sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:501

טוענים כי יש לתת משקל , בעצם , רק לאחד מן היסודות . כך , חלק מתומכי היהודיות מציעים לשלול את הזכות לבחור , ובעיקר את הזכות להיבחר , מלא–יהודים בישראל , או לפחות להגביל אותם בנושאים קריטיים . או לתת מעמד של בכורה לתפיסות דתיות–אורתודוקסיות של יהודיות . לעומתם , חלק מתומכי הדמוקרטיה מוכנים לרוקן מכל משמעות את ההשלכות של הרצון לשמור על האופי היהודי של המדינה . קולות אלה נשמעים הן מן המערכת הפוליטית והן מן המערכת המשפטית . מותר למדינת ישראל להעדיף ניטרליות של המדינה על פני מתן תשומת לב ייחודית לאינטרסים יהודיים , אך היא אינה חייבת לעשות זאת . כל עוד היא מגינה על זכויותיהם של לא יהודים , היא רשאית לקדם את האינטרסים הקולקטיביים הייחודיים של העם היהודי . אחרי הכול , זו אחת מן המטרות העיקריות של כינונה של מדינת לאום ושל ההכרה בזכותו של עם לממש בה את זכותו שלו להגדרה עצמית לאומית ותרבותית . לכן מה שנכון לעשות הוא לבחון בכל מקרה לגופו את ההסדר המוצע על כל מורכבותו , ולא להיתפס להכללות שאינן יכולות להכיל את המורכבות של כל מקרה . במקרים רבים ההגנה על הדמוקרטיה לבדה אכן תביא לשימור טבעי של אינטרסים יהודיים , שכן בהחלטות שמותר לרוב לקבל , סביר להניח כי יינתן משקל מיוחד לאינטרסים יהודיים . במקרים אחרים עמידה על זכויות אדם או על מאפייני יסוד של הדמוקרטיה תשלול דרישות המושמעות בשם היהודיות של המדינה . כך לא רק בנוגע לתביעות לשלול את זכותם של לא יהודים לבחור ולהיבחר , אלא גם בנוגע למונופולין הדתי על נישואים וגירושים . מונופולין זה אינו מוצדק בשל היהודיות של המדינה . ובמקרים אחרים הרצון לשמור על הייחוד היהודי של ישראל יכול להצדיק סטיות מפרשנות ניטרלית של עקרונות או זכויות . כך , למשל , לא קל להצדיק את חוק השבות , אבל ניתן להצדיק את העיקרון שלו ( להבדיל מפרטי ההסדרים ) בשל הרצון לאפשר לאנשים לחיות במדינת הלאום שלהם , ולאפשר לקבוצה לדאוג להמשך התנאים שיאפשרו לה לממש הגדרה עצמית בארצה . כך גם בנוגע לשפת המדינה וחגיה . אלה לא יהיו ניטרליים , ותהיה בהם פגיעה , ממשית וסמלית , במיעוטים . ואולם פגיעה כזו היא מוצדקת ( כל עוד נשמרת חירותם של המיעוטים , בעיקר זו של המיעוט הערבי שזו גם מולדתו , לשמור על שפתם ועל תרבותם ולטפחן . ( כך או כך , לא נכון יהיה ( לא נכון מעשית , אך בעיקר גם לא ראוי נורמטיבית ) להטיל חובת ניטרליות על מציאות שיש בה יסוד לאומי ייחודי וקהילת מיעוט בעלת מאפיינים לאומיים . במציאות שלנו יחידים וקבוצות רוצים הן בהגנה על זכויותיהם האישיות והן ביכולת להשתייך לקבוצה לאומית–תרבותית . כל עוד אנו נמצאים בחזון שתי המדינות לשני עמים – צריך למצוא את הדרכים שבהן ניתן לקיים בישראל את ההגדרה העצמית היהודית בתוך כיבוד הזכויות של אחרים . במקביל צריך לפעול כדי שחזון שתי המדינות לשני עמים אכן יתממש . חשוב מזה , לא טוב להציג את הוויכוח כעניין של המתח בין חילונים לדתיים , כאילו הראשונים רוצים במדינה ניטרלית , שיש בה הפרדה בין דת למדינה , בעוד האחרים רוצים מדינה יהודית הלכתית . היהודיות של המדינה קשורה בעיקר ללאומיות היהודית , ולא רק לדת היהודית . חלק גדול מן החילונים היהודיים אינם רוצים לעשות הפרדה של הלאום מן המדינה . בדומה , חלק גדול אף יותר של הערבים בישראל אינם רוצים בהפרדת הדת והלאום מן המדינה ומן החיים הציבוריים . רוב גדול בשתי הקבוצות אינו רוצה במדינה אזרחית ניטרלית . הבחירה היא בין מדינת לאום יהודית ובין מדינה אזרחית ניטרלית . במדינת הלאום היהודית ימשיך להתקיים ויכוח נוקב על היחס שבין הדת היהודית ובין המדינה , ועל היחס שבין הדת היהודית ובין הלאום היהודי . לדעתי , המדינה היהודית חייבת להיות מכלילה לגמרי בוויכוח הזה , ולא לדחות אף אחת מן התפיסות הנוגעות ליהדות ויהודיות . מכך לא נובע כי הדמוקרטיות של ישראל מחייבת אותה להפריט את כל הייחוד היהודי שלה . על רקע זה ניתן להבין טוב יותר את הוויכוח שהתנהל בישראל שנים ארוכות בנושא החוקה . מיד עם קום המדינה החליטה הכנסת שלא לאמץ חוקה . בהחלטה זו היה שילוב של נימוקים פוליטיים ואידיאולוגיים . בין השאר , היה ברור כי חוקת המדינה תגדיר אותה מדינה יהודית . ואולם המחלוקת בין יהודים ובין יהודים לערבים על משמעות היהודיות של המדינה ועל מידת הצדקתה היתה ידועה . מסמכים חוקתיים אמנם אמונים על עמימויות , אבל גם ניסוח עמום יש בו משום נקיטת עמדה , בעוד הימנעות מניסוח משאירה את הסוגיה – מבחינת ההצהרות – פתוחה לחלוטין . ישראל לא התלבטה בניסוח מוסכם וחוקתי של היחסים בין יהודיות ובין זכויות האדם לכול , וניגשה למכלול הסוגיות הקשורות בכך מתוך עיון פרטני בסוגיות לגופן . הרקע ההיסטורי ותנאי הקיום וכן לחצים בינלאומיים יצרו איזון דינמי בין יהודיות לבין דמוקרטיות . הדינמיות הזו אפשרה תנודות והתפתחויות לאור תנאים משתנים ללא צורך להפוך כל אחת מהן למשבר חוקתי . ד . האיזון בין יהודיות ובין דמוקרטיות אינו צריך להיעשות בבתי המשפט לבסוף , ההכללה של הביטוי הזה בחוקי היסוד דווקא גרמה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help