sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:503

. 2 ירמיהו יובל : המושג "מדינה יהודית ודמוקרטית" אינו מוצלח בעיני . אך כיוון שהמונח התקבל בציבור ובתחיקה , עלינו לבדוק לפי אילו תפיסות יסוד ראוי לפרש אותו . ייאמר מיד כי זה מושג הכולל בתוכו מתח , שממנו עשויות לצמוח סתירות פרטיות . אבל מתח זה הוא חלק מן החיים הפוליטיים המורכבים , וכפוף לזרימתם ההיסטורית . מתח דומה מציין את עקרון המדינה הליברלית , המדינה הרב–לאומית , המדינה האזרחית החילונית , ואת עקרון זכויות האדם עצמו . גם צירופים חברתיים אידיאליים , כמו "חירות ושוויון , " " סוציאל–דמוקרטיה" וחברה "רב–תרבותית וחופשית , " כוללים פוטנציאל של ניגודים פנימיים ואפשרות של יישום פגום , לא מספיק , או מכשיל–עצמו , שהתפתחות היסטורית נוספת עשויה לתקן ולשפר ( או לא , ( אך לא לבטל . הרציונליזם הלוגי המופשט , הבינארי , שאין בו רגישות לדיאלקטיקה של החיים , אחראי לפרדוקס החוזר ונשנה בהיסטוריה , זה של שאיפה לטוהר מופשט המתהפכת בעריצות ובעול ומחוללת סבל גדול יותר מכל מה שקדם לו . מצד אחר , ההכרה בקיומו של מתח לא צריכה בשום פנים לגרור קבלה שמרנית של המצב הקיים . אדרבה : מתחייבים ממנה רפורמה תמידית , ומאבק לצמצם את המתח , לרסן את הפוטנציאל השלילי הטמון בו , ולבקר את יישום הערכים שנפגמו או נשארו מאחור . הנחות אלה מנחות את דיוני בצירוף "מדינה יהודית ודמוקרטית , " ותחילה לכל מרכיב בנפרד . א . מדינה יהודית יש הבדל יסודי בין ראיית המדינה כמדינה יהודית לפי דתה ובין ראייתה כמדינתו של העם היהודי . בקירוב , ההבדל הוא בין מדינה דתית למדינת לאום חילונית . בשני הפירושים יש מתח הנוגע לדמוקרטיה , אך הוא שונה מאוד באופיו ובעוצמתו . הפירוש הראשון עומד בניגוד מוציא לדמוקרטיה – סותר אותה ללא תקנה – מכיוון שצפונים בו המושגים של "מדינת דת" ושל "דת מדינה . " להגדיר מדינה , ככזו , הגדרה דתית , פירושו של דבר לעשות את הדת , על מקורה הטרנסצנדנטי , החוץעולמי , לגורם המכונן את עצם הישות המדינית , ולסמכות המצדיקה את שלטונה ומזינה את הנורמות שלה . יתר על כן , פירוש הדבר לתת מעמד זה לדת מסוימת אחת ולא אחרת . זהו רעיון תיאוקרטי ביסודו , המסלק את האפשרות לא רק של דמוקרטיה , אלא של כל תרבות פוליטית חופשית ורציונלית . אירופה והמערב השתחררו ממנו בהדרגה מאז המאה ה . 17– בעקבות זאת גם מדינת ישראל הוקמה כמדינת חוק ארצית ואזרחית , המבוססת על הרצון והצורך האנושיים כפי שהם מעוגנים במציאות היסטורית מסוימת ( במקרה זה : על תחושת הצורך של בני העם היהודי בריבונות פוליטית , בתנאים שיצרה המודרניות ) – ולא על התגלות הרצון האלוהי בהר סיני , או על דת פולחנית וממסד אוליגרכי של רבנים , המחזיק במונופול על רצון האל ועל פירושיו . פירוש דתי למושג "יהודי , " הכלול ביהודיות המדינה ( אני משתמש במילה "יהודיות" בגלל הוראתה הרחבה ומפני שהמילה "יהדות" נתפסה בימינו בידי הממסד הדתי , ( יבטל הן את הדמוקרטיה , והן את יסודות המדינה כפי שכבר התכוננה . אמנם הקמתה של ישראל כמדינה חילונית מודרנית עדיין לא נסתיימה . ואולם העיקרון שישראל היא מדינת חוק אזרחית , שסמכותה נובעת ממקורות אנושיים וחילוניים ולא ממקור אלוהי או משיחי , גולם במעשה הייסוד של המדינה ובתהליך שהוביל אליו , ומומש ביסודות המשפט והשלטון שלה . לכן עליו לשמש עיקרון הרמנויטי מדריך וקובע בכל פרשנות נוספת שלהם . יהודיות כעם וכלאום : הפירוש ליהודיות המדינה הנראה לי הוא היותה מדינה שהעם היהודי ( או חלק ממנו ) הקים לעצמו כדי לממש בה עצמאות פוליטית והתפתחות תרבותית . מושג העם היהודי רחב ממושג הדת ; הוא אינו תלוי באמונה דתית , בקיום מצוות או בקבלה של ערכים מסוימים , אלא בשייכות לקבוצה אתנית והיסטורית , שחבריה רואים בעצמם יהודים , וגם אנשים מחוץ לה ( ידידים , אדישים ושונאים , כולל האנטישמיים ) רואים בהם יהודים . בעם היהודי , כמקבץ כל היהודים , ניתן להבחין בין מי שהוא יהודי באופן עובדתי או אקזיסטנציאלי למי שגם רואה בעצמו שייך / שייכת ללאום היהודי . ההגדרה האקזיסטנציאלית , הרחבה יותר , תלויה ( א ) במוצא האתני ; ( ב ) בסביבה המקיפה ומסמנת את היהודי מבחוץ ; ( ג ) במצב תודעתו של היהודי עצמו , עד כמה הוא מודע ליהודיותו ומבטא אכפתיות כלפיה . ( בכך כלולה גם התייחסות שלילית , כולל שנאה עצמית ( . כלומר , דרושה עובדתיות ודרושה מודעות עצמית , אבל לא דרוש בהכרח רצון להיות יהודי . המעבר מכאן לאפיון הצר יותר של לאום יהודי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help