sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:500

בין היות ישראל מדינה יהודית לבין היותה דמוקרטיה , שכן תיאוקרטיה יהודית , נאורה ככל שהיא יכולה להיות , אינה יכולה להיות דמוקרטית . היא מחייבת הבחנות בין יהודי לשאינו יהודי . והיא נותנת את הסמכות העליונה בידי אלוהים ובידי פרשניו ומשרתיו המוסמכים . ישראל היא "יהודית" במובן זה שהיא נתפסת בעיני רוב גדול של אזרחיה כמדינת הלאום של העם היהודי , המדינה שבה מממש העם היהודי את זכותו להגדרה עצמית . יש בעולם מדינות לאום רבות שהן דמוקרטיות , וישראל היא אחת מהן . ישראל אינה מדינת לאום אזרחית , אלא מדינת לאום אתנית–תרבותית . במובן הזה היא שונה ממדינות כגון צרפת או ארצות הברית , המעניקות אזרחות , עקרונית , בלי הבדל לאומיות או תרבות . אבל יש לזכור כי רוב מדינות הלאום בעולם דומות דווקא לישראל . ואף במדינות לאום אזרחיות כגון צרפת או ארה"ב יש יסודות תרבותיים מטמיעים שהם חלק מן הזהות התרבותית המיוחדת של הארצות האלה . הצרפתיות כוללת , למשל , את השפה הצרפתית והתרבות הצרפתית . צרפת אינה ניטרלית מבחינה זו . וכיום אנחנו רואים כי יש מתח מעניין בין "צרפתיות" ובין גילויים מסוימים של דת האיסלאם במקומות ציבוריים ( כגון חבישת רעלה . ( נטען כי ישראל כמדינת לאום אתנית אינה יכולה להעניק שוויון מלא , גם בזכויות קיבוציות , לאזרחיה הלא יהודיים , בעיקר הערביים . טענה זו נכונה , אך אין בה כדי לשלול את האפשרות כי ישראל תהיה הן דמוקרטית והן יהודית . אני מקבלת כי גם דמוקרטיה חייבת לקבל עליה את זכויות האדם . ואולם ישראל יכולה להעניק למיעוט הערבי שלה זכויות פרט שלמות ואף הכרה מסוימת בזכויות קיבוציות ( כגון לשפה או לשמירת תרבות דתית ) ובכל זאת לשמור על זהותה היהודית הייחודית . אין אפוא מניעה מושגית שישראל תהיה גם יהודית וגם דמוקרטית . ניתן לטעון כי אף אם אני צודקת בעיקרון – בפועל , ובתנאי הארץ , ישראל אינה יכולה להיות גם יהודית וגם דמוקרטית . איני סבורה כי הדבר נכון . בפועל חוקי ישראל אינם מפלים בין יהודים ובין לא יהודים בזכויות האזרחיות והפוליטיות הרגילות , פרט להעדפה החיובית כלפי יהודים בהגירה לארץ . העדפה כזאת מוכרת במשפט הבינלאומי . אמנם , תרבותה של ישראל , לפחות באזורים יהודיים , היא יהודית–עברית . ואולם , שוב , דבר זה נובע מן העובדה שהיהודים הם רוב בארץ . בדרך כלל , התרבות ההגמונית במדינה היא תרבות הרוב . ישראל מאפשרת מידה ניכרת של הגנה על התרבות והדת ואורחות החיים של הציבור הלא יהודי החי בה . היהודיות של ישראל אמורה לתת ליהודים ולעם היהודי אפשרות אפקטיבית להגן על חייהם , רווחתם ותרבותם . היא צריכה ויכולה להיות מחויבת לזכויות אדם לכול ולריבוי ולגיוון של צורות חיים יהודיות . ב . מוצדק שישראל תהיה גם יהודית וגם דמוקרטית התוקפים ממשיכים וטוענים כי השניות הקיימת בישראל בין מאפיינים דמוקרטיים ובין יהודיות פוגעת באינטרסים ובזכויות של לא יהודים ( ואף של יהודים שאינם חפצים לחיות במדינה יהודית . ( לכן , אף אם ישראל יכולה להיות גם יהודית וגם דמוקרטית , השילוב הזה אינו מוצדק וצריך לשנותו . ישראל אכן צריכה לשאוף כי קיומה כמדינת הלאום של העם היהודי יהיה מוצדק – ואף ייראה מוצדק . בתנאים ההיסטוריים והפוליטיים באזורנו הדבר מחייב מתן מענה מספק למעמדם של הערבים בישראל ובאזור . לטענתי , המצב הקיים אכן אינו מושלם וראוי לשפרו . יחד עם זאת , השניות הקיימת בהחלט ניתנת להצדקה , כאשר משווים אותה לחלופות המעשיות הזמינות . מבחינה עקרונית , ניתן גם להצדיק בישראל ( או אף בין הים לנהר ) מדינה של "כל אזרחיה" או של שני לאומיה . אלא שהניסיון ההיסטורי מלמד כי שני העמים שהארץ הזאת היא מולדתם מתקשים לחיות בשלום ובכבוד זה לצד זה . לפיכך צריך כל אחד מהם לממש את זכותו להגדרה עצמית במדינה משלו , שבה יוכל הוא לשלוט על ההגירה ועל הביטחון . ישראל היא המדינה שנועדה להיות מדינתו של העם היהודי . היא צריכה להגן על הזכויות של כל אזרחיה , יהודים ולא יהודים כאחד . ואולם היא אינה צריכה להיות ניטרלית בנוגע לתפקידה הייחודי בקידום ובמימוש זכותו של העם היהודי להגדרה עצמית . כל עוד רוב גדול בישראל רוצה בהמשך קיומה של המדינה היהודית , וכל עוד היא מגינה על זכויות היסוד של הלא יהודים החיים בה – קיומה של ישראל כמדינת לאום יהודית מוצדק בהחלט . אין סיבה שלא להעניק ליהודים מה שניתן לכל אומה – זכות לעצמאות מדינית בארץ משלהם . אמנם , ההכרה בזכות זו עלולה להגביל את הזכות של פלסטינים לעצמאות מדינית בארצם רק לחלק מן הארץ – ואולם כיבוד זכותם של פלסטינים לעצמאות מדינית אינו מצדיק שלילה מוחלטת של זכות זו מיהודים . אין שום הצדקה להעניק לבעלי תפיסה מסוימת של יהדות – דתית אורתודוקסית או כנענית אזרחית – מונופולין על מגוון הצורות האפשריות של חיים יהודיים , שיבואו לידי ביטוי בצירוף של רוב יהודי בישראל וזכויות דמוקרטיות מלאות לכל תושבי הארץ . ג . ביחס בין היהודיות והדמוקרטיות שני היסודות חשובים רבים מוכנים לשלם מס שפתיים רטורי לשילוב של יהודיות ושל דמוקרטיה , אך בכל עניין מעשי העולה על הפרק , הם

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help