sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:491

להשתתפותן של נשים בהליכי בחירות , הכריעה הציונות הדתית כדבר מובן מאליו בזכות השתתפותן . זה היה גם אחד היסודות שהבדילו בינה לציבור החרדי ומנעו , למשל , שיתוף פעולה פוליטי בין התנועות ( בפעם היחידה שהתקיים שיתוף פעולה כזה , בכנסת הראשונה , פרשו נשות "הפועל המזרחי" והקימו רשימה עצמאית , בשל אי–שיתופן של נשים ברשימה . ( נכונותם של אנשי הציונות הדתית להתעמת גם עם רבניהם שלהם בעניין קבלת המודרנה בולטת עד ימינו , כאשר רוב הפוסקים הנחשבים בציונות הדתית ממשיכים להתנגד לחברה מעורבת ( מסגרת משותפת לגברים ולנשים ) והציונות הדתית בוחרת להתעלם מכך ולהמשיך את החברה המעורבת בתנועות הנוער שלה ( בני–עקיבא , ואף תנועת "עזרא , " שזוהתה בשעתה עם פועלי אגודת ישראל , ( אם כי ברמת הקפדה גדולה מבעבר על כללי הצניעות ההלכתיים . לא רק התעלמות יש כאן , אלא גם נכונות לעימות חזיתי עם הרבנים , דבר החורג מהמקובל במסורת הדורות ( שגם בהם לא פעם התעלם הציבור מפסיקות הרבניים , אך לרוב לא תקף אותם חזיתית ) ובוודאי מהנורמות החרדיות של הדורות האחרונים . הזירה הציבורית והתקשורתית של הציונות הדתית מלאה , לעומת זאת , בהתרסות ועימותים עם תפיסת הרבנים בעניינים האלה . למעשה , ניתן לומר שבניגוד לדימוי המגדיר את הציונות הדתית כבנויה על שני יסודות ( תורה וציונות , ( בפועל עולמם של רוב אנשיה בנוי על שלושה יסודות ( תורה , ציונות ומודרנה . ( הזיקה המודרנית של הציונות הדתית באה לידי ביטוי בכל שלושת היסודות המרכזיים שנמנו לעיל : חברה מעורבת ומתן אפשרות מקצועית שווה לנשים בכל תחומי החיים – לפחות ברמה העקרונית , גם אם בפועל רמת המימוש נמוכה מזו שבחברה החילונית – ואף בתחומי מנהיגות שהיו הרגישים ביותר בחברה המסורתית ( פוליטיקאיות , שופטות , עיתונאיות ועוד ;( אימוץ של כלל תחומי התרבות הכללית , גם אם בתכנים ניכרת רגישות של הזהות הדתית ( אם כי גם אותה רגישות איננה בדרך כלל לפי קריטריונים הלכתיים , אלא דווקא ברוח של חילוניות שמרנית , ( ואימוץ של כללי החיים הדמוקרטיים , שלגביהם גם רוב הציבור הדתי–לאומי כפרטים וגם מפלגותיו אינם קובעים את עמדותיהם הציבוריות בהתאם להוראת רבנים , אלא לכל היותר מתוך קשב וכבוד לעמדותיהם . בתחום אחד נשארה הציונות הדתית ברוב שנותיה נאמנה לתפיסה הדתית השמרנית : מעמדן של הנשים בתחום הדתי . בעניין זה היא התבדלה לא רק מהעולם החילוני אלא גם מתפיסות הלכתיות של התנועה הקונסרבטיבית ( ואולי השפיע כאן החשש מזיהוי עם העולם הקונסרבטיבי . ( היא לא העניקה לנשים כל מעמד בבית הכנסת ובקהילה : לא כרבניות , לא כחזניות , ואף המשיכה להקפיד על הפרדה בין המינים בשעת התפילה . אבל בשנים האחרונות נפרץ גם המחסום הזה . צעירות דתיות החלו להציף את המדרשות ללימוד תורה לבנות . נשים דתיות זכו במעמד של טוענות רבניות , ובכך נקבעה להן דריסת רגל ראשונה בתחום ההלכתי . בשלב מאוחר יותר החלו נשים דתיות לתבוע לעצמן מעמד בתחומי בית הכנסת : ריקוד עם ספרי תורה בשמחת תורה , הקמת מנייני תפילה לנשים , אמירת " קדיש" אחרי הורים שהלכו לעולמם ולאחרונה אף הקמת מניינים שבהן נשים מתפללות כחזניות בחלק מקטעי התפילה . שינוי בעמדה כלפי המודרנה עמדת הציבור החרדי כלפי המודרנה עברה שינוי ניכר בעשור האחרון של המאה ה . 20– מלכתחילה היתה העמדה החרדית מבוססת – עוד מראשית התפתחותה , במרכז ובמזרח אירופה – על שלילה מובהקת של המודרנה . יתר על כן , החשש מהמודרנה וההסתגרות מפניה הם שעיצבו את עצם מהותה של הזהות החרדית . זה היה המצב בעשורים הראשונים לקיום המדינה , כאשר החברה החרדית , שלחרדתה הבסיסית מן המודרנה נוסף גם הרצון לשמר כ"אוד מוצל מאש" את זהותה לאחר השואה , ביקשה לקיים את עצמה כגטו מתבדל , בראש ובראשונה במסגרות הנישואים והחינוך , כדי להנחיל את הזהות החרדית לדור הבא ; אבל גם במערכות התעסוקה , חיי הציבור ( מפלגות חרדיות נפרדות ) והסירוב להשתלב במערכת השירות הצבאי והלאומי . כדי להשיג את המטרה הזאת היתה החברה החרדית מוכנה אפילו לדון עצמה לחיי עוני ( גם תקציבי הרווחה של המדינה שהועמדו לרשותה לא הביאו את רמת החיים שלה לממוצע הישראלי . ( הדברים השתנו באופן מובהק בשנות ה90– של המאה שמרנות החברה הדתית בישראל ביחס לנשים נפרצה . נשים דתיות זכו במעמד של טוענות רבניות . בתמונה משנת : 1986 לאה שקדיאל שולחת את הגלויה הראשונה לראש הממשלה בהפגנת שדולת הנשים למען אישור חברותה במועצה הדתית בירוחם

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help