sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:485

הדת מהמדינה , נישואים אזרחיים והכרה בכל זרמי היהדות . בקרב השמאל הלא ציוני בולטת המפלגה הקומוניסטית , בגלגוליה השונים , "המפלגה הקומוניסטית הישראלית" ( מק"י , ( שהתקיימה בשנים 1965-1948 והיתה איחוד של פק"פ היהודית ו"הליגה לשחרור לאומי" הערבית מתקופת המנדט . ב1965– התפלגה המפלגה – הרוב הערבי ומיעוט של יהודים ייסדו את "הרשימה הקומוניסטית החדשה" ( רק"ח , ( ואילו רוב היהודים המשיכו בקיומה של מק"י . מק"י בראשות שמואל מיקוניס ומשה סנה שרדה עוד שנים אחדות והתמזגה בשנות ה70– ב"מוקד . " רק"ח כוננה ב1977– ( עם חלק מ"הפנתרים השחורים" וגורמים יהודיים וערביים אחרים ) את "החזית הדמוקרטית לשלום ושוויון" ( חד"ש . ( בשנות ה , 90– על רקע התפוררות המשטר הקומוניסטי בבריה"מ , נטשו את חד"ש ה"פנתרים" היהודיים וגם חלק מהגורמים הלאומיים הערביים . היא חזרה ואימצה לה באותה העת את השם מק"י . מק"י , בתקופת היותה מפלגה יהודית–ערבית מאוחדת , אימצה , ברמה האידיאולוגית , את הגישה המארקסיסטית , האתיאיסטית , אל הפנומן הדתי ( הדת כ"אופיום להמונים , ( " וברמה הפוליטית דגלה ב"חקיקת חוקת יסוד דמוקרטית וחילונית , " ב"הפרדת הדת מהמדינה ; חופש הדת , המחשבה והמצפון , אי כפיית אורח חיים דתי על בלתי דתיים ואי כפיית אורח חיים חילוני על דתיים" וב"ביטול אי שוויון האישה בדיני אישות ( נישואים וגירושים , ( ירושה וכיו"ב . " ואולם גם בשנים האלה ניכרו הבדלים לא מבוטלים בהתייחסות הממשית אל השאלות האלה , ובייחוד אל השאלות הנוגעות למעמד האישה , בין המגזר היהודי במפלגה למגזר הערבי , שהתפשר עם הלכי הרוח המסורתיים שהיו דומיננטיים בקרב ערביי ישראל . מק"י דגלה ב"טיפוח ערכי ה 8 דמה של התרבות והמסורת הלאומית" ( של שני העמים , ( אך שללה את תוכניתו של שר החינוך זלמן ארן להנחלת "התודעה היהודית" ( 1957 ) כתוכנית שמייצגת " שוביניזם קלריקאלי . " לאחר הפילוג המשיכו שני הפלגים לדגול בעקרונותיה של מק"י המאוחדת , אך בהדרגה החלה התרחקות צנטריפוגלית של השתיים , מק"י , מכאן , ורק"ח , מכאן , מהעמדות המשותפות גם בתחום הזה . רק"ח , ואחר כך חד"ש , על רקע ההתמודדות שיש להן בציבור הערבי עם מפלגות לאומיות ואיסלאמיות , בחרו לעמעם במידה מסוימת את גישתן האתיאיסטית . מן העבר האחר , מק"י , בראשותם של מיקוניס וסנה , דבקה בגישה החילונית הרדיקלית , אך נטתה להדגיש את הצורך להתחבר עם המרכיבים הפרוגרסיביים במורשת היהודית , ואת הצורך למצוא בסיס משותף עם הפועלים הדתיים במאבק לצדק חברתי . את המפלגות הערביות האחרות ניתן לחלק , בנושא הדתי , לשתי קבוצות . הקבוצה האחת כוללת את "רשימות המיעוטים" שהיו מסונפות למפא"י והתקיימו בשנים 1981-1949 ואת " המפלגה הדמוקרטית הערבית" ( מד"ע ; מפלגה עצמאית בשנים 1996-1988 ומאז בברית עם התנועה האיסלאמית במסגרת "התנועה הערבית המאוחדת . ( " המפלגות האלה הן שמרניות בנושא הדתי ומחייבות מבחינה עקרונית את הסטטוס קוו , הכולל אוטונומיה איסלאמית בכל מה שנוגע לדיני אישות , תמיכה בחקיקה מוניציפלית איסלאמית ( כגון בנושא של מכירת אלכוהול ) וקבלת המציאות של אי שוויון האישה . הקבוצה האחרת כוללת את "הרשימה המתקדמת לשלום" ( רמ"ל , ( שהיתה פעילה בשנים , 1992-1984 ואת "הברית הלאומית הדמוקרטית" בראשות עזמי בשארה ( בל"ד , ( שפעלה ברחבי המגזר הערבי מאז . 1996 המפלגות האלה , הכוללות בשורותיהן גם נוצרים , מדגישות בעיקר את שאיפותיהן הלאומיות ודוגלות בלאומיות ערבית חילונית אף שמסיבות אלקטורליות לעתים קרובות הן נוהגות בפרגמטיות ונוטות לטשטש את אופיין החילוני . בתווך , בין מחנה השמאל למחנה הימין , תפס מחנה "המרכז" את מקומו של המחנה האזרחי . בראשיתו הוא הונהג בידי הציונים הכלליים וכלל במשך הזמן את גלגוליהם השונים של פלגי מפלגה זו . הציונים הכלליים א , ' שניתן לראות בהם מרכז– מפלגות שמאל , כמק"י ואחריה רק"ח וחד"ש , שהיו להן שורשים עמוקים בציבור הערבי בישראל , דגלו אידיאולוגית בהפרדת הדת מהמדינה , אבל נטו להתפשר עם הלכי הרוח המסורתיים הדומיננטיים בציבור הערבי . בתמונה : תופיק טובי איש רק"ח קורא קריאת ביניים במליאת הכנסת , 1990

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help