sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:505

את האידיאל הדמוקרטי צריך לממש ולקדם בתנאי המציאות , ומתוך התאמה להקשר ההיסטורי שבו מתנהלים החיים : להיות ביקורתיים כלפי הקיים , ולעודד תהליכים ראויים שהבשילו , או שנוצרה להם שעת כושר ; אבל להיזהר ממהלכים מופשטים גרידא , המיישמים מהפכות שהמציאות לא בשלה להן , ועלולים לגרום סבל והרס בלי להשיג תוצאה בת קיימא . ג . מדינה יהודית ודמוקרטית יש טוענים שמדינה דמוקרטית אינה יכולה להגדיר את עצמה הגדרה הנוגעת לעם מסוים , ודורשים במקומה "מדינת אזרחים" ללא גוון לאומי . זהו , למעשה , טיעון מוכלל נגד מדינת הלאום ככזו , שאינו ייחודי לישראל ; ויש בו מידה רבה של הפשטה בלתי היסטורית . " מדינת אזרחים" אינה קיימת כמעט בשום מקום . אפילו ארצות הברית , הקרובה לכך , נעשתה מדינת לאום ( או אימפריית לאום ) המבוססת על ליבה היסטורית–תרבותית ; והרפובליקה הצרפתית , שנוהגים להביאה כדגם של לאום אזרחי , בנתה למעשה לאומיות היסטורית ( ואף שוצפת ומיליטריסטית ) על קרקע של מסורת צרפתית–ייחודית , כצירוף של נתוני יסוד מלפני המהפכה עם ערכים צרפתיים–רפובליקניים שנבעו ממנה . וקרוב יותר לישראל : שום מדינה ערבית באזורנו אינה " מדינת אזרחים" חסרת צבע אתני ודתי . כולן – כולל המדינה הפלסטינית שבדרך – מצהירות בחוקתן שהן חלק של האומה הערבית ; ורובן אף מגדירות את האיסלאם דת המדינה . לכן , גם אם מדינת אזרחים היא רצויה , או אפשרית – וזה לא מובן מאליו – אבסורד הוא לדרוש שישראל תגשים דגם זה בעוד רובו המכריע של העולם , וכל האזור העוין שמסביבה , אינם כאלה . בנסיבות ההיסטוריות הקיימות , זו נוסחה לפירוק המדינה . עם זאת מדינה דמוקרטית , גם כשיש לה אפיון אתנילאומי , אמורה להיות "של כל אזרחיה" במובן הבסיסי של שותפותם בקביעת החוקים ובזכויות היסוד האזרחיות . ודאי , כל מדינת לאום עלולה להידרדר לשנאת זרים אלימה , או לקיפוח מכוון של מיעוטים . אבל טעות לחשוב שדמוקרטיה ומדינת לאום מבטלות זו את זו מעצם מהותן . את זה מכחישים תהליכים בעבר ובהווה . מבט היסטורי לעבר מגלה שמדינת הלאום המודרנית צמחה באירופה לא בניגוד לעיקרון הדמוקרטי אלא כהשלמתו , ובמידה רבה היא נבעה מתוכו , כאשר עמים אתניים קטנים וגדולים ששועבדו בידי אחרים – או בידי האריסטוקרטיות שלהם – דרשו והשיגו ריבונות ושלטון עצמי כמימוש זכותם להגדרה עצמית . יתרה מזו , הדמוקרטיה לגווניה התקדמה ופיתחה את דפוסיה במציאות ההיסטורית של מדינות לאום . אמנם יש מדינות לאום שהידרדרו בתקופה מסוימת למשטר אנטי–ליברלי ורודני , ששעבד את היחיד לאומה ודיכא מיעוטים לאומיים . אך תהליך זה נסוג במחצית השנייה של המאה ה , 20– כאשר מערב אירופה נבנתה כמקבץ של מדינות לאום ליברליות , שהדמוקרטיה שלהן , למרות היותה לא–שלמה ומנוכרת בחלקה , מעניקה לאזרחיהן חופש וזכויות כמעט ללא תקדים . הציונות כתנועה פוליטית צמחה בתוך ההקשר ההיסטורי של הלאומיות האתנית , ובו הקימה את מדינת ישראל כמדינת לאום של יהודים . מבחינה מיוחדת זו אינה נבדלת מיוון , נורווגיה , צ'כיה , סלובקיה , פולין – וגם מגרמניה , איטליה ואף צרפת . ( גם החלטת האו"ם מ1947– שקראה להקים את המדינה ונתנה לה לגיטימציה בינלאומית מדברת על הקמת "מדינה יהודית " בפלשתינה ( . האם בא הזמן שמדינת הלאום תתבטל ? האם ניתן לסמוך על הרצון הטוב הפוליטי–הכללי שיבנה מעתה משטרים יציבים ללא צבע לאומי וללא שפיכות דמים אתנית ודתית ? כמטרה אידיאלית , אולי הדבר מסמן 8 דמה חברתית–מוסרית . אבל רצון פוליטי חייב לפעול בתנאי המציאות ההיסטורית . עליו להיזהר מהונאה עצמית , ולהימנע מקפיצות דרך פרועות , העלולות להביא לאסון כל עוד המציאות לא הבשילה באופן המבטיח סיכוי לכוונותיו . מבט להווה מגלה : יצרי זהות לאומיים ודתיים מוסיפים לגרום היום למרבית המלחמות , רצח עם , שפך הדם והזעזועים בעולם – מבוסניה וקוסובו לרואנדה ולסודאן , משאר אפריקה למזרח התיכון , להודו ולמזרח אסיה , ולזירת הטרור הבינלאומי . בינתיים לבנון , קפריסין , עיראק ומה שהיתה יוגוסלביה מפורקות למעשה בין עממים יריבים . האנטישמיות בעולם גדלה בקפיצת מדרגה . הטאבו שנוצר נגד האנטישמיות לאחר השואה מתערער . בחלקה היא לובשת דמות חדשה , לכאורה חסודה ופרוגרסיבית . מן הצד האחר , שנאת יהודים ארסית במיוחד מתפשטת בעולם המוסלמי . האנטישמיות הזו לצורותיה מכוונת נגד " היהודים" בכלל , במובן האקזיסטנציאלי הרחב של העם היהודי . ישראל מגרה חלק מן האנטישמיות אך גם מציגה לה תשובה בעלת משמעות חשובה . הביטוי המחודש של שאיפות לאומיות במרכז אירופה ומזרחה הוליד הרבה מדינות לאום אתניות חדשות ( צ'כיה , הונגריה , ליטא ועוד ) שרובן מצליחות , במידה זו או אחרת , להתגבר על היצר הלאומני הצר ולעבור תהליך של

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help