sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:494

מעמד היהדות המתקדמת והיהדות המסורתית בישראל אורי רגב התנועות הדתיות הלא–אורתודוקסיות העיקריות בישראל הן התנועה ליהדות מתקדמת והתנועה המסורתית . התנועה ליהדות מתקדמת בישראל היא תנועה אחות של " האיגוד העולמי ליהדות מתקדמת , " ארגון הגג המאגד את התנועות הרפורמיות , הליברליות הפרוגרסיביות והרקונסטרוקציוניסטיות ביהדות העולם . תנועות אלו פעילות בכ40– מדינות בעולם , והן הזרם הדתי היהודי הגדול ביותר בעולם מבחינת מספר היהודים המזדהים איתו . בדומה לכך התנועה המסורתית אף היא מאורגנת יחד עם התנועות המסורתיות והקונסרבטיביות האחיות בארגון מסורתי עולמי , הפועל ב32– מדינות . תנועות אלו זוכות להזדהותו של הרוב המכריע של יהדות ארצות הברית , וצמיחתן מוסברת בין השאר על רקע ערכיה הבסיסיים של החברה האמריקנית , המושתתת על פלורליזם דתי והגנה חוקתית על חופש הדת , אי התערבות המדינה בנושאי דת . העדר מסורת של השתייכות לבתי כנסת אורתודוקסיים , ושל ממסד אורתודוקסי בעל שליטה בחיי הדת של הקהילות היהודיות , הבטיחו מעמד שווה לכל זרמי היהדות ובחירה חופשית בין הזרמים האלה . שתי התנועות הישראליות בחרו להן עם היווסדן שמות שונים מן השם של התנועות האמריקניות המוכרות והגדולות , בין השאר כדי להדגיש את ייחודן הישראלי ואת עצמאותן הרעיונית והארגונית , הגם שהן מקיימות זיקה הדוקה לתנועות בחו"ל , ובייחוד בצפון אמריקה , התומכות בהן . מרחק רב עברו היהדות המתקדמת והתנועה המסורתית במהלך עשרות השנים מאז נעשו הניסיונות הראשונים להקים בתי כנסת רפורמיים וקונסרבטיביים בישראל . כיום פועלות בתנועה ליהדות מתקדמת בישראל כ25– קהילות . היא הקימה יישובים חלוציים וקהילתיים ( הקיבוצים יהל ולוטן בערבה ומצפה הר–חלוץ בגליל , ( היא פועלת בקרב נוער וצעירים ברחבי הארץ , מחזיקה מוסדות חינוך מן הגיל הרך ועד לבית הספר התיכון ועוסקת בפיתוח תוכניות לימוד ייחודיות ובהכשרת מורים וגננות . בית המדרש לרבנים , ההיברו יוניון קולג' – מכון למדעי היהדות , שהקים את שלוחתו בירושלים בשנת 1963 כדי לשרת בעיקר תלמידי מחקר מארצות הברית – פיתח תוכנית להכשרת תלמידים ישראליים לרבנות מתקדמת . המרכז לפלורליזם יהודי הוא הזרוע הציבורית והמשפטית של היהדות המתקדמת בישראל , והוא פועל לקידום שוויון ערך האדם , צדק חברתי וסובלנות דתית באמצעות פעילות אינטנסיבית בבתי המשפט , בכנסת ובתקשורת . בדומה לכך פועלת גם בתנועה המסורתית רשת של כ50– קהילות וחבורות , מושב שורשים וקיבוץ חנתון , ששניהם בגליל התחתון , תנועת נוער ( נוע"ם ) וגרעיני נח"ל , פעילות סטודנטים ופיתוח מנהיגות . התנועה המסורתית יזמה את הקמת רשת בתי הספר תל"י ( תג / = ר לימודי יהדות , ( כשלוחה של מכון שכטר , והיא שמה דגש רב בפעולה החינוכית ובקליטת עלייה . מכון שכטר , המסונף לסמינר התיאולוגי בניו יורק של התנועה הקונסרבטיבית , מקיים פעילות נרחבת בתחום הכשרת רבנים ומחנכים יהודיים , ומבצע תוכניות של לימודים מתקדמים בתחום מדעי היהדות . שתי התנועות משתפות פעולה בתחום הציבורי והמשפטי כנגד האפליה המשותפת מצד רשויות המדינה בנושאים של סמכויות רבניהן , תמיכות מדינה בפעולותיהן ועוד . הבדלים במידת המחויבות להלכה ההבדלים העיקריים בין שתי התנועות הלא–אורתודוקסיות נוגעים למידת מחויבותן להלכה . התנועה המסורתית רואה בעצמה תנועה הלכתית , ואילו התנועה ליהדות מתקדמת רואה בהלכה מקור מנחה ומורה דרך , ולא מקור סמכות מוחלט ומחייב , מתוך שימת דגש בערכי המוסר והצדק . מכאן נגזרת גישה שמרנית יותר של התנועה המסורתית לשינויים בנוסח דרמתי על תפיסתו של דור שלם של רבני הציונות הדתית , כך ששנים רבות התפיסה החרד"לית ( ברמות שונות של קנאות ) היתה אופיינית כמעט לכל רבני הציונות הדתית והאגף התורני שלה . רק בשני העשורים האחרונים , עם צמיחתם של בתי מדרש שונים שצברו כוח , נוצר בציונות הדתית גם אגף תורני שאינו מזוהה עם התפיסה החרד"לית , אלא מכיר בצורך לשלב את החיים המודרניים בתוך עולמה של הציונות הדתית . לקריאה נוספת : פרידמן , מנחם , החברה החרדית – מקורות , מגמות ותהליכים , מכון ירושלים לחקר ישראל , ירושלים , . 1991 שוורץ , דב , הציונות הדתית : תולדות ופרקי אידיאולוגיה , משרד הביטחון ( האוניברסיטה המשודרת . 2003 , ( שלג , יאיר , הדתיים החדשים : מבט עכשווי על החברה הדתית בישראל , כתר , ירושלים , . 2000

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help