sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:486

שמאל , התאחדו עם הקמת המדינה עם "עלייה חדשה" ו"העובד הציוני" והקימו את "המפלגה הפרוגרסיבית" . ( 1948 ) הציונים הכלליים ב , ' שהראו נטייה ימינה , פעלו בשנים 1961-1948 בשמם "הסתדרות הציונים הכלליים – מפלגת מרכז . " בשנים 1965-1961 ניסו שתי המפלגות לפעול במסגרת משותפת , " המפלגה הליברלית , " אך מקץ כמה שנים התפלגו שוב . הפרוגרסיבים הקימו את "המפלגה הליברלית העצמאית" ( ל"ע , שחברה ב1977– אל המערך עם מפלגת העבודה ואחר כך עם מפ"ם . ( מתחריהם שמרו על השם "המפלגה הליברלית" והקימו ב1965– עם תנועת החרות את "גוש חרות ליברלים , " גח"ל ; ב1977– השתלב גח"ל בתוך הליכוד , שהוכרז ב1988– מפלגה . בין הפרוגרסיבים לציונים הכלליים , שפנו בעיקר אל הציבור הבורגני , היו חילוקי דעות גם בנוגע ליחסי דת ומדינה והזיקה לציבור הדתי . הפרוגרסיבים / ל"ע הדגישו גישה ליברלית והתנגדו לכפייה דתית ותמכו בנישואים אזרחיים לפסולי חיתון . משנות ה60– הם תבעו גם שוויון זכויות בין זרמי היהדות . לעומת זאת , הציונים הכלליים / הליברלים החזיקו בגישה פרגמטית יותר ולעתים אף מסורתית–שמרנית . מצע המפלגה דרש לראות במדינה מדינה דמוקרטית ללא כפייה דתית , שבה הדת יכולה לתרום תרומה חיובית לעיצוב האומה . הוא קבע גם שיש למצוא דרך לשלב את היהדות בתוכניות הלימודים בבתי הספר הכלליים . במפלגה היו אף שהחשיבו את זרם החינוך הדתי . למן ראשית ימי המדינה סללו הציונים הכלליים דרכים לקשר עם ציבורים דתיים . גולת הכותרת היתה גיוסו של משה נסים , איש דתי ובנו של רב ראשי , לרשימת המפלגה לכנסת הרביעית , והוא היה ברבות השנים לאחד מבכירי מנהיגיה . לקראת הבחירות לכנסת התשיעית ( 1977 ) הופיעה על הבמה הפוליטית "התנועה הדמוקרטית לשינוי" ( ד"ש , ( שבה חברו "תנועת שינוי , " בראשותו של אמנון רובינשטיין , ו"התנועה הדמוקרטית , " בראשות יגאל ידין . אליהם הצטרפו חברים ממפלגת העבודה , מהליכוד ומתנועות המחאה שקמו לאחר מלחמת יום הכיפורים . בבחירות לכנסת העשירית זכתה ד"ש ב15– מנדטים , אך במהרה התפרקה לגורמיה . תנועת שינוי ( המקורית ) המשיכה להתקיים כמפלגה עצמאית בשנים -1978 , 1992 הצטרפה בשנת 1992 למרצ , אך ב1998– פרשו חלק מחבריה והקימו את "שינוי – התנועה החילונית" " ) שינוי החדשה . ( " ד"ש , ובעיקר תנועת שינוי המקורית , ביטאו גישה ליברלית מובהקת בענייני דת ומדינה . בעיקר בלטה שינוי בדרישותיה להפריד את הדת מהמדינה , לאפשר נישואים אזרחיים , לכונן שוויון בין הזרמים היהודיים , לקיים תחבורה ציבורית בשבת ולמחוק את סעיף הלאום מתעודות הזהות . שינוי החדשה , שהוקמה ב1999– בידי חלק מאנשי שינוי המקורית , בראשותו של אברהם פורז , שהצטרפו בשעתם למרצ , אנשי עמותת "עם חופשי , " פורשי "צומת" הימנית , קבוצת עולים ואנשי מרכז בראשותו של יוסף לפיד , שהיה ליו"ר המפלגה , היתה מפלגה חילונית רדיקלית שכינתה את עצמה " התנועה החילונית . " שינוי החדשה אימצה את התביעות החילוניות והליברליות של רצ , של שינוי המקורית ושל מרצ ( שוויון זרמים ביהדות , נישואים אזרחיים , ( אך ניהלה את מאבקה בלשון מיליטנטית חילונית . היא הפכה את המאבק נגד החרדיים בכלל ונגד ש"ס המזרחית בפרט לחוד החנית של פעילותה וקראה לכונן ממשלה "בלי חרדיים" והתחייבה לא להיות שותפה לממשלה עם ש"ס ועם יהדות התורה . הצלחתה האלקטורלית בבחירות לכנסת ה , ( 2003 ) 16– שבהן זכתה ב15– מנדטים , אפשרה לה לממש את שאיפתה : שינוי אכן השתתפה בממשלת אריאל שרון , ( 2004-2003 ) ללא החרדיים , לאחר שקיבלה משרון הבטחה לבטל את משרד הדתות ולהעביר את הפיקוח על בתי הדין הדתיים למשרד המשפטים . כמו כן היא התעקשה לקבל את תיקי המשפטים והפנים ( החולשים על יישום חוק השבות ועל המעמד של האזרחים בישראל , תושביה והשוהים בה . ( שינוי נתנה את ידה לקיצוץ דרסטי בקצבאות הילדים – מקור הכנסה חשוב למשפחות חרדיות וערביות , ועמלה לביטול "חוק טל" המאפשר את דחיית גיוסם של בחורי הישיבות ולמען הנהגת נישואים וגירושים אזרחיים . כשנהפכה ממשלת שרון לממשלת מיעוט ( 2004 ) והיו מחשבות על צירוף חרדיים לשורותיה , פרשה שינוי מן הממשלה משהתברר לה שיש תוכנית להקנות הטבות מופלגות לאוכלוסייה החרדית . לקראת הבחירות לכנסת ה ( 2006 ) 17– התפלגה שינוי ושני פלגיה לא הצליחו להכניס נציגות לכנסת . מפלגות מרכז אחרות שהופיעו על הבמה הפוליטית בשנות ה90– לפרק זמן קצר , "הדרך השלישית" ו"מפלגת המרכז , " לא היו מפלגות חילוניות ולא מפלגות ליברליות . הן לא הדגישו את נושא הדת , תמכו בכמה עקרונות חילוניים–ליברליים ( חופש דת , סובלנות , התנגדות לכפייה , ( אך נמנעו בדרך כלל מהתחייבות קונקרטית לשינוי הסטטוס קוו והדגישו גם את מחויבותן ל"מורשת ישראל . " מפלגת המרכז אף דרשה להגביר את "לימוד מסורת ישראל ובכלל זה לימוד תנ"ך , ספרות הלכתית וספרות מוסר של עם ישראל לכל הדורות . " בשנים 2003-1996 פעלה במרכז המפה גם מפלגת העולים " ישראל בעלייה , " שנטתה ימינה מן המרכז בנושא המדיניהביטחוני , אך ייצגה גישה ליברלית יחסית בנושא דת ומדינה וזאת על רקע העובדה שהיא ייצגה המוני עולים מבריה"מ לשעבר , שחלק מהם אינם מוגדרים יהודים על פי ההלכה ולכן הם תומכים בנישואים אזרחיים , בקבורה אזרחית , בשיווק בשר

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help