sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:488

מסורתית באופייה ובתכניה , אך בשנות ה60– השלימה עם ההפרדה בין בתי הספר הממלכתיים–הדתיים ובין בתי הספר הממלכתיים . אחרי מלחמת ששת הימים , בתקופה שהיה גח"ל שותף לממשלת האחדות הלאומית , "משחררת השטחים , " נראה לפתע רעיון ארץ–ישראל השלמה כריאלי . אז , כשאימצוהו גם הליברלים שבגח"ל , הוא טופח מחדש , גם כמענה לצרכים ביטחוניים , אך בעיקר כנגזר מן הזיקה התנ"כית לשטחים . במצעי גח"ל נאמר : "זכותו של העם היהודי לארץ–ישראל היא זכות שאינה ניתנת לערעור . " כשהוקמה תנועת גוש אמונים , ובה רוב דתי ( היא התבססה בעיקר על יוצאי בני עקיבא , ( אשר ביקשה להתנחל ב"חבלי הארץ הקדושים , " טיפח גח"ל קשרים אמיצים איתה . עם היבחרותו של מנחם בגין לרה"מ ב1977– ( כמנהיג הליכוד ) היה מעשהו הראשון לגשת אל הכותל המערבי להודות על הניצחון . בזמן הממשלות של מנחם בגין , יצחק שמיר ובנימין נתניהו , מנהיגי הליכוד , נעשה מאמץ מיוחד לבסס את הקשר עם המפלגות הדתיות הציוניות והחרדיות . בתקופת בגין ניתן פטור גורף מגיוס וסיוע כלכלי נרחב לכל בני הישיבות החרדיות ונחקקו חוקים שיש בהם התחשבות רבה יותר בעמדות דתיות , למשל באיסורים בתחומי נתיחת מתים והפלות . כמו כן תמך הליכוד בתיקון החוק " מיהו יהודי " כדי שיכלול " גיור כהלכה " כתנאי להכרה ביהדותו של מתגייר . הליכוד גם ביסס את קשרי המפלגה עם האוכלוסיות המזרחיות המסורתיות . בתקופת בגין , גם לאחר הנסיגה מסיני , נעשה מאמץ ליישב את יהודה , שומרון , חבל עזה והגולן . בין תושבי השטחים החדשים בלטה מאוד האוכלוסייה הדתית שההתנחלות נראתה לה כמימוש " מצוות יישוב הארץ , " בניצוח הליכוד . מאמץ חשוב היה קליטת מתנחלים בליכוד ( שעל פי חוקתו , ניתן לסניפיו בשטחים ייצוג יתר לעומת סניפים שבתוך הקו הירוק . ( החוקה מדברת על " השרשת ערכים נצחיים של מסורת ישראל בחינוך ובחיי המדינה , " ואילו מצע הליכוד של 1992 ( לאחר מיזוגו למפלגה אחת ) מסכם : " הקמת מדינת ישראל היא ביטוי להתגשמות חזון הגאולה של העם היהודי , לפיכך שואף הליכוד להעמיק את הצביון היהודי של המדינה ולבססו על ערכי מורשת ישראל "; קיימות בו דרישות ל " קירוב לבבות בין דתיים וחילונים , " " לשמור את הסטטוס קוו בנושא דת , " " לחזק את החינוך הדתי לאומי " ולהיענות לצורכי הדת . לעומת המפלגות החילוניות והליברליות הדורשות הפרדה בין דת למדינה , והמפלגות הפרגמטיות , שאינן מביעות עמדה ישירה בנושא הזה , קבע הליכוד קביעה חד משמעית שדרכו היא " שלילת הפרדת הדת מהמדינה " והוא תומך בכינון חוקה " תוך התאמת תוכנה ועקרונותיה למורשת העם היהודי ולערכי המוסר שטופחו במסורת ישראל . " בשולי מחנה הימין היו וישנן כמה מפלגות נציות רדיקליות המציגות עמדות שונות בשאלות דת ומדינה . מפלגת "התחייה" בראשות גאולה כהן קמה ( 1979 ) בידי פורשי הליכוד , חברי גוש אמונים ואנשי ארץ–ישראל השלמה שמקורם בתנועת העבודה . במפלגת התחייה התקבצו דתיים , מסורתיים ואף חילונים והיא ביטאה זאת באחת מסיסמאותיה – "הולכים ביחד . " היא קמה כמחאה על הסכם קמפ דייוויד והסכם השלום הישראלי–מצרי ומטרתה הראשונית היתה לעצור את הנסיגה מסיני . בשאלות דת הבליטה התחייה גישה מסורתית קיצונית . מבחינתה , הדת היא חלק מרכזי בזהות הלאומית . היא דרשה להפוך את כל העיר העתיקה בירושלים לעיר יהודית , ולבנות מקום תפילה יהודי על הר–הבית , וקבעה שבמגמה להפריד את הדת מהמדינה טמונה סכנה לאומית . היא תמכה בעמדת המפלגות הדתיות בשאלת מיהו יהודי , אך בניגוד לעמדת המפלגות החרדיות , היא התנגדה לפטור הגורף מגיוס לצה"ל לבחורי ישיבות וצידדה בחובת שירות לאומי לבנות דתיות . ב1993– התחייה חדלה להתקיים . ב1983– נוסדה מפלגה ימנית רדיקלית אחרת : "צומת , " בראשות הרמטכ"ל לשעבר רפאל איתן . זו היתה מפלגה נצית שהתנגדה לכל ויתור ישראלי בשטחי ארץ–ישראל , אך משיקולים ביטחוניים יותר מאשר משיקולים דתיים או היסטוריים . היא חברה למפלגת התחייה בשנים , 1987-1984 ישיבת סיעת צומת בכנסת , . 1993 "צומת" היתה מפלגה ימנית נצית שדגלה בשלמות הארץ , אך שיקוליה היו ביטחוניים ובשאלת דת ומדינה דרשה הפרדת הדת מהמדינה ושללה את הכפייה הדתית . אחרי ירידתה מהבמה הפוליטית קמו מפלגות אחרות שדגלו גם הן בשלמות הארץ , אך בשל בריתן עם מפלגות דתיות הסתמכו על "הבטחה אלוקית" לארץ האבות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help