sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:502

להתעוררות בספרות המשפטית . בולט בספרות זו הוויכוח בין השופטים אהרן ברק ומנחם אלון , המציעים פירושים משלהם לשניות שבין יהודיות לבין דמוקרטיות . לטעמי , יש להרחיק את העניין מבית המשפט – הן לטובת העניין וטיב ההכרעה שתתקבל , והן לטובת בית המשפט ושמירת מעמדו . אמנם , כאשר הדבר נוגע לזכויות יסוד ברורות – על בית המשפט להכריע בו . אבל , ברוב הגדול של המקרים , ההכרעה לא תהיה בשל איזון מסוים בין יהודיות לבין דמוקרטיות , אלא לגופו של ההסדר הנבחן . כך , למשל , השופט אלון פסק כי בנושא של המתת חסד אקטיבית , בהעדר הסדר חוקי ברור , יש להעדיף את הפתרון היהודי האוסר אותה , על פני אותם הסדרים משפטיים מערביים המתירים אותה בתנאים מסוימים . לדעתו , פסיקה כזו היא הדגמה של איזון נכון בין יהודיות לבין דמוקרטיות . אינני מסכימה להנמקה זו . המדינות המכירות בהמתת חסד אקטיבית בתנאים מסוימים אינן עושות זאת מכיוון שהדבר מתחייב מן הדמוקרטיה . הדמוקרטיה אינה מחייבת פתרון זה או אחר בסוגיה זו . היא רק דורשת כי יכובדו כללי קבלת ההחלטות הדמוקרטיים , באילוצי זכויות האדם . מכיוון ששיח הזכויות אינו חותך את הסוגיה לכאן או לכאן , יש לרוב במדינה סמכות לקבוע את ההסדר המתאים לה . בישראל עדיין לא נעשה שימוש , בעת ההחלטה ההיא , בכוח החקיקה . במצב כזה בחירתו של השופט אלון בהסדר של המשפט העברי אכן קבילה . אך המשפט העברי אינו מחייב מכוח עצמו , והפעלתו כאן אינה נדרשת בשל ה " יהודיות " של המדינה . המשפט העברי הוא הסדר אפשרי אחד מני רבים , והזיקה התרבותית היהודית מחזקת את ההחלטה להחיל אותו . אך אילו היה ההסדר של המשפט העברי בסוגיה שאינה מוסדרת בחוק האזרחי הסדר פסול ומקומם – אסור היה לשופט לאמץ אותו , בוודאי לא בשם ה " יהודיות " של המדינה על פי חוקי היסוד . האיזונים בין יהודיות ובין דמוקרטיות הם מן הסוגיות האידיאולוגיות העמוקות ביותר של החברה בישראל . רק טבעי הוא כי שאלות כאלה תהיינה שנויות במחלוקת עמוקה בין יהודים ובין לא יהודים , בין דתיים ובין חילונים , בין אורתודוקסים ובין לא אורתודוקסים . אלו הן סוגיות שלא ניתן בכלל להחליט בהן אחת ולתמיד . רובן קשורות לעניינים חברתיים , מדיניים , תרבותיים ודתיים מורכבים . אלה הם עניינים שבהם המשפט בכלל , ובתי המשפט בפרט , צריכים לנקוט משנה זהירות ולהתרחק מהכרעה בהם . בדרך כלל צריך להימנע בהם מהחלטות נוקבות . ואולם , אם יש מקום להכרעה , ראוי כי זו תיעשה בבית המחוקקים , אחרי דיון ציבורי רחב ומעמיק , ומתוך התחשבות בנקודות הראות והמוצא של כל הקבוצות החשובות בציבוריות הישראלית . אלו הן שאלות שהכרעה בהן צריכה להימצא בדרך של פשרה ושל הבנות , מתוך משא ומתן מתמשך , ולא בדרך של הכרעות ברורות על בסיס עקרוני , המכתירות "זוכה" ו"מפסיד , " מי שמחויב לזכויות אדם ומי שמחויב להן פחות . על רקע הדברים האלה יש לי רגשות מעורבים בנוגע להחלטה לכלול את התיאור של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית בחוקי היסוד . אני שמחה על פרץ העניין שהכללת התיאור גרמה , ועל הדיון הציבורי החשוב שהחל בעקבותיה . אני מאמינה כי דיון כזה הוא אכן חיוני , כדי שישראל תוכל לבחון בדרך מפוכחת וטובה את הדילמות שהשניות הזאת מציבה בפניה . אני מצטערת על כי נוצרה גם נטייה של בתי המשפט לעשות שימוש בביטויים האלה כאילו הם לבדם יכולים להביא לפרשנות משפטית ספציפית , המוצגת כנדרשת על פי חוקי היסוד , ואשר בתי המשפט מוסמכים לאוכפה . השאלה חוזרת עתה , כאשר על סדר היום של ישראל עומדות כמה הצעות להשלים את המהלך החוקתי ולחוקק בישראל חוקה של ממש , מסמך שלם וחגיגי , שיקבע מסגרת משותפת לחברה הישראלית . אולי עם קום המדינה ניתן היה לחוקק חוקה "רזה" שהצהרות אידיאולוגיות כאלה לא תיכללנה בה . כיום , אחרי חוקי היסוד , מהלך כזה הוא בלתי אפשרי . אם תהיה חוקה בישראל – היא ודאי תכלול ניסוחים שישקפו את השניות בין המשמעויות השונות של אופייה היהודי של המדינה ובין היותה דמוקרטית ומחויבת להגנת זכויות האדם של כל תושביה . מי שחושש מהעברת הדיון החיוני הזה , שצריך להתקדם באטיות ובתבונה , להכרעות שיפוטיות על בסיס שיח זכויות – צריך למצוא פתרון חוקתי יצירתי . צריך , מצד אחד , לאפשר הכרזה חגיגית על המסגרת של יחסי הגומלין בין יהודיותה של המדינה ובין הדמוקרטיות שלה , כך ששני המאפיינים האלה של המדינה יעוגנו יחדיו בחוקה , ולא יהיה חשש מתמיד כי אחד מהם ימוזער לטובת האחר . מצד אחר , צריך למצוא דרך יעילה להבטיח שהכרעות ספציפיות בנוגע להסדרים המעוררים קושיות כאלה ייעשו במישור הציבוריהפוליטי , באופן דינמי , ולא יועמדו רק על שיח של זכויות המוכרע בבתי משפט . בסופו של דבר , יש לברך על המהלך של העלאת המודעות לעובדה שיש בישראל שניות של מאפיין יהודי ודמוקרטי . את הדיון הציבורי שהתעורר בעקבותיו אי אפשר להפסיק . האופי העמוק והמורכב של השניות הזו עשוי להבטיח כי כל המשתתפים בדיאלוג בשיח הציבורי , בכנסת ובבתי המשפט על דבר האיזון הראוי בישראל בין יהודיות ובין דמוקרטיות יבינו את תרומתם החשובה והייחודית לדיון החשוב הזה – וגם את גבולותיה .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help