sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:490

הסתגלות החברה הדתית בישראל למודרניזציה יאיר שלג בהיות החיים המודרניים חובקי כול ומקיפים את מגוון תחומי החיים היומיומיים , גם החברה הדתית בישראל לא יכולה להימלט מהשפעתם . וכך ניתן למצוא גם בתוכה השפעות עמוקות של החיים המודרניים . עם זאת יש להבחין בעניין זה בשלושה זרמים עיקריים בחברה הדתית : הציבור הדתי–לאומי , הציבור החרדי והציבור המכונה " חרדי–לאומי , " כלומר אותו חלק של הציונות הדתית שמבחינת יחסו למודרנה הוא דומה לציבור החרדי ( וכפי שיובהר להלן , לרוב אף מחמיר ממנו . ( כמו כן יש להבחין גם בין כמה היבטים של המודרנה : ההיבט הטכנולוגי , שאליו קל יותר להסתגל ואמנם הסתגלו אליו בקלות יחסית כלל חלקי החברה הדתית , וההיבט הערכי : ערכים מודרניים , שהדילמה הכרוכה בהם נוגעת לאותם ערכים שהם מנוגדים לאורחותיה המקוריות של החברה הדתית , בעיקר בשלושה תחומים : א . מעמד האישה וסוג היחסים השוויוני בין גברים לנשים ; ב . התרבות החילונית , החופשית ברוחה ; ג . החיים הדמוקרטיים , שבהם הציבור מעצב בעצמו את אורחות חייו ( לפי הכרעות רוב , ( ולא לפי עמדות הרבנים . הציבור הדתי–לאומי הכריע , כבר משלב מוקדם למדי של התפתחותו , בעד קבלת המודרנה כאחד מעמודי התווך של חייו . אמנם , כשבאה הציונות הדתית לעולם , עם ייסוד תנועת " המזרחי" בשנת , 1902 היו מנהיגיה רבנים חרדיים לכל דבר , שנבדלו מעמיתיהם החרדים רק בקבלת הערך המדיני של הציונות . אבל כבר משנות ה20– של המאה הקודמת חל שינוי , עם ייסוד "הפועל המזרחי" ותפיסת "המרד הקדוש" שאימץ לו : לגיטימציה אף למרד בסמכות הרבנים בשמם של ערכים " מקודשים" של הזמנים החדשים . אז דובר על הסוציאליזם , אבל "המרד הקדוש" הזה התרחב לאחר זמן גם למודרנה , בשלושת עמודי התווך הערכיים שלה : מעמד האישה , לגיטימציה עקרונית לתרבות החילונית ( כמובן לא לכל פרט שלה ) והדמוקרטיה . כאמור , בעניין זה לא היססה הציונות הדתית למרוד אף ברבנים הנערצים ביותר המזוהים איתה . כך , למשל , למרות התנגדותו של הרב קוק האב ( הראי"ה ) הצביון היהודי של המדינה , בהעמקת לימודי מורשת ישראל וב"חיזוק המוסדות והארגונים התורניים–לאומיים . " לקראת הבחירות לכנסת ה ( 2006 ) 17– התחולל שינוי נוסף : למסגרת האיחוד הלאומי הצטרפה "הציונות הדתית" – פורשי המפד"ל הנציים בראשות אפי איתם . ישראל ביתנו נטשה את האיחוד הלאומי וכך הוא איבד מרכיב לא–דתי מובהק . בבחירות התייצב האיחוד הלאומי בברית עם המפד"ל . כל חברי הכנסת הנבחרים של "האיחוד–הלאומי-מפד"ל" זולת הפרופ' אריה אלדד ( מולדת ) הם דתיים–לאומיים מהמפד"ל , מתקומה , מהציונות הדתית וממולדת . כך נעשה האיחוד הלאומי ב2006– למעשה למפלגה דתית ימנית קיצונית . וכך ניכר בתקופת המדינה שבשאלות דת ומדינה מחנה השמאל היהודי והערבי הוא בעיקרו חילוני וליברלי , במרכז יש מפלגות ליברליות ובעיקר פרגמטיות ובימין בולטת הגישה המסורתית . לקריאה נוספת : בן–רפאל , אליעזר , זהויות יהודיות ( שדה בוקר , המרכז למורשת בןגוריון , . ( 2001 בר–און , מרדכי וצמרת , צבי ( עורכים , ( משני עברי הגבול – דת ומדינה בראשית דרכה של ישראל ( ירושלים , יד בן–צבי , . ( 2002 גוטמן , עמנואל "מפלגות ומחנות – יציבות ושינוי , " בתוך משה ליסק ועימנואל גוטמן ( עורכים ) המערכת הפוליטית הישראלית ( תל–אביב , עם עובד , . 170-122 ( 1977 גולדברג , גיורא , המפלגות בישראל ( תל–אביב , רמות , . ( 1992 גורני , יוסף , אחדות העבודה 1930-1919 ( תל–אביב , הקיבוץ המאוחד , . ( 1973 הורביץ , דן וליסק , משה , מיישוב למדינה ( תל–אביב , עם עובד , . ( 1977 וייץ , יחיעם , ממחתרת לוחמת למפלגה פוליטית – הקמתה של תנועת החרות ( שדה בוקר , המרכז למורשת בן–גוריון , . ( 2002 מרגלית , אלקנה , השומר הצעיר – מעדת נעורים למרכסיזם מהפכני 1936-1913 ( תל–אביב , הקיבוץ המאוחד , . ( 1971 נויברגר , בנימין , המפלגות בישראל ( תל–אביב , האוניברסיטה הפתוחה , . ( 1997 עילם , יגאל , יהדות כסטטוס קוו – פולמוס מיהו יהודי 1958 כהארה על יחסי דתיים חילוניים במדינת ישראל ( תל אביב – שדה בוקר , המרכז למורשת בן–גוריון , . ( 2000 רובינשטיין , אליקים , "המפלגות ביישוב" בתוך בנימין אליאב ( עורך , ( היישוב בימי הבית הלאומי ( ירושלים , כתר , . 280-242 ( 1976 שביט , יעקב , המיתולוגיות של הימין ( בית ברל , הוצאת בית–ברל , . ( 1986 שטרנהל , זאב , בנין אומה או תיקון חברה ( תל–אביב , עם עובד , . ( 1986 שפירא , יונתן , אחדות העבודה ההיסטורית ( תל–אביב , עם עובד , . ( 1975

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help