sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:497

שני התחומים החשובים ביותר בשאלת מעמדם המשפטי של הזרמים בישראל הם סוגיית מיהו יהודי ונושאי נישואים וגירושים . בסוגיית מיהו יהודי – ולענייננו , הכרה בגיורים רפורמיים וקונסרבטיביים כמו באורתודוקסיים לצורך רישום אדם כיהודי במרשם האוכלוסין והקניית אזרחות ישראלית מכוח חוק השבות – התפתח המאבק בכמה שלבים . ב1970– נקבעה בחוקי השבות והמרשם הגדרת "יהודי : " מי שנולד לאם יהודייה או שהתגייר ואיננו בן דת אחרת . הדיון בכנסת שקדם לשינוי החקיקה מעלה כי כוונת הכנסת היתה בבירור להכיר לצרכים האלה גם בגיורים לא אורתודוקסיים הנערכים בחו"ל , ואמנם במשך שנים אחדות נרשמו גרים כאלה כיהודים . עליית ש"ס ושליטתה במשרד הפנים הובילה לניסיון למנוע המשך הכרה זו באמצעים אדמיניסטרטיביים , והיה צורך בכמה עתירות לבג"ץ כדי להכריח את משרד הפנים להכיר בגרים שהתגיירו בחו"ל בקהילות רפורמיות או קונסרבטיביות . עקב כך יזמו המפלגות הדתיות את מחיקת רישום הלאום של תושבי ישראל מתעודת הזהות , ובלבד שלא ייאלצו להשלים עם רישומם של גרים לא אורתודוקסיים כיהודים , אך רישום הדת והלאום נותר על כנו במרשם המרכזי . ניסיונות לשנות את החוק במגמה להפוך את פסקי הדין של בית המשפט העליון לא צלחו , בעיקר בגלל לחץ כבד של אנשי התנועות האלה בחו"ל , והדבר הוביל להקמת ועדה ציבורית בכירה , בראשות הפרופ' יעקב נאמן ובהשתתפות נציגים מכל הזרמים . אף שהוועדה לא הגיעה להמלצות שהוסכמו על דעת כל חבריה , הביאו דיוניה להקמת המכון המשותף ללימודי היהדות , אשר להנהלתו ועיצוב תוכנית הלימודים בו שותפים שלושת הזרמים הדתיים , ובוגריו מופנים לגיור בפני בתי הדין המיוחדים הפועלים מטעם הרבנות הראשית . היתה הנחה כי יוזמה זו תאפשר גיור המוני של עולי בריה"מ שאינם יהודים על פי ההלכה . תקווה זו לא התממשה בשלב הנוכחי , וקצב הגיור בבתי הדין המיוחדים מטעם הרבנות הראשית , אשר ציפו כי יפעלו באופן מקל ויאפשרו גיורם של עולים במספר גדול , עדיין אטי , וספק אם ישתנה בעתיד . בשנים האחרונות התרחב המאבק של הזרמים הלא–אורתודוקסיים להכרה בגיוריהם , ובג"ץ הורה שיש לרשום במרשם האוכלוסין כיהודים גם את מי שהתגייר בישראל בפני בתי הדין לגיור של היהדות המתקדמת או המסורתית . עדיין תלויה ועומדת בפני בג"ץ שאלת זכאותם של מי שהתגיירו בגיור לא אורתודוקסי בישראל לאזרחות מכוח חוק השבות , וכן נושאים משיקים לשאלה זו , כגון מדיניותה המפלה של הרשות למען הילד בבואה להשים ילדים בני אימוץ במשפחות יהודיות , ועמדתה שלפיה אין הגיור הרפורמי או הקונסרבטיבי מספיק לצורך הליך אזרחי זה . בעוסקו בסוגיה זו מצא עצמו בית המשפט מבהיר שאלות יסוד הנוגעות לאופייה ולזהותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית . כך קבע , למשל , נשיא בית המשפט העליון הפרופ' אהרן ברק , בדעת רוב השופטים בהרכב מורחב של 11 שופטים בבג"ץ : 5070 / 95 "לטענת המדינה 'מן הבחינה המשפטית , קיימת בישראל עדה אחת , וקהילה אחת , ובראש העדה , הקהילה היהודית של ישראל , בתחום הדתי , עומדת הרבנות הראשית . ' טיעון זה של המדינה אין בידי לקבל ... התפיסה הרחבה הינה , כי היהודים בישראל אינם נתפסים כעדה דתית אחת . תפיסתם של היהודים כ'עדה דתית' ... היא גישה מנדטורית–קולוניאלית . אין לה מקום במדינת ישראל ... ביהדות ישנם זרמים שונים הפועלים בישראל ומחוצה לה . כל זרם פועל על פי השקפותיו שלו . לכל יהודי ויהודי בישראל – כמו גם לכל אדם ואדם שאינו יהודי – חופש דת , מצפון והתארגנות . תפיסות היסוד שלנו מעניקות לכל פרט ופרט את החירות להחליט באשר להשתייכותו לזרם זה או אחר . " ... הוא מצטט בהסכמה את דבריו של הנשיא שמגר בפסק דין קודם בסוגיית מיהו יהודי : "חופש הדת והמצפון הוא מעקרונות היסוד של שיטתנו . חופש זה הוא מן הערכים המרכיבים את היסודות הנורמטיביים החולשים על שיטתנו מעת קום המדינה . חופש המרת הדת מוגן במסגרת חופש הדת והמצפון . " ... בתחום הנישואים והגירושים קובע החוק האזרחי ( חוק שיפוט בתי דין רבניים [ נישואין וגירושין , [ תשי"ג ( 1953 – כי הסמכות הבלעדית בתחום נישואים וגירושים של יהודים בישראל נתונה בידי בתי הדין האורתודוקסיים והדין החל על נישואים אלה הוא "דין תורה . " עקב כך אין רבנים רפורמיים וקונסרבטיביים יכולים לכהן בישראל כעורכי נישואים המוכרים בחוק , ועצם הזכות להקמת משפחה מוגבלת באופן ניכר ומונעת ממאות אלפי אזרחים ישראליים להינשא . בג"ץ דחה עתירה שנועדה להקנות לרבנים אלה את הסמכות לערוך נישואים ( בג"ץ , ( 47 / 82 וקבע כי כל עוד אפליה זו מעוגנת בחוק המפורש , אין בידי בית המשפט למונעה , וכי שינוי המדיניות נתון בידי הכנסת והממשלה . התמודדות בשאלת מעמד הזרמים אבן הדרך הראשונה בהתמודדות המשפטית עם שאלת מעמד הזרמים היתה פסיקת בג"ץ בעתירת הקהילה ליהדות מתקדמת בכפר–שמריהו נגד המועצה המקומית ( בג"ץ , ( 262 / 62 אשר סירבה להשכיר לקהילה אולם של המועצה לצורך קיום תפילות בחגים . בג"ץ דחה את טענות הרשות המקומית , שהצדיקה התנגדותה בכך שקיים בכפר בית כנסת שדי בו לספק את הצרכים הדתיים של תושבי הכפר , שהשכרת אולם המועצה ליהדות המתקדמת פוגעת ברגשותיהן של קבוצות ביישוב , שהמועצה המקומית שואפת לקיים אחדות בציבור והשכרת

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help