sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:499

מדינה יהודית ודמוקרטית – שישה מבטים ביישובים אחרים , דוגמת ירושלים , שהביא להקמת ועדות ממונות במקום המועצות הנבחרות , ולבחינת עצם המשך קיומן של המועצות הדתיות בכלל . גם בתחום הקבורה היו התפתחויות חשובות , הגם שבאטיות רבה , כאשר בעקבות מאבק משפטי נאלץ משרד הדתות לתת רישיון להקמת חברת קבורה לארגון "מנוחה נכונה , " המאגד את התנועות הלא–אורתודוקסיות וקבוצות חילוניות , אך התחמק מחובתו להקצות למטרה הזאת חלקות מתאימות בבתי העלמין . המפנה המעשי בתחום זה התחולל על רקע החרפת הבעיה עם גבור גלי העלייה מבריה"מ לשעבר . בעקבות החלטה מיוחדת בעניין זה בוועדת שרים שמינתה ממשלת רבין ( דצמבר , , ( 1995 הוקם בית העלמין הפלורליסטי הראשון בבאר–שבע , המנוהל על ידי "מנוחה נכונה . " בתי עלמין נוספים כאלה נמצאים בשלבים שונים של תכנון והקמה . ( ר' קבורה אזרחיתחלופית במדור זה ( . כל התהליכים האלה נמצאים בעיצומם , ונראה כי יימשכו יחד עם הניסיונות לגיבוש מפותח יותר של זהות יהודית חילונית . ניתן להעריך כי צפויים חיזוקו של הפלורליזם היהודי בישראל , מעורבות רבה יותר של הציבור היהודי בישראל בחיפוש חלופות שונות לחיים יהודיים בעידן המודרני , והגברת יישומן , הלכה למעשה , של הבטחות מגילת העצמאות לחופש דת ומצפון בישראל . . 1 רות גביזון : חוקי היסוד משנת 1992 העלו את הבולטות של תיאורה של ישראל מדינה "יהודית ודמוקרטית" לדרגה גבוהה ועודדו דיון ציבורי . בדרך הטבע , מכיוון שהביטוי הופיע בחוקים חדשים ושנויים במחלוקת , נעשה חלק ניכר מן הדיון הציבורי בידי משפטנים . אלא שהשניות בין האופי היהודי לאופי הדמוקרטי של מדינת ישראל ימיה כימי המדינה . ההתלבטות בנוגע לאופייה של המדינה היהודית החלה אף לפני הקמתה . השניות הזאת היא מרכיב מרכזי של מפעל התחייה הלאומית המדינית של העם היהודי בארצו . לא מן הנכון להעמיד אותה על ויכוחים משפטיים . את עמדתי בשאלת היחס שבין המרכיבים של "יהודיות" ו"דמוקרטיות" בתיאור המדינה מבחינה מושגית עקרונית ומדינית , ובשאלה איפה ראוי לקיים את הדיון הזה , ניתן לתאר באמצעות ארבע הטענות האלה : א . ישראל יכולה להיות גם יהודית וגם דמוקרטית . ב . מוצדק שישראל תהיה גם יהודית וגם דמוקרטית . ג . ביחס בין היהודיות לדמוקרטיות שני היסודות חשובים . ד . האיזון בין יהודיות ובין דמוקרטיות אינו צריך להיות מוכרע בבתי המשפט . ואפרט אותן . א . ישראל יכולה להיות גם יהודית וגם דמוקרטית יש הטוענים כי קיימת סתירה מהותית ועקרונית בין היהודיות ובין הדמוקרטיות של ישראל , וכי לכן עליה לבחור ביניהן . בין הטוענים לקיומה של סתירה הרי חלק מן הימין היהודי , בעיקר הדתי הקיצוני , סבור כי עליה להעדיף את היהודיות , בעוד רוב הערבים וחלק מן השמאל היהודי מעדיפים את הדמוקרטיות . אני דוחה טענה זו . כדי לדון בה דיון רציני , צריך לאפיין "דמוקרטיה" ו"יהודיות . " אני מאפיינת דמוקרטיה באופן "רזה , " כשיטת משטר שבה הלגיטימיות של המשטר נגזרת מהסכמת הציבור המתבטאת בבחירות סדירות . הסכמה זו יכולה לכלול חוקה נוקשה עם מגילת זכויות ועם עקרונות יסוד – אך אינה חייבת לעשות זאת . ישראל היא יהודית מפני שרוב גדול מאוד של אזרחיה רוצה שהיא תהיה כזאת . במובן זה , הדמוקרטיות של ישראל מחייבת את אופייה היהודי , ודווקא שלילת אופי זה היתה מנוגדת לדמוקרטיה . ה"יהודיות" של ישראל אינה כמו ה"מוסלמיות" של איראן . אין מדובר כאן במדינת הלכה , המתנהלת על פי המשפט העברי ובאמצעות פרשניו המוסמכים . אילו היתה כזאת , היתה אכן סתירה מהותית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help