sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:508

ודאי שאין שום סתירה מהותית בין "יהדות" לבין " דמוקרטיה , " ועקרונות יהודיים אף יכולים לתרום למחשבה הדמוקרטית בכללותה . ראוי גם להדגיש את הנושאים החשובים שמעלים מי שמצדדים בנוסחה "מדינה יהודית ודמוקרטית" כשאיפה וכאפשרות . הם מבטאים את השאיפה להבטיח את זכות ההגדרה העצמית של היהודים מכאן , ואת הדמוקרטיה מכאן . אלה הם עקרונות יסוד , שאפשר להזדהות עמם ובוודאי אי אפשר להתעלם מהם . אבל דווקא מי שמחויב לעקרונות האלה נדרש לעמוד על הסתירה הבסיסית שגלומה בעצם הגדרת המדינה "מדינתו של העם היהודי . " הנוסחה "יהודית ודמוקרטית , " גם אם הכוונות שמאחוריה חיוביות , מסייעת לטשטש מתח זה , והדיון המסתמך על חוקות במדינות שונות בעולם כדי להצדיק יסודות של המציאות הישראלית רק מונע את הדיון בהגדרות היסוד ובהשלכותיהן הפרקטיות . הביקורת היא חיונית לצורך כל דיון השואף לשלב קיום יהודי , ואף ס / ב B ני / ת יהודית , בתוך מסגרת דמוקרטית ושוויונית . זוהי הסיבה שבגללה ההגנה על עמדה זו נושאת אופי אפולוגטי , ושהדיון שבא להגן על הנוסחה רחב פי כמה מהדיון הביקורתי המופנה כלפיה . יש בכך כדי להעיד שגם בעיני מגיני הנוסחה " יהודית ודמוקרטית" הדבר איננו מובן מאליו . הגדרה חסרת תוכן אם הכיבוש נמשך ראשית , ראוי לעמוד על כך כי הנחת היסוד של המצדיקים את הצגתה של ישראל כמדינה דמוקרטית היא שהכיבוש של השטחים שנכבשו בשנת 1967 עתיד להסתיים וכי לצד מדינת ישראל , בערך בגבולות "הקו הירוק , " עתידה לקום מדינה פלסטינית . ברור שההגדרה של ישראל מדינה דמוקרטית נשארת חסרת תוכן ממשי כל עוד ישראל ממשיכה לקיים שלטון כיבוש על מיליוני בני אדם חסרי אזרחות וריבונות , תוך כדי שלילת זכויותיהם האזרחיות והלאומיות ומדיניות של נישול , התנחלות והריסת בתים – גם בימים של שקט וגם בימים של מאבק אלים נגד הכיבוש . הנחת היסוד הסמויה של הדיון המנסה להצדיק את השילוב של המושגים "יהודית" ו"דמוקרטית" מתייחסת לישראל בגבולות , ' 67 כאילו הכיבוש וההתנחלות אינם קיימים . עצם ההפרדה בין שני הנושאים יוצרת כך את האשליה שהכיבוש הוא מצב זמני שהסתיים . במצב של כיבוש מתמשך ומעמיק מסייעת הפרדה זו לטשטש היבטים מרכזיים של המציאות הישראלית ברוב שנותיה של המדינה . הדיון אינו עוסק בישראל כפי שהיא ב38– השנים האחרונות , אלא בדימוי של מדינה שהתקיימה במשך 19 שנים , שברובן היו האזרחים הערביים נתונים לממשל צבאי . לכן הדרך היחידה לדבר על "יהודית" ו"דמוקרטית , " כמושגים המשלימים זה את זה , היא במסגרת של חשיבה דולאומית , דהיינו , זו המעמידה חזון של שוויון אבל מתוך הכרה בהבדלים הלאומיים ובזכויות הלאומיות . יש להבהיר ש"חשיבה דו–לאומית" במובנה כאן אינה מובילה בהכרח לקראת מדינה דו–לאומית משותפת , אלא מסמנת את המסגרת ואת העקרונות החיוניים לכל פתרון פוליטי , ולכל דיון השואף לשלב את המושגים יהודי ודמוקרטי . לפיכך היא רלוונטית גם לצורך הדיון על מדינת ישראל בגבולות . ' 67 יש הבדלים חשובים בין שאלת הכיבוש וזכויות הפלסטינים בשטחים , ובין שאלת הגדרתה של מדינת ישראל , וזכויות המיעוט הפלסטיני בתוכה . אבל בסופו של דבר אלה הם שני היבטים של שאלה אחת : שאלת זכויות היהודים ושאלת זכויות הערבים בארץ . בראייה כוללת אי אפשר להפריד את שני ההיבטים הללו , ויש לדון בהם יחד . דו–לאומיות היא המסגרת המכוונת לקראת שילוב בין דמוקרטיה ובין הכרה בזהויות הלאומיות הנפרדות ובזכותן ההדדית להגדרה עצמית . זה לא בא לבטל את עצם הדיון על אופייה של מדינת ישראל , אלא לשים אותו בתוך ההקשר הנדרש . הגדרתה של המדינה "מדינתו של העם היהודי" מעוררת בעיות גם אם מניחים שהכיבוש יסתיים , הפלסטינים יזכו לריבונות מלאה על כל השטחים הנתונים תחת כיבוש או שסופחו בשנת 1967 וההתנחלויות יפורקו . הגדרה זו עצמה ממחישה שאי אפשר להסתכל על מדינת ישראל כעל מדינת לאום במובן המקובל . ההגדרה "מדינתו של העם היהודי" מכילה בתוכה יהודים שהם אזרחים של מדינות אחרות ושייכים לתרבויות לאומיות שונות , בתוך שהיא מרחיקה מתוכה את אזרחיה הערביים , בני הארץ . מדינה המוגדרת כך אינה מדינת לאום ואינה מדינה דמוקרטית . הגדרת המדינה אינה מכירה בלאום ישראלי , כקולקטיב בעל תודעה משותפת , זיכרון משותף , קונפליקטים משותפים , אלא בלאום יהודי מופשט . בעודה שוללת את השייכות מבני הארץ שיש להם זיקה אל תרבותה , היא כוללת בתוכה אנשים שזיקתם למדינה היא בגדר של רעיון , אבל ללא זיקה להוויה הישראלית , על היבטיה השונים . ליסודות המגדירים כך את מושג ה"לאומיות , " המדינה היא משימה מתמדת של הגירה והתיישבות , משימה של ייהוד מתמשך . כך , על פי תפיסתה , נותרת המדינה מכשיר של הלאמה מתמדת : הלאמה של הארץ והלאמה של היהודים . בו בזמן ממחישים היבטים אלה גם את הממד התיאולוגימשיחי העומד בבסיס הגדרת המדינה , הרואה בעצמה ביטוי של גאולה ואת המימוש האולטימטיבי של כיסופי הדורות . מה שמוגדר חילון איננו יצירת זהות נפרדת מהדת , אלא ראיית המיתוס המשיחי כמיתוס לאומי . בהקשר הזה , גם הדיון על

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help