בלי שתאפשר פיתוח חוקי ; מערכת החינוך נתונה עדיין תחת פיקוח של כוחות הביטחון , ומונעת כל אפשרות לביטוי של הזהות הלאומית הערבית והפלסטינית . סיור קצר בין יישובי הבדווים בנגב אמור לעורר שאלות על עצם הגדרתה של המדינה מדינה דמוקרטית . לא רק שהמצב הזה אינו משתנה לטובה , אלא שבשנים האחרונות אף מחריפה מדיניות זו , כאשר למדיניות ההפקעה והנישול מתלווה חקיקה גזענית כמו זו אשר מונעת זכות אזרחות מבני זוג פלסטיניים של אזרחים ישראליים . אי אפשר להציג היבטים אלה כפועל יוצא של מדיניות , בפרט כאשר אין מאבק ממשי נגד מדיניות זו . בלאו הכי , מעצם הטענה של מגיני הגדרתה של ישראל מדינה לאומית ודמוקרטית , שלפיה מדובר ב"אפליה רבת שנים שיש לשנותה , " עולה שהדיבור על מדינה יהודית ודמוקרטית אינו מתייחס אל המדינה הריאלית , אלא אל חזון של מדינה כזו , וזה עניין שונה לחלוטין . לכן יהיה פשטני לסכם את מעמד הפלסטינים אזרחי ישראל כמיעוט לאומי המופלה לרעה , בדומה למצב במקומות אחרים . זו איננה אפליה , אלא מסגרת שבלעדיה לא ניתן לדון בישראל ובישראליות . ומבחינה זו גם אין הבדל בין ימין לשמאל . זאת אפילו אם אין מעלים לדיון את זכויותיהם של הפליטים שעל אדמותיהם קמה המדינה , שאלה שפתרונה סבוך . השיח הדמוגרפי המלווה את המדינה אין דבר הממחיש את גבולות הדמוקרטיה כמו השיח הדמוגרפי המלווה את המדינה ואת הגדרתה . הדיון הדמוגרפי , הגזעני במהותו , הוא נדבך מרכזי בעיצוב השיח הפוליטי הישראלי , והוא ממחיש את גבולות האזרחות של הערבים . השיח הדמוגרפי מועלה דווקא בידי התומכים בהקמת מדינה פלסטינית לצד ישראל , צעד שהוא מוצדק לשם אבטחת הרוב היהודי היציב של המדינה . כך עצם הדיון על הנוסחה "מדינה יהודית ודמוקרטית" לא רק שהוא שולל מהערבים את השותפות המינימלית הנדרשת למציאות דמוקרטית – הוא אף מגדיר אותם מראש אויב ואיום , ובסופו של דבר מחזק את תומכי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help